نیوز سیتی!
26 دی 1401 - 10:21

تحولات اوکراین| آمریکا و ناتو در حال جنگ با روسیه در خاک اوکراین هستند

تبدیل اوکراین به منطقه نفوذ آمریکا و ناتو پس از جنگ سرد، غیرممکن بودن عادی سازی روابط روسیه و غرب، وعده وزیر خارجه هلند به کی‌یف برای ادامه حمایت و سلاح بیشتر و خودداری گرجستان از کمک نظامی به اوکراین، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  ایالات متحده آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، از طریق اوکراین و در خاک این کشور، یک جنگ نیابتی علیه روسیه به راه انداخته اند.  این مسئله را زوران میلانوویچ، رئیس جمهوری کرواسی اعلام کرد. 

وی همچنین با تاکید بر بی‌معنا بودن و نبود هدف نهایی محدودیت‌ها، از روند اعمال تحریم‌های ضدروسی انتقاد کرد. میلانوویچ با اشاره به اینکه، این روش مورد علاقه واشنگتن است که برای هرگونه تحولات ژئوپلیتیکی به کار می برد، به این نتیجه رسید:«ما قرار است چه کسی باشیم؟ بردگان آمریکا؟»

رئیس جمهوری کرواسی بدین ترتیب به انتقاد آندری پلنکوویچ، نخست وزیر این کشور از تصمیم نمایندگان پارلمان کرواسی در خصوص امتناع از شرکت در ماموریت "EUMAM Ukraine" - کمپینی که شامل یک دوره دو ساله آموزش 15 هزار نیروی نظامی اوکراینی برای استفاده از سلاح های غربی است، واکنش نشان داد. 

به گفته میلانوویچ، مأموریت اتحادیه اروپا مغایر با دکترین دستورکار  اتحادیه اروپا است، زیرا این سند برگزاری چنین رویدادهایی را تنها در خارج از کشورهای عضو اتحادیه پیش بینی کرده است. رهبر کرواسی خلاصه کرد، اتحادیه اروپا بدین ترتیب "برای نخستین بار در تاریخ موجودیت خود" مستقیماً در یک مناقشه نظامی شرکت کرده است.

زوران میلانوویچ در نوامبر سال گذشته درخواست بروکسل برای مشارکت در برنامه آموزش نیروهای نظامی اوکراینی را رد کرد. پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان نیز از عدم شرکت این کشور در این برنامه اتحادیه اروپا خبر داده است. 

چند روز قبل جفری یانگ، سیاستمدار جمهوری خواه آمریکایی و نامزد پست فرمانداری ایالت کنتاکی نیز ابراز عقیده کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده یک «جنگ نیابتی علیه روسیه در خاک اوکراین» براه انداخته و این کشور را در معرض رویارویی با یک قدرت هسته‌ای قرار داده و به همین دلیل باید از سمت ریاست جمهوری آمریکا برکنار شود. 

یانگ در صفحه توئیتر خود نوشت: «بایدن باید فوراً استیضاح شود به دلیل جنایات جنگی که در اکنون در اوکراین، یمن، سوریه، عراق و سایر کشورها انجام داده است.»به گفته وی، بدون استثنا، همه روسای جمهوری ایالات متحده از سال 1945 به اینطرف درگیر جنگ‌های متعددی بوده و مرتکب جنایت جنگی علیه بشریت شده‌اند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و بیست و هفتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

سیاستمدار اوکراینی: اوکراین پس از پایان جنگ سرد طعمه آمریکا شد

ویکتور مدودچوک، رئیس شورای سیاسی "پلتفرم مخالف - برای زندگی" در اوکراین که فعالیت آن در اوکراین ممنوع شده، ابراز عقیده کرد که قلمرو جمهوریهای باقی مانده از اتحاد جماهیر شوروی سابق و اردوگاه سوسیالیست، غنیمت قانونی ایالات متحده و ناتو پس از پایان جنگ سرد بشمار رفته و از این رو اوکراین، منطقه نفوذ آمریکا و ناتو شده است.

این سیاستمدار اوکراینی در مقاله ای برای روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، که صبح امروز، دوشنبه، منتشر شده، این موضوع را بیان کرده و نوشته است: «آغاز هر جنگ جدیدی معمولاً در پایان آخرین جنگ نهفته است. ریشه جنگ اوکراین به دوران جنگ سرد باز می گردد. و پاسخ به این که واقعاً چگونه به پایان رسید، ما را به درک معنای درگیری کنونی نزدیک‌تر می‌کند که به اوکراین محدود نمی‌شود، بلکه بسیاری از کشورها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

وی توضیح داد: غرب و روسیه پایان جنگ سرد را متفاوت درک کردند. غرب بدون هیچ ابهامی، این رویداد را پیروزی به خود معرفی کرده و روسیه را بازنده دانست. و از آنجایی که روسیه شکست خورده محسوب شد، قلمرو کشورهای برجای مانده از اتحاد جماهیر شوروی سابق و اردوگاه سوسیالیستی غنیمت مشروع ایالات متحده و ناتو است. غرب از این رو اوکراین را منطقه نفوذ خویش و نه منطقه نفوذ روسیه تلقی کرده است.»

وی افزود: «در حالی که برای روسیه که خود را بازنده نمی داند، خروج از جنگ سرد به دلیل اصلاحات دموکراتیک در سیاست و اقتصاد بود و تجارت و همگرایی با غرب جایگزین رویارویی نظامی با آن شد. یعنی اگر امروز دشمن سابق شما دوست شد، آیا این یک پیروزی نیست؟» 

مدودچوک در بخش دیگری از این مقاله یادآور شده که بسیاری از مردم اوکراین طرفدار صلح هستند و از ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در تلاش برای پیروزی نظامی حمایت نمی کنند و برای شنیده شدن صدای مردم، یک حرکت سیاسی بدون مشارکت کشورهای غربی لازم است. در عین حال، به عقیده وی، گفتگوهای مدنی باید بدون مشارکت کشورهای غربی انجام شود، در غیر این صورت وضعیت اوکراین در مسیر تشدید بیشتر اوضاع حرکت خواهد کرد.

دبیرکل ناتو : احیای روابط روسیه و غرب غیرممکن است

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز یکشنبه اعلام کرد که انتظار عادی سازی روابط غرب و روسیه حتی پس از پایان درگیری نظامی در اوکراین، اقدامی بی ارزش است. 

او در مصاحبه‌ای با یک روزنامه آلمانی گفت: «روابط دیگر مثل قبل نخواهد بود. حتی اگر سلاح‌ها در اوکراین ساکت شوند، نباید انتظار داشته باشیم که روابط ما با روسیه عادی شود.»

دبیرکل ناتو همچنین حمایت نظامی از اوکراین را سریع ترین راه برای رسیدن به صلح خواند. وی در این رابطه گفت که در حال افزایش فشار بر دولت آلمان برای ارسال تانک‌های لئوپارد 2 به کی‌یف است. استولتنبرگ گفت: «مهم است که ما تسلیحات مورد نیاز اوکراین را برای پیروزی در اختیار آن قرار دهیم.

پیش از این، در اواسط ماه ژانویه، دبیرکل ناتو در کنفرانسی در نروژ گفت که صرف نظر از چگونگی پایان درگیری اوکراین، "وضعیت امنیتی در اروپا به طور کامل تغییر کرده است."

مقام دوما: پایان دادن به جنگ هدفی نیست که غرب جمعی برای آن تلاش می‌کند

لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه در کانال تلگرامی خود یادآور شد که حل و فصل مناقشه در اوکراین و توقف خونریزی بخشی از برنامه های کشورهای غربی نیست.  وی این مسئله را در واکنش به سخنان ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو بیان کرد که گفته: "حتی پس از پایان درگیری در اوکراین، نباید روی عادی سازی روابط روسیه و غرب حساب کرد."

اسلوتسکی تاکید کرد که روابط سابق روسیه و غرب دیگر برقرار نخواهد شد، برای اینکه روسیه دیگر با شرکای غربی سابق خود به ضرر خود سازش نخواهد کرد. وی افزود: «ما به تمام اهداف عملیات ویژه دست خواهیم یافت، از حاکمیت روسیه محافظت خواهیم کرد و راه خود را خواهیم رفت! حمایت واهی و لطف خیالی غرب از اوکراین هم - همان تله موش با "پنیر مجانی" یا "بیسکویت" است. تمام آنچه اکنون در حال رخ دادن است، شکستن هژمون شکست خورده است.»

به صدا درآمدن آژیر خطر در مناطق شرقی اوکراین در طول شب گذشته

همانطور که داده‌های نقشه حملات هوایی آنلاین وزارت امور دیجیتال اوکراین نشان داده، در مناطق کیروواگراد، دنپروپتروفسک و بخشی از منطقه زاپروژیا که تحت کنترل کی‌یف قرار دارد، آژیر حمله هوایی در طول شب دوشنبه، 16 ژانویه به صدا درآمد.

پیش از این، روز گذشته نیز رسانه‌های اوکراینی از وقوع انفجار در منطقه اودسا و منطقه وینیتسا خبر داده بودند. بعد از ظهر روز یکشنبه در سراسر اوکراین هشدار هوایی اعلام شد.

هنوز اطلاعاتی از خسارات وارده از حملات هوایی شب و روز گذشته در اوکراین منتشر نشده است.

وزیر خارجه هلند معتقد است که اوکراین به سلاح‌های بیشتری نیاز دارد

ووپکه هوکسترا، وزیر امور خارجه هلند شب گذشته، یکشنبه، پس از دیدار با همتای اوکراینی خود دیمیتری کولبا اعلام کرد که اوکراین به حمایت نظامی بیشتر و تسلیحات بیشتر نیاز دارد و باید به ارائه کمک به این کشور ادامه داد. 

وی اطمینان داد که کمکهای هلند به کی‌یف همچنان ادامه خواهد یافت تا اوکراین بتواند "موقعیت برتر" خود را در میدان جنگ حفظ کند.

پیش از این، در سوم ژانویه، مارک روته، نخست‌ وزیر هلند، پس از گفتگو با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، گفت که این پادشاهی تمام تلاش خود را برای کمک به کی‌یف برای پیروز شدن در درگیری نظامی با روسیه انجام خواهد داد. روته یادآور شد که اوکراین یک سال است که مقاومت کرده و ماه های آینده نقش تعیین کننده‌ای خواهد داشت.

وزارت دفاع هلند قبلاً گزارش داده بود که در سال 2022  کمک نظامی تقریباً به ارزش یک میلیارد یورو به اوکراین ارائه کرده است.

قصد بحرین، عمان و عربستان سعودی برای برقراری رژیم بدون روادیدی برای روس‌ها 

یوگنی ایوانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری تاس اعلام کرد که مقامات مسکو در حال آماده شدن برای انجام مذاکراتی با بحرین، عمان، عربستان سعودی و چند کشور دیگر بر سر برقراری یک رژیم بدون روادید دوجانبه هستند و توافق در این زمینه ممکن است.

 این دیپلمات گفت: در حال حاضر، کار برای آماده سازی پیش نویس توافق نامه های بدون روادید با مکزیک و مالزی و همچنین با برخی از کشورهای جزیره کارائیب (مشترک المنافع باهاما، باربادوس، جمهوری هائیتی، ترینیداد و توباگو، سنت لوسیا) در حال انجام است.

ایوانف افزود: توافق‌های مربوطه نیز با بحرین، کویت، عمان، عربستان سعودی و زامبیا در حال انجام است.

وی یادآور شد که در حال حاضر شهروندان بیش از 60 کشور می توانند با گذرنامه های معمولی خود و بدون صدور روادید برای سفرهای گردشگری و تجاری وارد روسیه شوند.

در اول ماه نوامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه دستور داد تا پیشنهادهایی را برای ایجاد رژیم بدون روادید برای خارجی‌ها بدون اصل عمل متقابل آماده کند.

اعلام آمادگی شورای امنیت بلاروس برای مقابله با اقدامات تحریک آمیز از سوی اوکراین 

پاول موراویکو، معاون اول دبیرکل شورای امنیت بلاروس، شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که این کشور برای هر گونه تحریکاتی که ممکن است توسط طرف اوکراینی سازماندهی شود آماده است.

وی گفت: «امروز ما آماده‌ایم از هرگونه تحریک و هر گونه تهدید تروریستی، فارغ از اینکه از کجا آمده باشد و می‌تواند به کشور و مردم ما  آسیب وارد کند، پایان دهیم.»

موراویکو تاکید کرد که بلاروس تمام اقدامات انجام شده توسط نیروهای مسلح اوکراین از جمله اقدامات "تحریک آمیز" را زیر نظر دارد. وی افزود: «آنها به سمت مرز ما شلیک می کنند، علائم مرزی را زیر پا می گذارند و به هر شکل ممکن سعی دارند نیروهای مرزبانی ما را تحریک کنند. گفتگو بین مقامات مرزی در حال انجام است، اما متأسفانه همیشه نتایج مثبتی به همراه ندارد. صحبت بر سر خط تماس نظامی است، ولی تاکنون هیچ نتیجه ای حاصل نشده است.»

به گفته این سیاستمدار، در حال حاضر اوضاع در خاک اوکراین چندان آرام نیست، اما مینسک همه اقدامات لازم را برای محافظت از تمامیت ارضی خود انجام داده است.

وزارت دفاع بلاروس: واحدهای نیروی هوا-فضای روسیه برای شرکت در تمرینات پروازی وارد بلاروس  شدند

وزارت دفاع بلاروس اعلام کرد که یگان‌های نیروی هوا-فضای روسیه برای شرکت در تمرین‌های مشترک پروازی وارد این کشور خواهند شد. 

تمرینات پرواز تاکتیکی مشترک از 16 ژانویه تا 21 فوریه (26 دی تا اول بهمن ماه) برگزار می شود.

پیش از این، دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع بلاروس اعلام کرد که واحدهای توپخانه گروه منطقه‌ای نیروهای بلاروس و روسیه برای انجام وظایف مشخص شده به عنوان بخشی از تمرینات هماهنگی رزمی مشترک در حال آماده شدن هستند.

در این رابطه، آلکسی پولیشچوک، مدیر بخش دوم کشورهای مستقل مشترک المنافع وزارت خارجه روسیه، تاکید کرد که رزمایش های مشترک روسیه و بلاروس صرفاً ماهیت تدافعی دارد و برای منصرف کردن دشمنان احتمالی از تشدید تنش طراحی شده است.

معاون نخست وزیر گرجستان: تفلیس از اوکراین حمایت نظامی نخواهد کرد

 تیا تسولوکیانی، معاون نخست‌ وزیر گرجستان تاکید کرد که کشورش به اوکراین تسلیحات نظامی ارسال نخواهد کرد، زیرا نمی‌خواهد در یک درگیری نظامی در منطقه شرکت کند. این اظهارات پاسخی بود به درخواست کی‌یف برای بازگرداندن سامانه‌های موشکی ضدهوایی بوک که گفته می‌شود توسط اوکراین در سال 2008 به گرجستان اهدا شده، است. 

 معاون نخست وزیر گرجستان تاکید کرد که این کشور درگیری‌های زیادی را پشت سر گذاشته و دیگر نمی تواند در یک درگیری نظامی دیگر شرکت کند. بنابراین، ما به سادگی نمی توانیم اجازه دهیم این اتفاق بیفتد، این مسئولیت ما در قبال آینده کشورمان است.

علاوه بر این، وزارت دفاع گرجستان نیز پیش از این ادعا را تکذیب کرد که طرف اوکراینی سامانه دفاع هوایی را رایگان به تفلیس تحویل داده است. این وزارتخانه یادآور شد که گرجستان این تجهیزات را طی یک توافق محرمانه خریداری کرده بود. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 979819

مهمترین اخبار ایران و جهان: