نیوز سیتی!
11 بهمن 1401 - 04:32

برزیل زیر بار درخواست ماکرون برای کمک نظامی به اوکراین نرفت

بر اساس گزارش یک پایگاه اینترنتی، رئیس جمهور برزیل دست رد به سینه همتای فرانسوی خود برای ارسال کمک نظامی به اوکراین زده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بر اساس گزارش یک پایگاه اینترنتی برزیلی، «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»، رئیس جمهور این کشور درخواست، «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه برای ارسال کمک نظامی به اوکراین را رد کرده است.

«جمیل شاد» خبرنگار برزیلی با استناد به منابع مطلع نوشت، رئیس جمهور برزیل در گفتگوی تلفنی با همتای فرانسوی اش درخواست او برای ارسال کمک نظامی به اوکراین را رد و به جایش بر تمایل خود برای «تعامل فعال در جستجو برای یک راه‌حل صلح‌آمیز» برای اوکراین تاکید کرده است.

این خبرنگار با نقل از منابع آگاه به گفتگوی تلفنی یک ساعته‌ای که رهبران برزیل و فرانسه روز پنجشنبه گذشته داشتند متذکر شد، لولا داسیلوا به ماکرون در این مکالمه از «ضرورت مذاکره با روسیه با هدف قطعی کردن یک آتش بس» صحبت کرده است.

به نوشته خبرگزاری «ایتارتاس»، این خبرنگار در ادامه توضیحش درباره مکالمه تلفنی لولاداسیلوا با ماکرون تصریح کرد، اگر چه برزیل به محکوم کردن عملیات نظامی ویژه مسکو در اوکراین ادامه می دهد اما حاضر به «کمک کردن در عملیات‌های نظامی» در اوکراین نبوده و بخشی از مسئولیت وضعیت به وجود آمده در اوکراین را متوجه ناتو به دلیل اینکه «در سالهای اخیر به ایجاد روابط مبتنی بر اعتماد با کرملین کمک نکرد» می‌داند.

جمیل شاد گفت، اروپا این حقیقت را پنهان نمی‌کند که در ازای حمایتش از لولا داسیلوا به دنبال اعتراضات ماه ژانویه علیه وی در پایتخت برزیل، انتظار توجه این رهبر برزیل به موضوعات مهم برای مراکز قدرت در اروپا را دارد.

این خبرنگار در جمع‌بندی مطلبش نوشته است: «از آن مکالمه مشخص شد که لولا داسیلوا در قبال موضوعات بین‌المللی هیچ موضعی تنها برای خوشایند متحدان جدیدش اتخاذ نخواهد کرد.»

پیشتر دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور برزیل گزارش کرد، یک تبادل نظر جامع بین این روسای جمهور درباره جستجو برای صلح بین روسیه و اوکراین صورت گرفت و لولا داسیلوا بر ضرورت تعامل بیشتر رهبران جهان در چارچوب سازمان ملل و گروه ۲۰ برای تحقق این هدف تاکید کرده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1009063

مهمترین اخبار ایران و جهان: