نیوز سیتی!
16 فروردین 1402 - 16:37

سوداگری برخی دستگاه های دولتی و شبه دولتی/ نظام بانکی باعث می شود افزایش قیمت ها ماندگار و تبدیل به تورم شود!

دبیر ‌هیات اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت حوزه علمیه خراسان با اشاره سوداگری برخی دستگاه های دولتی و شبه دولتی گفت: عملکرد نظام بانکی باعث می شود افزایش قیمت ها ماندگار و تبدیل به تورم شود!

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز از سال جدید، مهم‌ترین مسئله کشور در سال ۱۴۰۱ را موضوع اقتصاد و معیشت مردم دانستند و با تأکید بر اینکه امسال نیز اقتصاد، مسئله اصلی کشور است، شعار سال ۱۴۰۲ را «مهار تورم و رشد تولید» اعلام کردند. برای بررسی راهکارهای تحقق شعار سال باید به دو سوال مهم پاسخ داد. اینکه رابطه بین تورم و رشد تولید چیست و تورم چه تاثیری بر شرایط اقتصادی کشور و تولیدکنندگان دارد؟

حجت‌الاسلام والمسلمین علی نعمتی در گفت و گو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: مسیر شعار سال های گذشته نشان می دهد مجموعه سیاست گذاری کشور و نظام به طرف حل مسائل اصلی و ریشه های جدی مشکلات حرکت می کند و اگر موفق شویم تمرکز و انرژی اصلی مردم و مسئولان صرف حل این نقاط بحران شود نتایج بسیار خوبی را خواهد داشت.

تسهیل در صدور مجوز کسب و کار؛ رفع یکی از موانع تولید

وی با اشاره به تورم و نظام پولی به عنوان یکی از مسائل مهم و محوری در اقتصاد کشورمان افزود: مسئله تولید که سال ها رهبر انقلاب به آن تاکید کردند موانع و چالش هایی دارد که بدون این موانع قابل رشد و جهش نیست. ما در سال های گذشته بخشی از این مشکلات را مطرح کردیم و دستگاه های اجرایی هم تدابیری اتخاذ کردند. یکی از این موارد، مانع زدایی از تولید با تسهیل اعطای سه روزه مجوز کسب و کار بود. خوشبختانه در دوره جدید، وزارت اقتصاد به این سمت حرکت کرد که ظرف سه روز برای کسب و کارها مجوز صادر کند و چنانچه این اتفاق نیفتد فعالان اقتصادی پس از یک ماه به صورت خودجوش بتوانند کار و فعالیت اقتصادی شان را آغاز کنند. این موضوع یک بخشی از موانع تولید بود که رفع شد.

با تورم بالا، کسب و کارها منابع شان را به سمت دلالی می آورند

این عضو انجمن اقتصاد اسلامی ایران ادامه داد: یکی دیگر از موانع تولید، بی ثباتی در قیمت ها و نظام پولی است که ریشه در تورم دارد. مادامی که نظام اقتصادی بی ثبات و در معرض تورم داشته باشیم بسیاری از عرصه های تولیدی و کسب و کارها نمی توانند برنامه ریزی کافی برای گسترش و توسعه خطوط تولیدی برای صادرات و واردات محصولات و مواد اولیه شان داشته باشند و ترجیح می دهند به جای هزینه و صرف منابع خود در مسیر تولید، آن را وارد فضای سوداگری و دلالی مانند زمین، دلار، طلا و... کنند.

درباره تورم، مردم مقصر نیستند

حجت الاسلام نعمتی گفت: همه مان شاهد هستیم که در هفته های اخیر، برخی رسانه ها تلاش کردند مردم را از حرکت به سمت دلالی و خرید و فروش ارز، طلا و سکه منع کنند اما من نسبت به این رویکرد منتقد هستم و آن را منطقی نمی دانم. مردم علاقه مند به کسب درآمد هستند، منتهی اگر کسب درآمد از مسیر تولید و فعالیت اقتصادی امکان پذیر نباشد به صورت طبیعی همه سراغ گزینه های جایگزین و فعالیت های سوداگری می روند. پس ایراد در تنظیم گری و سیاست گذاری حکمرانی ماست که مردم سراغ تولید نمی روند و دارایی خود را وارد بازارهای غیرمولد می کنند. 

برخی دستگاه های دولتی و نهادها سوداگری می کنند!

وی ادامه داد: مسئولیت حکمرانان و دستگاه های سیاست گذار است که با حذف فرصت های سودجویی در عرصه های غیرمولد، زمینه سرمایه گذاری در فعالیت های مفید اقتصادی را فراهم کنند. اگر تورم بالا باشد خواه ناخواه افراد ثروتمند، سرمایه و دارایی شان را برای کسب سود بیشتر نگهداری و بر آن اضافه می کنند. کنترل تورم اینقدر در رونق دادن به فعالیت های سودگرانه مهم است که گاهی حتی دستگاه های دولتی سراغ چنین رویکردهایی می روند تا سود بیشتری کسب کنند. به عنوان مثال، نهادهایی مانند آستان قدس رضوی، اوقاف و... که اراضی و املاک گسترده ای در اختیار دارند به جای این که این اراضی را به مردم واگذار کنند ترجیح می دهند دارایی خود را احتکار کنند تا بعد از دوره تورمی با قیمت های بالاتری آن را در اختیار بهره بردار بگذارند. به تعبیری تورم باعث می شود سودآوری از تولید، کمتر از منافع سوداگری بشود. بنابراین نگاه ها باید به سمت حذف تورم برود و تورم هم چیزی نیست که خارج از اراده سیاست گذار باشد.

برخی مسئولان دربارم تورم، فرافکنی می کنند!

حجت الاسلام نعمتی افزود: متاسفانه در بین مسئولان ما دیده می شود که بعضی تمایل دارند درباره تورم در کشور، فرافکنی کنند! برخی به بهانه حضور مردم در بازارهای طلا، سکه، ارز، مسکن و... تورم را به گردن مردم می اندازند و عده ای تحریم، ، عوامل خارجی و... را مقصر اصلی تورم معرفی می کنند. ولی من همیشه به دانشجوهایم می گویم که دلار هم مثل سیب زمینی، خوار و بار و هر چیز دیگری یک کالاست که در شرایط تورمی گران می شود و خودش علت گرانی نیست. هرچند که متاسفانه اکثر مردم تصور می کنند که به خاطر افزایش قیمت دلار، کالاها دچار تورم و گرانی می شوند. اما اگر مسئولان، امکان افزایش نقدینگی را نداشته باشند گرانی مقطعی ارز و دلار نمی تواند دوام داشته باشد. تنها چیزی که باعث بالا رفتن قیمت ها و نرخ ارز می شود نقدینگی است.

نظام بانکی باعث می شود افزایش قیمت ها ماندگار و تبدیل به تورم شود

حجت الاسلام علی نعمتی ادامه داد: برخی تحلیل گران در نکته ای اختلاف دارند و می گویند ممکن است نقطه آغاز فرایندهای تورمی از جایی غیر از پول و نقدینگی مانند دلار و انتظارات تورمی باشد. اما چیزی که باعث می شود این افزایش قیمت ها ماندگار شود و معنای تورم پیدا کند نظام بانکی است که امکان خلق پول و اعتبار از «هیچ» را فراهم می کند. اگر بانکی نتواند از «هیچ» اعتبار و تسهیلات بدهد و بانک مرکزی هم نتواند با فشردن یک دکمه، خط اعتبار بدهد این انتظارات تورمی، فشار افزایش هزینه و... نمی تواند به افزایش قیمت باثبات در اقتصاد کشورمان منجر شود.

تورم یک مالیات غیرمنصفانه و نقض حقوق شهروندی است

دبیر ‌هیات اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت حوزه علمیه خراسان در پایان گفت: در اقتصاد تورمی شاهد نقض حقوق شهروندی هستیم. به شکلی که اقشار ضعیف هرروز ضعیف تر و اقشار ثروتمند هرروز ثروتمند تر می شوند. به قول کارشناسان اقتصادی، تورم یک مالیات غیرمنصفانه و ظالمانه است که بیشتر بار آن بر دوش دهک های پایین جامعه است. اگر بخواهیم برای عدالت اقتصادی هم کاری کنیم یکی از اولین هدف گذاری های ما باید حذف تورم باشد که مستلزم اصلاحات جدی در نظام بانکی و پولی است. امیدواریم دستگاه های سیاست گذاری ما جرات ورود به ساختارهای بانکی و پولی را داشته باشند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1129763

مهمترین اخبار ایران و جهان: