نیوز سیتی!
02 اسفند 1401 - 13:15

خبر خوب| اقدام انسان دوستانه غرفه داران بازارچه مرزی باجگیران برای زلزله‌زدگان خوی

مدیر بازارچه مرزی باجگیران از کمک خیرخواهانه ۱۰۷ میلیون تومانی غرفه داران این بازارچه مرزی برای کمک به زلزله‌زدگان خوی برای تهیه کانکس و پتو خبر داد.

علی رحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قوچان با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های خیرخواهانه غرفه داران بازارچه مرزی باجگیران، اظهار کرد: پیش از ایام کرونا و در سال‌های قبل از تعطیلی این مرز با کشور ترکمنستان، غرفه داران این بازارچه مرزی همیشه پای‌کار فعالیت‌های انسان دوستانه بوده و اقدامات خیرخواهانه‌ای را انجام می‌دهند.

وی با یادآوری این مطلب که اقدامات خیرخواهانه غرفه داران به‌صورت خودجوش و مردمی انجام می‌شود، بیان کرد: پس از وقوع زلزله خوی و نیاز زلزله‌زدگان برای تهیه برخی اقلام و موارد ضروری، دوباره غرفه داران بازارچه مرزی باجگیران پای‌کار آمدند و ۱۰۷ میلیون تومان برای کمک به زلزله‌زدگان جمع‌آوری کردند که صرف خرید ۹۰ تخته پتو و دو عدد کانکس شده است.

مدیر بازارچه مرزی باجگیران با اشاره به اینکه غرفه داران طی سال جاری قریب به ۳۰۰ میلیون تومان برای فعالیت‌های انسان دوستانه و خیرخواهانه جمع‌آوری و اهدا کرده‌اند، گفت: پیش از کرونا هم همین غرفه داران با کمک هم چند زندانی را آزادکرده و حتی پیش‌قدم کمک به یکی از مؤسسات خیریه برای تهیه تخت، پتو، موکت و بالشت شده بودند.

رحمتی یادآور شد: در حال حاضر حدود ۳۰ غرفه در بازارچه مرزی باجگیران فعال بوده که بیش از ۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم معیشت خود را از این بازارچه تأمین می‌کنند و به‌تبع افرادی نیز به‌صورت غیرمستقیم معیشتشان درگیر این بازارچه است.

گفتنی است بازارچه مرزی مشترک ایران و ترکمنستان سال ۷۰ ایجاد و به‌صورت رسمی در سال ۷۵ توسط وزرای وقت امور خارجه دو کشور فعالیت خود را آغاز کرد اما طی سال‌های مختلف بارها و بارها به سمت تعطیلی موقت رفت و در اسفند ۹۸ پس از آغاز همه‌گیری بیماری کرونا در دنیا، کشور ترکمنستان یک‌طرفه تمام مرزهای خود با جمهوری اسلامی ایران ازجمله مرز باجگیران را بست و همین امر باعث شد معیشت مرزنشینان به مخاطره بیفتد.

دولت دوازدهم عزم چندانی برای بازگشایی مرز باجگیران نداشت اما پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاش‌های متعدد برای برقراری ارتباط سازنده میان دو کشور، بازارچه مرزی باجگیران در ایران و بازارچه گودان ترکمنستان فعالیت خود را از شهریور سال ۱۴۰۱ دوباره آغاز کردند.

پایان پیام/ ۷۰۰۴۳

منبع: فارس
شناسه خبر: 1048043

مهمترین اخبار ایران و جهان: