نیوز سیتی!
14 فروردین 1402 - 18:07

الزامات تحقق شعار رشد تولید و مهار تورم/ نگاه «کار نکن، پول در بیاور» باید از بین برود

یک پژوهشگر اقتصادی با اشاره به الزامات تحقق شعار سال یعنی رشد تولید و مهار تورم گفت: برای رشد تولید باید موانع آن را برداریم و تا زمانی که سود ثبت نام خودرو بیشتر از کار باشد رونق تولید صورت نمی گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود، شعار امسال را حول دو شاخص مهم اقتصادی یعنی مهار تورم و رشد تولید بیان کردند. ایشان همچنین در بیانات خود در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، ضمن اشاره به محورهای تحول کشور و دعوت صاحب نظران به بحث و چاره جویی برای آن، مهم ترین مشکلات اقتصادی کشور را مطرح کردند. 

رضا تنهایی مقدم در گفت و گو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: با همه کارکردهای انتخاب شعار سال که به گفتمان سازی موضوع اقتصاد مقاومتی در سال های گذشته رسیده ایم اما متاسفانه در سال های گذشته دستگاه یا نهادی نبوده تا ارزیابی کند که مسئولان در دولت های مختلف چقدر به تاکیدات هبر انقلاب توجه کرده اند.

وی افزود:  متاسفانه در سال ها و دولت های گذشته به شعار سال به عنوان یک موضوع تشریفاتی نگاه شده است در صورتی که هرسال  باید شاخص های مختلفی از جانب نهاد های سیاست گذار تعیین شود تا میزان عملی شدن شعار سال بررسی شود. 

شعار سال در برخی اوقات یک مفهوم و گاهی سیاست گذاری بوده است

رضا تنهایی مقدم با اشاره به این که اننتخاب شعار سال با همین شیوه فعلی، برای گفتمان سازی و ایجاد یک مسیر مشخص در تصمیم گیری ها اثرات زیادی دارد، گفت: به عنوان مثلا اگر رهبر انقلاب درسال های گذشته اینقدر به اقتصاد مقاومتی توجه نمی کردند اکنون سیاست های اقتصاد مقاومتی را نداشتیم. هرچند که مسئولان ما بیشتر به فضای گفتمانی شعار سال توجه کرده اند و نسبت به عملیاتی شدن آن توجه کمتری داشته اند. 

این پژوهشگر اقتصادی افزود: اگر نگاهی به شعار سال های گذشته بیندازید در سال های ابتدایی با کلیدواژه هایی مانند سال امام علی (ع)، و... شعار سال صرفا برای فرهنگ سازی بود. این موضوع کم کم تغییر کرد و وارد موضوعات مهم هرساله کشور شد. مثلا طی چندسال پیش، اسامی مانند سال نوآوری و سال شکوفایی، جهاد اقتصادی، اصلاح الگوی مصرف و... انتخاب و اعلام شده است. بنابراین شعار سال در برخی مواقع یک مفهوم بوده و در برخی اوقات یک سیاست است. امسال هم  شعار سال یک سیاست است و برای تحقق آن لازم است برنامه مشخصی داشته باشیم. در این طور مواقع لازم است برای اجرای فرمان مقام معظم رهبری برنامه مشخصی و سیاست های کلانی چیده شود که جای آن هم در مجمع تشححیص مصلحت نظام است.

برای مهار تورم، اجماع مشخصی در کشور نداریم

این پژوهشگری اقتصادی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۲ با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» گفت: ما درباره تورم هنوز اجماع مشخصی در کشورمان نداریم. دو جریان رقیب وجود دارند که عده ای تورم را ناشی از کشش تقاضا و پول زیاد و عده ای آن را ناشی از فشار هزینه می دانند. برخی می گویند هزینه هایی مانند هزینه انرژی، خوراک دام و... منجر به تورم می شود ولی برخی دیگر می گویند نقدینگی بالا منجر به افزایش تقاضا و تورم می شود. این در حالی است که دولت و رسانه ها باید روی این موضوع کار کنند تا بدنه کارشناسی همگرایی بیشتری پیدا کنند. اکنون ما هر دو نگاه را در دولت می بینیم و سیاست های دوگانه درباره مهار تورم همدیگر را خنثی می کند. بنابراین در ابتدا لازم است نگاه مسئولان به علل افزایش تورم یک نگاه یکسان باشد. چون درتصمیمات می بینیم که از یک طرف نقدینگی را کاهش می دهند اما از طرفی دیگر قیمت ارز را رها می کنند که به تورم دامن می زند.

نگاه «کار نکن، پول در بیاور» باید از بین برود

وی ادامه داد: راه حل اساسی مهار تورم، رشد تولید است. شعار امسال که نگاه دقیق رهبر انقلاب را نشان می دهد به این خاطر است که رشد تولید به صورت طولانی مدت باعث کنترل تورم می شود. اما تصمیماتی که در سال های گذشته گرفته شده به عنوان یک مسکن موقتی عمل کرده است. شاید دولت ها مانند دولت اول آقای روحانی با یک سری سیاست های موقتی بتوانند در کوتاه مدت، تورم را کنترل کنند اما راه حل اساسی همان رشد تولید است.

وی افزود: برای این که تولید رونق پیدا کند باید موانع تولید را برداریم و یک سری قوانین را اصلاح کنیم. به عنوان مثال تا زمانی که سود ثبت نام خودرو بیشتر از کار و تولید باشد، تولید رونق نمیگیرد. نگاه «کار نکن و پول در بیاور» باید از بین برود و لازم است با ابزارهایی مثل قوانین مالیاتی و... سود این اقدامات را کم کرد.

برای جذب سرمایه خارجی دنبال راه حل های رویایی نباشید

این پژوهشگر اقتصادی در مشهد ادامه داد: در سال های اخیر عده ای از مدیران دائما از جذب سرمایه خارجی صحبت می کنند. در صورتی که  با تحریم ها و مشکلاتی که در کشورمان داریم این حرف ها فقط رویاست. بهترین کار همین است که پول مهاجرین خارجی را در کشور نگه داشت. در صورتی که قوانین  و رفتارهای ما با حساب های بانکی مهاجران و... باعث شده تا همین جمعیت انبوه مهاجران افغانستانی سرمایه خود را به کشورهای دیگر بفرستند. اگر مسئولان ما پول و سرمایه خرد همین مهاجران را در کشور نگه دارند بخش بزرگی از اهداف مان درباره جذب سرمایه خارجی را محقق کرده ایم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1125687

مهمترین اخبار ایران و جهان: