نیوز سیتی!
04 دی 1401 - 20:02

سیاستمدار عراقی: توافق راهبردی با واشنگتن، فقط به ضرر عراق بوده است

یکی از رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق با بیان اینکه باید توافق راهبردی با واشنگتن بازبینی شود، گفت که عراق به صورت مستقیم از این توافق متضرر شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ترکی العتبی» از رهبران چارچوب هماهنگی شعیان عراق تأکید کرد که باید در توافق راهبردی بغداد با واشنگتن بازبینی صورت گیرد.

العتبی به پایگاه خبری المعلومه گفت: با توجه چالشها و رخدادهای دردناکی که عراق طی سالهای گذشته با آن روبروست، باید توافق راهبردی با واشنگتن بازبینی شود؛ توافقی که هیچ یک از اهداف عمومی خود را محقق نکرد.

وی با بیان اینکه عراق به صورت مستقیم از این توافق متضرر شده است، تصریح کرد: ما ملاحظات مهمی درباره بندهای توافق راهبردی داریم و مهمترین آن، سوء استفاده واشنگتن از برخی بندهای آن در استفاده از جنگنده‌های نظامی بدون تفتیش است.

این سیاستمدار عراقی، این مسئله را مشکل امنیتی بزرگی دانست که باید به آن توجه کرد، ادامه داد: موضوعاتی مربوط به اقتصاد و نقض مکرر [حریم هوایی عراق] از سوی پهپادها و جنگنده‌های [آمریکایی] باید مد نظر باشد که اهدافی را در عمق عراق بمباران می‌کنند.

العتبی بر این باور است که وضعیت کنونی عراق، بازبینی در تمامی توافقات با آمریکا را ضروری می‌کند؛ لذا باید این توافقات در مسیری قرار گیرد که به سود امنیت ملی عراق باشد و حاکمیت آن را به صورت مستقیم حفظ مکند.

این در حالی است که عراق از ۱۰ سال گذشته توافق راهبردی با آمریکا امضا کرده، ولی به گفته کارشناسان، این توافق نه تنها کمکی به مسائل امنیتی عراق نکرده است، بلکه تأثیرات منفی زیادی برای این کشور به همراه دارد.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 933743

مهمترین اخبار ایران و جهان: