نیوز سیتی!
08 اردیبهشت 1402 - 13:10

ثابت ماندن نرخ‌ها لازمه‌ تحقق شعار سال است/ دغدغه کشورهای اسلامی پایان دادن به جنگ سودان باشد

امام جمعه قم با بیان اینکه «مهار تورم و رشد تولید» 9 الزام و شرط دارد، گفت: یکی از الزامات مهم این است که سیاست پولی کشور نباید هر روز تغییر کند و نرخ باید ثابت باشد تا فعالان اقتصادی داخلی و سرمایه‌گذاران خارجی بتوانند اعتماد کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری امروز در نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با بیان اینکه زندگی انسان منحصر به این دنیا نیست و چه خوب و چه بد می‌گذرد، گفت: همه باید بدانیم که زندگی ما بعد از مرگ ادامه پیدا می‌کند و میان این زندگی و زندگی آخرت فاصله زیادی وجود دارد.

وی اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن تاکید دارد که از نعمات دنیا استفاده کنید و در دنیا زندگی خوب داشته باشید اما این زندگی را پلی برای آخرت قرار دهید.

امام جمعه قم با اشاره به عواملی که مانع سعادت است، گفت: در آخرت چشم‌ها باز می‌شود و دنیای حقیقی مشاهده خواهد شد؛ کسانی که در این دنیا انبیای الهی و گفتار آن‌ها را تکذیب کردند و بهایی برای سخن آنان قائل نشدند و به آن‌ها گفته‌اند که این سخنان را شما از خودتان درآورده‌اید، سخنی که امروز هم برخی در فضای مجازی می‌زنند و می‌گویند که این حرف‌ها مربوط به خدا نیست و شما از خودتان درآورده‌اید.

*بدحجاب‌ها روز قیامت نزد خداوند هیچ جواب  منطقی نخواهند داشت

وی افزود: قرآن تاکید دارد که فرشتگان خداوند از این افراد سئوال می‌کنند که مگر در دنیا بیم‌دهنده، رسول و فرستاده‌ای از سوی خداوند نشانه‌ها را به شما نگفته بود؟ و پاسخ این است که «بله پیام ابلاغ شد اما ما دچار مشکل و گمراهی شدیم و حرف آنان را تکذیب کردیم؛ پیغمبران الهی گفتند که حجاب از ضروریات دین است اما ما گفتیم که این ربطی به خدا ندارند و روحانیت این موضوع را از خودش درست کرده است.»

آیت‌الله حسینی بوشهری گفت: برخی لذت‌های زودگذر دنیا را بر احکام الهی ترجیح می‌دهند و حیات را حیات دنیایی می‌دانند و به آینده توجهی ندارند، درحالی که این افراد در دنیای آخرت نیازمند توشه هستند.

وی با اشاره به آیه 27 سوره فرقان تصریح کرد: این افراد ظالم در فردای قیامت بیدار می‌شوند و دست خود را گاز می‌گیرند؛ ظالم حتما نباید به دیگران ظلم کند بلکه گاهی هم به خود ظلم می‌کند، این افراد به خود می‌گویند که ای کاش به همانند پیامبر(ص) زندگی می‌کردم.

رئیس جامع مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انسان متقی اعمال خود را محاسبه می‌کند، گفت: به جای اینکه دیگران به ما بگویند ما باید نفس خود را مورد محاسبه قرار دهیم.

وی در خطبه دوم با بیان اینکه مردم بر خلاف باور دشمنان ماه رمضان خوبی را پشت سر گذاشتند، اظهار کرد: دشمنان فکر نمی‌کردند که مردم با شور و شوق در ماه رمضان ایفای نقش کنند، حضور پرشور مردم در مصلای قدس تهران نشان از همراهی گسترده مردم با دین است و این موضوع نشان می‌دهد که دشمن باید در محاسباتش تجدید نظر کند.

امام جمعه قم گفت: مردم در روز قدس با زبان روزه و حالات معنوی در راهپیمایی حضور گسترده‌ای داشتند و این از جلوه‌های یک جامعه اسلامی است و ما به این روحیه انقلابی و اسلامی افتخار می‌کنیم.

وی از فرا رسیدن سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع یاد کرد و گفت: خیال می‌کردند که با ویران کردن گنبد و بارگاه بقیع، محبت بزرگان از دل‌ها می‌رود درحالی‌که آن‌ها کور خوانده‌اند، قبر امام حسین(ع) را هم ویران کردند اما بعد چه اتفاقی افتاد؟.

حسینی بوشهری افزود: تخریب قبر چهار امام معصوم و بسیاری از بزرگانی که آنجا بودند در تاریخ خواهد ماند و امیدواریم روزی برسد که ما شاهد شکوه و جلال این جایگاه و قبرستان بقیع باشیم.

*حقوق کارگر و کارفرما در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرد

وی با اشاره به نزدیک شدن به روز کار و کارگر و 11 اردیبهشت‌ماه عنوان کرد: اسلام تاکید دارد که تا عرق کارگر خشک نشده است حقوق او را پرداخت کنید، دست کارگر را بوسیدن یک الگو برای جامعه اسلامی است و مسئولان باید هم حقوق کارگران و هم حقوق کارفرمایان را رعایت کنند که این دو در جهت رشد کشور و رشد تولید در کشور نقش‌آفرین باشند.

امام جمعه قم گفت: اگر جایی نیاز به تجدید نظر در قانون است تجدید نظر کنند، کارگران ما با وجود سختی‌های مختلف با دلگرمی به کار خود ادامه دهند تا این کشور رشد کند و باید قدردان آنان باشیم.

وی با اشاره به اینکه روز 12 اردیبهشت‌ماه نیز سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلم است، گفت: شخصیت شهید مطهری از زبان امام شنیده شده است و کتب این شخصیت به خوبی نشان دهنده جایگاه اوست.

حسینی بوشهری تصریح کرد: امام در مورد معلمان فرمود که شغل معلمی شغل انبیاست و این سخن گزاف نیست همانگونه که نقش پیامبر نقش تعلیم و تربیت بوده است، نقش معلمان نیز تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: مسئولان باید کرامت معلمان را پاس بدارند و کرامت معلم یعنی کرامت علم و دانش و حتی عدالت و پیشرفت جامعه از مسیر علم عبور می‌کند و افرادی که در ادواره مختلف تحصیل می‌کنند آماده می‌شوند برای رسیدن به جامعه متمدن و ما هم بر این باور هستیم که مردمی را تربیت کنیم که در رکاب امام زمان(عج) باشند.

وی با اشاره به انتخاب شعار سال 1402 توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» گفت: این شعار تبلیغاتی نیست و شعار هم نیست بلکه یک پیام و از کلمات حکمت‌آموز رهبری است.

حسینی بوشهری تصریح کرد: تحقق شعار سال 9 الزام دارد که اگر این الزامات عملیاتی شود در پایان سال می‌توانیم به مردم، مسئولان و تولیدکنندگان نمره قبولی دهیم؛ نخستین الزام این است که تمام دستگاه‌ها بهم کمک کنند و همراه باشند، اینطور نباشد که رهبری شعار را اعلام کنند و مجموعه‌ای اقدام به افزایش قیمت کالای خود کند.

*تصدی‌گر دولت در همه امور اقتصادی موفقیت‌آمیز نیست

وی افزود: نکته دوم این است که تصمیم‌ها به صورت جدی پیگیری و اجرایی شود گاهی جلسات متعدد است اما خروجی مشخص نیست، الزام سوم هم این است که بخش خصوصی را مشارکت دهیم و تجربه نشان داده که تصدی‌گری دولت‌ها به جز در موارد ضرور موفقیت‌آمیز نیست.

حسینی بوشهری ادامه داد: نکته دیگر این است که سیاست پولی کشور نباید هر روز تغییر کند و نرخ باید ثابت باشد تا فعالان اقتصادی داخلی و سرمایه‌گذاران خارجی بتوانند اعتماد کنند.

رئیس جامعه مدرسین عنوان کرد: شرکت‌های دانش بنیان باید توسعه یابند اما در کنار توسعه کمی باید به توسعه کیفی هم توجه کرد.

وی الزام دیگر برای تحقق شعار سال را بهره‌وری بیشتر دانست و گفت: مسئله مهم دیگر آینده نگری است، باید آینده نگری شود تا اقلام به وفور در بازار وجود داشته باشد و مردم در بازار از این مغازه به مغازه دیگر سرگردان نشوند.

امام جمعه قم مسئله هشتم را توسعه دریامحور دانست و اظهار کرد: بسیاری از کشورها 50 درصد اقتصاد خود را از دریا تامین می‌کنند اما ما از این ظرفیت استفاده نمی‌کنیم؛ الزام نهم نیز استفاده از ظرفیت معادن است درحالی که 85 درصد معادن ما بدون استفاده مانده است و درست از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از خطبه‌ دوم نماز جمعه قم گفت: رهبر انقلاب اسلامی در مورد انتخابات چهار راهبرد را مطرح کردند که این راهبردها باید محوریت کار مسئولان و مردم قرار گیرد؛ راهبرد نخست حضور حداکثری مردم است و در این راستا باید زمینه‌های حضور حداکثری فراهم شود.

حسینی بوشهری گفت: امنیت انتخابات باید تضمن شود و رقابت هم در انتخابات به خوبی درنظر گرفته شود هر چند برای انتخاب از میان داوطلبان معیارهای مشخصی وجود دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ سلامت انتخابات نیز چهارمین راهبرد است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: حادثه‌ای که در سودان چند روزی اتفاق افتاده و چند روزی آتش بس و نقض می‌شود دعوا برای خدا نیست، دو مجموعه‌ای که در گذشته باهم بودند امروز علیه هم شده‌اند، مجامع بین‌المللی و سران کشورهای اسلامی باید تلاش کنند تا جلوی این درگیری‌ها گرفته شود؛ سران کشورهای اسلامی باید بزرگ‌ترین دغدغه‌شان پایان دادن به این جنگ خانمان‌سوز باشد.

پایان پیام/78023

منبع: فارس
شناسه خبر: 1173643

مهمترین اخبار ایران و جهان: