نیوز سیتی!
18 فروردین 1402 - 11:07

نوروز متفاوت ۱۴۰۲ در اصفهان/تنوع برنامه‌ها قابل شمارش نبود

اصفهان-نوروز امسال به گونه‌ای رقم خورد که احساس رضایت در فعالان گردشگری، مسافران از دریافت خدمات و کسبه از رونق کسب و کار توأمان شد و تنوع برنامه‌ها در اصفهان قابل شمارش نبود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- واژه‌های «بیشترین» و «بهترین» امسال در نوروز ۱۴۰۲ به گونه‌ای معنا شد که رونق گردشگری را به همراه داشت و پس از رکودی چند ساله آمار مسافران نوروزی در کنار تنوع برنامه‌ها و خدمات‌رسانی، خبری خوش از تحول و تغییر را مخابره کرد. از همان ابتدای روزهای بهار، اقامتگاه‌ها و هتل‌های اصفهان تکمیل شد و تا پایان روز ۲۹ اسفندماه سال ۱۴۰۱، بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گردشگر در محورهای مواصلاتی استان تردد کردند که بررسی این آمار نشان داد رتبه دوم کشوری در زمینه تردد مسافران و گردشگران به استان اصفهان اختصاص پیدا کرده است.

حتی در این میان با همکاری اداره کل آموزش پرورش استان در هر شبانه روز امکان اسکان بیش از ۳۰۰ هزار نفر مهیا شده بود و در زمانی که هوای بارانی در استان اصفهان حاکم بود برای مسافران تدابیری را لحاظ کردند تا در فضای مسقف اسکان پیدا کنند.

نوروز متفاوت 1402 در اصفهان/تنوع برنامه‌ها قابل شمارش نبود

لبخند زاینده‌رود به روی مسافران

از سویی دیگر جاری شدن آب در زاینده‌رود علاوه بر اینکه لبخند رضایت را بر لبان شهروندان اصفهانی به ویژه کشاورزان نشاند، همواره در کانون توجه مسافران و گردشگران خارجی و ایرانی بویژه در نوروز است که یک فضایی دلپذیر به همراه جلوه‌های بصری معماری گذشتگان از پل‌های تاریخی را به راحتی قابل دسترس مسافران قرار می‌دهد و این یک ویژگی ممتاز از استان اصفهان برای جذب گردشگران نوروزی به شمار می‌رود. در واقع این پل‌های تاریخی که با آوازهای سنتی مردم گره خورده شور و نشاط و خاطره خوشی را برای مردم ثبت می‌کند.

زیباسازی شهر نیز با ایجاد ماکت‌هایی از بناهای تاریخی در حوالی پل خواجو و نقش و نگاره‌های دیواری در سطح شهر به همراه المان‌هایی از سفره هفت سین، حال و هوای متفاوتی را برای شهر فراهم کرده بود که حتی در این میان از ظرفیت ۲۳ هزار شهید استان اصفهان غفلت نکردند و در ارائه ارزش‌های این استان شهیدپرور فضاسازی انجام گرفت.

تفاوت دیگری که از نوروز ۱۴۰۲ می‌توان اشاره کرد به شروع برنامه‌های مفرح است که در محل پل خواجو با مجری گری نیما کرمی و حمید مرادی علاوه بر اجرای زنده سینا شعبان‌خانی خواننده نام‌آشنای کشور، موسیقی محلی خطه شمال، آذری، بوشهری و خراسان جنوبی نیز اجرا شد.

مجموعه باغ فدک از دیگر امکانات رفاهی اصفهان برای استقبال از مسافران است که در این مجموعه علاوه بر رصد همیشگی نیروهای امدادی و آتش نشانی در برپایی چادرهای مسافرتی، تدابیر بازی و تفریح هم برای آنها در نظر گرفته شد.

نوروز متفاوت 1402 در اصفهان/تنوع برنامه‌ها قابل شمارش نبود

بسته کامل گردشگری شهرستان‌ها در نوروز گاه

برای افزایش جذابیت‌های بناهای تاریخی اصفهان برنامه‌ای تحت عنوان «نوروز گاه» در چهل ستون برگزار و تعدادی از شهرستان‌های اصفهان علاوه بر اینکه در ابتدای نوروز و در شهرستان‌های خود اقدام به برپایی نوروز گاه کردند، در کاخ‌موزه چهل‌ستون اصفهان با حضور راهنمایانی از انجمن راهنمایان گردشگری کشور غرفه مختص به خود داشتند. غرفه‌های مختلف برپا شده در چهل ستون شامل نوروزگاه شهرستان‌های استان، غرفه ویژه هلال‌احمر و ارائه مشاوره‌های اورژانسی بود.

هرکدام از غرفه‌ها به یکی از شهرستان‌های استان اصفهان تعلق داشت و نوروزگاه هر شهرستان شامل نمایشگاه و کارگاه آموزشی صنایع‌دستی، موسیقی سنتی و تهیه غذای سنتی شهرستان مربوطه در آن‌ها ارائه شد.

نوروز متفاوت 1402 در اصفهان/تنوع برنامه‌ها قابل شمارش نبود

تقارن بهار طبیعت و قرآن و تلفیق معنویت و سرگرمی

تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن مزید بر علت شد تا برنامه‌های متنوعی نیز برای ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی شود. برنامه «رمضان گرد» نیز که نوعی گردشگری معنوی بشمار می‌رود رویدادی است که نوروز امسال در محدوده امامزاده‌های تاریخی شهر اصفهان شامل امامزاده جعفر (بقعه جعفریه)، امامزاده اسماعیل، امامزاده هارون ولایت و همچنین مقبره علامه مجلسی برگزار شد.

همچنین دو محفل قرآنی شامل رویدادهای «هم‌قسم» و «هم‌نشین» که در سطح بین‌المللی بی‌نظیر است در اصفهان برگزار شد. در واقع در این فرصت استثنایی نوروز که اصفهان به مهمانخانه ایران تبدیل می‌شود، اقدامات ارزشی از جمله برنامه‌های ایثار و شهادت انجام شد و در گلستان شهدای اصفهان، ضمن روایتگری برای مسافران غرفه‌هایی برای کودکان و مشاوره برپا شده بود.

تخت فولاد سرزمین شگفتی برای زندگان

مجموعه تخت فولاد یک موزه تاریخی از سنگ‌نوشته‌ها و بقاع متبرک تاریخی است که برای همه گردشگران و مسافران از این منظر دارای جاذبه است و با برنامه‌های متنوع از مسافران پذیرایی کرد. در قبرستان تخت فولاد، جاذبه‌های تاریخی زیادی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به وجود شخصیت‌هایی چون میرفندرسکی، بابا رکن‌الدین، بقعه کازرونی و شخصیت‌های برجسته هنری در رشته‌های مختلف مانند استاد جلال‌الدین تاج اصفهانی در موسیقی، درویش عبدالمجید طالقانی بنیانگذار خط ثلث شکسته ایران، مصورالملک استاد برجسته در نقاشی اشاره کرد. تنها آب‌انبار زنده اصفهان در این مکان قرار داشته است و همه این موارد باعث شگفتی بازدیدکنندگان می‌شود و از این منظر تخت فولاد سرزمین شگفتی‌ها برای زندگان است.

نوروز متفاوت 1402 در اصفهان/تنوع برنامه‌ها قابل شمارش نبود

توجه به کودکان و نوجوانان در تورهای گردشگری

نوروز امسال در حالی سپری شد که اعضای گروه «مدرسه مان» در دو حمام شاهزاده‌ها و علیقلی آقا با شیوه‌ای جدید و با استفاده از بازی و فعالیت‌های ویژه کودکان، آن‌ها را با این دو بنای تاریخی آشنا کردند.

امسال در موزه‌های شهرداری، علاوه بر خدماتی که بزرگترها بهره می‌برند، خدماتی هم برای کودکان تعریف شد تا کودک بتواند در کنار خانواده در بخشی که ویژه خودش است از آن خدمات هویتی و گردشگری استفاده کنند و لذت ببرد.

اصفهان شهر دوستدار کودک است و در حوزه‌های مختلف فرهنگی و کالبد شهری فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد و در این راستا بازی‌هایی طراحی شد که هدف از طراحی این بازی برای کودکان، درگیر کردن اذهان آنها با مسائل هویتی است.

زورخانه گردی در ایام نوروز

در فرهنگ مردم قدیم اصفهان زورخانه‌ها یکی از مراکز تجمع شهروندان برای انجام ورزش‌های باستانی، پرداختن به امور مذهبی، تمرین جوانمردی و انجام کمک‌های خیرخواهانه بوده است که به همین منظور همزمان با سال جدید و تقارن آن با ماه مبارک رمضان، آئین نکوداشت کهن زورخانه گردی در مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان برگزار شد.

نوروز متفاوت 1402 در اصفهان/تنوع برنامه‌ها قابل شمارش نبود

نوروز امسال به گونه‌ای رقم خورد که احساس رضایت در فعالان گردشگری، مسافران از دریافت خدمات و کسبه از رونق کسب و کار تومان همراه شد و تنوع برنامه‌ها در اصفهان علاوه بر تمرکز بر افزایش آگاهی و دانایی در مسیر هویت‌بخشی و حفظ میراث بر شور و نشاط مردمی نیز هویدا بود. در همه این برنامه‌ها اما نظارت بر کنترل قیمت‌ها و حوادث به خوبی صورت گرفت و نیروهای انتظامی و آتش و نشانی مثل همیشه پای کار ایستاده بودند. از این رو با پیش‌بینی‌های از قبل برنامه‌ریزی شده امسال برنامه‌ها و روند پذیرایی از مسافران نوروزی در اصفهان متفاوت‌تر از گذشته رقم خورد که با استقبال گسترده گردشگران و مسافران و رضایت خاطر آنها همراه شد.

اجرای برنامه‌های نوروزی در اصفهان با رویکردی متفاوت

مجتبی شاهمرادی معاون فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در این ارتباط با بیان اینکه در نوروز ۱۴۰۲ رویکرد متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته برای ایجاد شرایطی بهتر ایجاد شد، اظهار داشت: این سازمان از سال گذشته فعالیت‌های فرهنگی ستادهای نوروزی در ادوار گذشته را آسیب‌شناسی کرد و چند راهبرد و سیاست را از سال گذشته آغاز کرد و امسال تلاش شد که این سیاست‌ها تصویب شود.

وی خاطرنشان کرد: اولین سیاست تجمیع برنامه‌ها و ایجاد عرصه‌های تخصصی فعالیت بود، عرصه‌هایی که شهروندان بتوانند به‌طور ثابت خط مشخصی را از آن‌ها بگیرند، برای مثال مجموعه باغ غدیر را به‌عنوان عرصه تفریحی و سرگرمی و کوه صفه را به‌عنوان عرصه شادی و هیجان انتخاب کردیم که هرکدام از این فضاها از سال گذشته عرصه‌های تخصصی شدند و تلاش شد کیفیت فعالیت‌ها در آنها ارتقا یابد.

شاهمرادی ادامه داد: سیاست دیگر توجه به همشهریان و افرادی که در نوروز ممکن است مسافرت نروند و در اصفهان بمانند، بود. نکته دیگری که مدنظر داشتیم، دور کردن فعالیت‌ها از عرصه‌هایی که محور تاریخی و پرتردد برای گردشگران، بود تا آنها بتوانند به‌راحتی در این عرصه‌ها تردد کنند و از دیدن آثار تاریخی اصفهان لذت ببرند. در کنار این مسائل توجه به هویت، شخصیت و ظرفیت‌های اصفهان در این عرصه‌ها برای ما اهمیت داشت.

معاون فرهنگی شهردار اضافه کرد: برای اجرای این سیاست‌ها در نوروز عرصه‌های مختلفی انتخاب شد. یک سیاست هم تبدیل برنامه‌ها به برندهایی بود که در سال‌های آینده تکرارپذیر باشد و گردشگران و همشهریان بدانند هرسال در اصفهان این اتفاقات می‌افتد.

شاهمرادی خاطرنشان کرد: یکی از محورهای گردشگری در دنیا گردشگری رویدادی است که گردشگران علاوه بر اینکه به شهر تاریخی مثل اصفهان به منظور بازدید آثار تاریخی سفر می‌کنند متناسب با ذائقه خود رویدادهایی هم انتخاب می‌کنند که با این تفکر، این رویکرد امسال هم در عرصه‌های مختلفی تعریف شد و تقارن ماه مبارک رمضان با نوروز هم تغییراتی در این عرصه‌ها داد.

تقویت گردشگری رویدادی در اصفهان

معاون شهردار اصفهان افزود: در سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان تلاش شده که به یک مجموعه رویدادها در سال برسیم و گردشگری رویدادی را در اصفهان تقویت کنیم. در این سازمان رویدادهایی دنبال می‌شود که قابلیت تبدیل شدن به برند ملی را داشته باشند و بتوانند هویت، شخصیت و ظرفیت‌های اصفهان را به نمایش بگذارند و این برندها و رویدادها محل بروز، ظهور و تجلی هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر باشد.

شاهمرادی اضافه کرد: شعار نوروز امسال "باهمیم" بود و رویکرد خانواده محور و رویکرد همبستگی اجتماعی اهمیت داشت. مردم باید بتوانند در کنار همدیگر از این رویدادها استفاده کنند و در کنار هم بخندند.

به گفته وی در سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان تلاش شده که گردشگری رویدادی در اصفهان تقویت شود. در این سازمان رویدادهایی دنبال می‌شود که قابلیت تبدیل شدن به برند ملی را داشته باشند و بتوانند هویت، شخصیت و ظرفیت‌های اصفهان را به نمایش بگذارند و این برندها و رویدادها محل بروز، ظهور و تجلی هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر باشد.

ورود بیش از ۱۰ میلیون مسافر نوروزی به اصفهان

علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: از ۲۴ اسفند گذشته تا ۱۳ فروردین امسال حدود ۱۰ میلیون و ۷۳ هزار مسافر نوروزی وارد این استان شدند.

وی، مجموع مسافران مقیم در استان را در مدت مذکور حدود ۲ میلیون و ۲۱۶ هزار نفر اعلام و اضافه کرد: بیشترین گردشگران نوروزی در شهرهای اصفهان، کاشان و نطنز حضور داشتند.

ایزدی، یکی از ملاحظات قابل توجه در تعطیلات نوروز سال جاری در استان اصفهان را تعامل بین بخش‌های مختلف برای اقامت مسافران نوروزی دانست و خاطرنشان کرد: با همکاری خوبی که امسال وجود داشت برخی از مشکلاتی که در نوروز پارسال وجود داشت، اتفاق نیفتاد و در زمینه اسکان مسافران وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته داشتیم.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در سطح کشور نیز مجموعه میراث جهانی میدان امام و باغ فین کاشان در تعطیلات نوروز امسال از نظر میزان بازدیدکننده در میان پایگاه‌های ملی و جهانی به ترتیب در رتبه دوم و سوم (پس از تخت جمشید در استان فارس) قرار گرفتند.

وی ادامه داد: تعداد کل بازدید از جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان در تعطیلات نوروز امسال به حدود ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بازدید رسید.

ایزدی با اشاره به اینکه در تعطیلات نوروز بطور متوسط روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر از مجموعه میراث جهانی میدان امام اصفهان بازدید کردند، اظهار داشت: سایر آثار تاریخی پُربازدید استان با توجه به میزان فروش بلیت ورودی آنها شامل باغ فین کاشان (۱۸۹ هزار نفر)، کاخ موزه چهلستون (۱۴۳ هزار نفر)، کاخ عالی قاپو (۱۳۷ هزار نفر) و مِنار جُنبان (۶۷ هزار نفر) است.

وی میزان فروش بلیت ورودی آثار تاریخی و میراثی استان اصفهان در تعطیلات نوروز امسال را حدود ۷۳۳ هزار قطعه اعلام و اضافه کرد: میزان کل بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان در مقایسه با نوروز سال گذشته، حدود ۲۸ درصد افزایش یافته است.

ایزدی توضیح داد که ورود به برخی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان مانند میدان امام و پُل‌های خواجو و سی و سه پل دارای بلیت فروشی نیست در حالی که تعداد زیادی گردشگر به این مکان‌ها مراجعه می‌کنند و میزان بازدید از آنها بر اساس معیارهای موجود و طبق نظر کارشناسی تخمین زده می‌شود حال آنکه در شهر شیراز آثاری مانند تخت جمشید، حافظیه و سعدیه دارای بلیت فروشی هستند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1132763

مهمترین اخبار ایران و جهان: