نیوز سیتی!
07 اردیبهشت 1402 - 10:33

توسعه کرمان با رمز تولیدات صادرات‌محور/ بی‌محلی دستگاه‌های دولتی به تولیدکنندگان کرمانی

مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی استان کرمان بر این موضوع اتفاق نظر دادند که توسعه این خطه با تولید محصولات صادرات‌محور امکان‌پذیر است و به‌دنبال راهکارهایی برای رشد تولید باکیفیت، خوش‌قیمت و ارزش‌افزوده بالا هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، صبح امروز هفتم اردیبهشت ماه هشتاد و چهارمین نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان با موضوع بررسی راهکارهای تولید صادرات‌محور در حالی برگزار شد که مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی بر این موضوع تاکید کردند که توسعه این خطه با تولید محصولات صادرات‌محور امکان‌پذیر است.

لزوم تولید کالا با تفکر صادراتی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به شعار مهار تورم و افزایش تولید اظهار داشت: در اتاق کرمان هرسال که شعار سال بیان می‌شود نسبت به فرصتی که در کشور ایجاد می‌شود برنامه‌هایی تدوین می‌شود تا برای توسعه کسب و کار استفاده کنیم.

مهدی طبیب‌زاده با تاکید بر اینکه افزایش کمی تولیدات راهگشا نیست و افزایش کیفی باید دنبال شود، از  تولید صادرات‌محور سخن به‌میان آورد و افزود: باید برنامه‌ها را به‌نحوی جهت دهیم‌ که به افزایش ارزش‌افزوده و تولید برسیم.

وی ادامه داد: تا پایان سال سعی می‌کنیم، موضوعات مهم صادرات مطرح و راهکار برای رفع مشکلات ارائه شود و بحث سرمایه‌گذاری هم به‌طور جدی دنبال می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی،‌ صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان ادامه داد: در زمینه تولید صادرات‌محور تجربه موفقی در دنیا وجود دارد و کشورهایی مانند مالزی، اندونزی، کره جنوبی، ژاپن و ویتنام و اخیرا نیز بنگلادش با اتخاذ این سیاست رشد فزاینده‌ای داشته‌اند.

طبیب‌زاده ابراز داشت: باید کالا با تفکر صادراتی تولید شود و قدرت رقابت، قیمت مناسب، کیفیت و بسته‌بندی خوب داشته باشد و این در شرایطی‌ست که در کرمان تولید انبوه انجام می‌شود اما به ارزش‌ افزوده توجه نمی‌شود.

وی تصریح کرد: بیشترین کالاهایی که از کرمان صادر می‌شود شامل خرما، پسته، مشتقات فولاد و مس است و این محصولات، بازار و صادرکنندگان تغییری در این سال‌ها نداشته‌اند.

طبیب‌زاده همچنین از صادرات سه میلیارد دلار در سال از استان کرمان خبر داد و بیان کرد: کالای با کیفیت و با ارزش افزوده در استان کرمان تولید نمی‌شود.

صادرات رمز توسعه کرمان

  وی اظهار داشت: در سال جاری این تکلیف را گذاشته‌ایم و شفاف می‌گوییم برای صادرات تولیدمحور چه می‌خواهیم انجام دهیم تا در معرض قضاوت قرار گیریم و امیدواریم سیستم اجرایی و حاکمیتی تعهد و برنامه‌هایش را برای صادرات تولیدمحور مطرح کند تا تعبیر خوبی از تولید با کیفیت داشته باشیم و به فرمایشات مقام معظم رهبری هم توجه کرده باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان بیان کرد: اراده ما در اتاق بازرگانی بر این است از این فرصت برای تولید با کیفیت استفاده کنیم زیرا صادرات رمز توسعه کرمان است.

خسارت ۳۰ تا ۷۰ درصدی گرما به خرمای مضافتی کرمان

نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان کرمان نیز در سخنانی اظهار داشت: باید سلیقه‌ها را در صادرات برداریم و از ارائه اطلاعات غلط در مورد محصولات صادراتی جلوگیری شود.

حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی ادامه داد: باید برای گرمازدگی هم مانند سرمازدگی راهکارهایی پیش‌بینی شود زیرا گرمازدگی در شهرستان‌های شرقی و جنوبی ۳۰ تا ۷۰ درصد خرمای مضافتی را خشک می‌کند و هرچند این موضوع را پیگیری کرده‌ایم اما به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

لزوم احیای جایگاه صادراتی فرش کرمان 

همچنین در این نشست رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: تعیین شعار «مهار تورم و رشد تولید» برای سال جاری بیانگر آن است که اگر تورم مهار نشود، به تولید و صادرات خدشه وارد می‌کند و به منظور حمایت از صادرات و تولید باید به مهار تورم توجه شود. 

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی ادامه داد:  نقش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در کنترل و مهار تورم موثر است و چتر حمایتی باید در حوزه صادرات گسترانیده شود.

وی همچنین رفع مشکلات زیرساختی صنایع کوچک، حمایت از صنایع دستی و حمایت از تولید فرش را ضروری خواند و افزود: فرش کرمان در حال از دست دادن جایگاه خود در دنیاست و باید به ظرفیت‌های این حوزه توجه شود.

حمیدی یادآور شد: ظرفیت‌های ستاد استانی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در ابعاد حقوقی و قضایی با ریاست رئیس کل دادگستری و دبیری دادستان مرکز استان می‌تواند در مسیر حمایت و رشد تولید و مهار تورم بسیار اثرگذار باشد.

بی‌توجهی دستگاه‌های دولتی کرمان به تولیدکنندگان

در همین حال استاندار کرمان با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ضرورت مسائل اقتصادی اظهار داشت: کریدور تولید تا صادرات استان کرمان تشکیل شود تا اولویت‌ها را پیشنهاد دهند و هر موردی که به تصویب رسید را پیگیری می‌کنیم.

محمدمهدی فداکار ادامه داد: مشکل تولید در استان کرمان فرهنگی است و نگاه مثبت به تولیدکننده نیست و در دستگاه‌های دولتی به تولیدکننده توجه نمی‌کنند و با آموزش باید این فرهنگ را ایجاد کنیم.

وی بیان داشت: تولیدکنندگان ما صادرکننده نیستند، اما باید بازار را بشناسند و این در شرایطی‌ست که ما بیشتر، واردکننده هستیم و زیرساخت برای واردات را به‌خوبی داریم.

استاندار کرمان اضافه کرد: سهام‌داران شرکت‌های بزرگ استانی نیستند و تصمیمات آنها برای استان سودی ندارد.

پایان پیام/۸۰۰۱۹/ب
 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1171563

مهمترین اخبار ایران و جهان: