نیوز سیتی!
24 فروردین 1402 - 17:54

رشد ۳۰ درصدی فوتی های تصادفات در خراسان شمالی

بجنورد- با وجود اینکه خراسان شمالی در نیمه اول فروردین سال جاری شاهد جذب بیشتر مسافر و ماندگاری بیشتر آنان بود، اما افزایش فوتی های تصادفات جاده‌ای کام مردم این خطه را تلخ کرد.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: نوروز و سفرهای نوروزی به اتمام رسید و عملکرد مسئولان مختلف در زمینه‌هایی همچون کنترل تردد و راه‌ها و جذب گردشگر و مسافر منتشر شد.

برخلاف چندسال پیش که ویروس کرونا در کشور جولان می‌داد و سفرها را محدود کرده بود، امسال اما شاهد افزایش سفرهای نوروزی و تردد خودروها در محورهای مواصلاتی بودیم.

برای کنترل عبور و مرور و کاهش حوادث، طرح پویش همراهان سفر در خراسان‌شمالی اجرا شد. هدف این طرح فراهم کردن شرایط ماندگاری و استراحت برای افرادی بود که طولانی مدت در حرکت بوده‌اند زیرا استراحت کافی و به موقع از دلایل مهم کاهش تصادفات جاده‌ای است.

خراسان شمالی از معبر به مقصد سفرها تبدیل می‌شود

خراسان شمالی در نوروز سال جاری شاهد اتفاقات مبارکی بود. رشد بازدیدهای گردشگران و مسافران از اماکن مذهبی، تاریخی و تفریحی استان، افزایش ترددها در محورهای مواصلاتی استان، افزایش ماندگاری مسافرین در استان و… نوید تبدیل خراسان شمالی از معبر به مقصد سفر را می‌داد.

محمد مشتری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از ابتدای اجرای طرح نوروزی، ۲۴ اسفند ماه تا پایان روز ۱۳ فروردین، ۷ میلیون و ۶۵ هزار و ۹۸۹ وسیله نقلیه در محورهای مواصلاتی خراسان شمالی تردد کردند.

وی ادامه داد: در این ایام، میزان ترددهای ورودی ۷۰۸ هزار و ۹۰۶ وسیله نقلیه با یک درصد افزایش و ترددهای خروجی ۶۹۲ هزار و ۴۰۶ وسیله نقلیه با ۳ درصد افزایش به ثبت رسیده است.

 رشد ۳۰ درصدی فوتی های تصادفات در خراسان شمالی

مشتری تصریح کرد: درصد ماندگاری در خراسان شمالی بیشتر از دو روز ۷.۳ درصد، ماندگاری کمتر از دو روز ۹۲.۷ درصد و تغییرات ماندگاری بیشتر از دو روز در استان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: درصد تغییرات ماندگاری کمتر از دو روز در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد کاهش داشته است.

آمارها نشان می‌دهد میزان ترددهای ورودی به استان و ترددهای خروجی از استان، نسبت به سال گذشته رشد کرده است. رشد چند درصدی شاید خیلی به چشم نیاید، اما می‌تواند آغاز خوبی برای شناساندن زیبایی‌های استان به مردم کشور و جذب گردشگران جدید در سال‌های آینده باشد.

همچنین ماندگاری مسافران نیز نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. این یعنی مسافرانی که در سال‌های گذشته اغلب از خراسان‌شمالی به عنوان یک معبر و استراحت بین راهی استفاده می‌کردند، این بار تصمیم گرفته اند زمان بیشتری را در این استان میهمان باشند.

از تصادفات جاده‌ای چه خبر؟

اما از همان روزهای پایانی سال ۱۴۰۱، جاده‌های استان شاهد اتفاقات ناگواری بودند و با شنیدن خبرهایی از گوشه و کنار استان، کام‌مان تلخ شد. تمام دستگاه‌ها با آماده باش کامل در حال خدمت رسانی به مسافران بودند تا ایامی خوش برای همگان رقم بخورد.

محمد صادق صادقی، رئیس اداره حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جمعیت هلال احمر استان از ۲۴ اسفند ماه سال گذشته تا ۱۵ فروردین سال جاری، در مجموع ۲ هزار و ۱۸۵ مأموریت انجام داد.

وی افزود: از این تعداد ۴۳۰ مورد مربوط به حوادث جاده‌ای بوده است.

 رشد ۳۰ درصدی فوتی های تصادفات در خراسان شمالی

صادقی گفت: در این حوادث ۵۸۰ نفر به مراکز درمانی منتقل و ۱۱۵ نفر به صورت درمانی مداوا شدند.

رئیس اداره حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: اورژانس خراسان شمالی سال گذشته در مدت مشابه جمعاً هزار و ۷۶۲ مورد مأموریت انجام داد که هزار و ۳۱۰ نفر به بیمارستان منتقل شدند.

وی افزود: مجموعاً ۸۷۴ نفر بر اثر تصادفات در ایام نوروز مصدوم شدند که ۴۴۰ نفر آنان به بیمارستان منتقل شدند.

افزایش ۳۰ درصدی فوتی‌های ناشی از تصادف طی سفرهای نوروزی

در برخی از حوادث سخت و ناگوار، ۲۶ اسفندماه تصادفی در محور چمن بید_گلستان ۴ فوتی و ۲۷ اسفندماه تصادفی در محور آشخانه-جنگل گلستان ۹ مصدوم بر جا گذاشت. رفته رفته بر این آمار و ارقام افزوده می‌شد. وضعیت تصادف‌ها در خراسان شمالی به حدی پیش رفت که نام این استان در لیست استان‌هایی قرار گرفت که شدید ترین تصادفات در آن‌ها رخ داده بود.

سرهنگ رحمان اسپیدکار، رئیس پلیس راه خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از ۲۴ اسفندماه سال گذشته تا ۱۵ فروردین سال جاری، ۲۲ نفر جان خود را طی تصادف‌هایی در محورهای مواصلاتی استان از دست دادند.

وی گفت: متأسفانه تعداد فوتی‌ها نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

سرهنگ اسپیدکار افزود: سال گذشته در مدت مشابه ۱۷ نفر در سفرهای نوروزی جان باختند.

رئیس پلیس راه خراسان شمالی گفت: حادثه‌خیز ترین محور در استان، محور آشخانه به جنگل گلستان است به ویژه در ۲ نقطه که ترددها دوطرفه است.

خطری به نام جاده جنگل گلستان / ‏‬ ۸۰ درصد فوتی‌ها در این محور رقم می‌خورد

در اینکه خراسان شمالی راه ارتباطی بین ۲ قطب گردشگری کشور است شکی نیست. از سویی رفت و برگشت تعدادی از مسافران نوروزی که شمال کشور را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده‌اند، منوط به عبور از خراسان‌شمالی است و از سوی دیگر نیز زائران حضرت علی بن موسی الرضا نیز برای رسیدن به مشهد الرضا، از خراسان‌شمالی عبور می‌کنند.

این عامل بر افزایش ترددها و پیرو آن بر افزایش تصادف‌ها تأثیر می‌گذارد اما نباید به راحتی از این مسئله عبور کرد و اجازه داد افزایش فوتی‌های ناشی از تصادف بر روند رو به رشد جذب گردشگر اثر منفی بگذارد.

علاوه بر تقویت نقاط مثبت، باید در راستای کاهش نقاط ضعف قدم برداشت تا نتیجه مطلوب در بعدهای کاهش سانحه و افزایش گردشگر حاصل شود.

 رشد ۳۰ درصدی فوتی های تصادفات در خراسان شمالی

از جمله این نقاط ضعف، دوطرفه بودن ۲ نقطه از محور آشخانه به جنگل گلستان است. محور چهار خطه بجنورد - جنگل گلستان بخشی از محور سراسری بهشهر – گرگان– مشهد است که سال هاست در این خطه از شمال شرق کشور قربانی می‌گیرد و در روزهای پیک مسافرت قربانگاه گردشگران می‌شود.

این جاده که پیوند بین قطب‌های گردشگری کشور را به هم متصل می‌کند، یکی از جاده‌های پرحادثه استان است. این محور سراسری بیش از ۵۶۰ کیلومتر طول دارد که ۲۷۲ کیلومتر از آن در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی خراسان شمالی قرار دارد.

بر اساس گزارش پلیس راه خراسان شمالی، حدود ۸۰ درصد از سوانح رانندگی منجر به فوت در مسیرهای استان، مربوط به مسیر دوطرفه بجنورد- جنگل گلستان است که سالانه حدود ۲۰ میلیون مسافر از آن تردد می‌کنند.

محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی دوشنبه ۱۴ فروردین سال جاری در جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر به صورت ویدئو کنفرانس با وزیر راه و شهرسازی، اظهار داشت: خراسان شمالی سال گذشته رتبه یک کاهش تصادفات کشوری را از آن خود کرد.

وی گفت: با توجه به با بالا رفتن حجم سفرهای نوروزی در محور بجنورد به جنگل گلستان و باقی ماندن ۴۵ کیلومتر از این محور برای دو بانده شدن، درخواست تسریع در اتمام این طرح را داریم.

وی افزود: هر چند که ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سفر رئیس جمهور برای این محور اختصاص یافت، اما ضرورت کمک وزارت راه و شهرسازی بیش از پیش احساس می‌شود.

۱۵ کیلومتر از این جاده دو طرفه می‌شود

اهمیت و پرخطر بودن این محور توجه همگان را جلب کرد و مسئولین را به تکاپو انداخت تا هرچه سریع‌تر به وضعیت سامان بخشند.

مهدی رشیدی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی سه شنبه ۲۳ فروردین در بین اصحاب رسانه اظهار داشت: پروژه ملی محور بجنورد به جنگل گلستان به دلیل تردد سالیانه ۲۰ میلیون مسافر و زائر از مهم‌ترین مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی بود که تا دو ماه آینده از مجموع ۴۵ کیلومتر باقی مانده جهت دو بانده شدن ۱۵ کیلومتر آن به بهره برداری خواهد رسید.

وی در انتها گفت: سهم استان از محور بجنورد به جنگل گلستان ۱۳۴ کیلومتر است که با برنامه ریزی های صورت گرفته اقدامات زیرسازی جهت آسفالت ۱۵ کیلومتر از ۴۵ کیلومتر باقی مانده انجام شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1145887

مهمترین اخبار ایران و جهان: