نیوز سیتی!
07 خرداد 1402 - 14:39

بررسی آثار توسعه اینترنت ثابت در مناطق محروم از دیدگاه یک پژوهشگر

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان کهگیلویه وبویراحمد، توسعه اینترنت ثابت در مناطق محروم را یک ضرورت بی‌تردید عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، در دنیای امروز، اینترنت به یکی از ابزارهای حیاتی برای ارتباطات، دسترسی به اطلاعات و توسعه فرهنگی و اقتصادی تبدیل شده است و با توجه به این حقیقت، توسعه و دسترسی گسترده به اینترنت در سراسر جوامع، اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد اما با این حال، بسیاری از مناطق محروم هنوز به چالش‌های قابل توجهی برای دستیابی به اینترنت پیش‌رو هستند.

در همین راستا سید رضا خاضع عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان کهگیلویه وبویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دهدشت اظهار کرد: در حال حاضر، توسعه اینترنت در مناطق محروم یکی از چالش‌های اساسی است که بهبود زندگی مردم این مناطق را ممکن می‌سازد.

وی با توجه به ضرورت توسعه اینترنت ثابت در مناطق محروم، به نقش زیرساخت‌های پیشرفته در توسعه اجتماعی و اقتصادی آن پرداخت و تصریح کرد: از مهم‌ترین عوامل مزیت‌آفرین اینترنت ثابت نسبت به اینترنت تلفن همراه، سرعت بالا است، با استفاده از فیبر نوری و تی دی ال تی ای، سرعت انتقال داده‌ها به طور چشمگیری افزایش می‌یابد و این امر به کاربران در مناطق محروم اجازه می‌دهد تا به راحتی و با سرعت بالا به منابع آموزشی، اطلاعات پزشکی، خدمات بانکی و دیگر خدمات آنلاین دسترسی داشته باشند.

این پژوهشگر جوان از "پایداری و قطعی کمتر" به عنوان دیگر مزایای اینترنت ثابت در مناطق محروم نام برد و افزود: اینترنت ثابت به دلیل استفاده از زیرساخت‌های سیمی بسیار پایدارتر از اینترنت تلفن همراه است، سیم‌های فیبر نوری تحمل بارهای بالا و نوسانات امواج الکترومغناطیسی را بهبود می‌بخشند، بنابراین خطر قطع اتصال و اختلال در انتقال داده‌ها کاهش می‌یابد و این امر به کاربران اطمینان می‌دهد که در هنگام استفاده از اینترنت، با قطعی کمتر و تجربه بهتری مواجه می‌شوند.

وی بیان کرد: با استفاده از فیبر نوری، پهنای باند بسیار بالاتری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، این به معنای این است که کاربران می‌توانند همزمان از برنامه‌ها و خدماتی که نیاز به پهنای باند بالا دارند، مانند استریم فیلم‌ها و بازی‌های آنلاین، بهره‌برداری کنند. در مقابل، اینترنت تلفن همراه به دلیل محدودیت‌های پهنای باند، در مواقع ترافیک بالا به صورت قابل توجهی کندتر عمل می‌کند.

خاضع عنوان کرد: با توجه به اینکه اینترنت مبتنی بر فیبر از طریق کابل‌های سیمی ارتباط برقرار می‌کند، تداخل الکترومغناطیسی که ممکن است در محیط‌های پرتردد وجود داشته باشد، تأثیر کمتری بر ارتباط دارد و این موضوع به خصوص در مناطق محروم که ممکن است با تداخل‌های الکترومغناطیسی ناشی از تجهیزات بی‌سیم و ارتباطات تلفن همراه روبرو شوند، اهمیت دارد.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان کهگیلویه وبویراحمد به بررسی آثار "توسعه اجتماعی" اینترنت ثابت پرداخت و با بیان این‌که دسترسی به اینترنت با فناوری‌های پیشرفته مبتنی بر فیبر و تی‌دی‌ال تی‌ ای در مناطق محروم، یک پل زیست برای ارتباط و تعامل با جهان بیرون است، اظهار کرد: اینترنت باعث ایجاد فرصت‌های بی‌نظیری برای آموزش، بهبود سلامت، دسترسی به خدمات حکومتی و توسعه فرهنگی می‌شود، از طریق دسترسی به آموزش آنلاین، افراد می‌توانند به منابع آموزشی برای یادگیری مهارت‌ها و دانش لازم دسترسی داشته باشند. همچنین، ارتباطات بهبود یافته با مراکز درمانی و دسترسی به اطلاعات پزشکی می‌تواند بهبود سلامت و کیفیت زندگی را درمناطق محروم ارتقاء دهد، اینترنت هم‌چنین امکان ارتباط مستقیم با ادارات و خدمات حکومتی را برای اهالی مناطق محروم به ارمغان می‌آورد، که این امر می‌تواند تعامل شهروندان با دولت را تسهیل کرده و شفافیت را در فرآیندهای اداری افزایش دهد.

وی توسعه اینترنت پرسرعت ثابت در مناطق محروم برای ارتقاء زندگی اجتماعی و اقتصادی را بسیار حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: سرعت بالا، پایداری، پهنای باند بیشتر و ثبات ارتباط از جمله مزایای آنتن مبتنی بر فیبر نسبت به اینترنت تلفن همراه هستند. این زیرساخت‌های پیشرفته، علاوه بر ارتقاء توسعه اجتماعی و اقتصادی، به افراد این مناطق امکان می‌دهند تا به جهان بیرون متصل شوند و از فرصت‌ها و منابعی گسترده آن دسترسی ارزان‌تر، با کیفیت‌تر و پایدارتری داشته و آثار محرومیت را از منطقه خود با گام‌های پیوسته بزدایند.

انتهای پیام/۸۲۰۳۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 1244543

مهمترین اخبار ایران و جهان: