نیوز سیتی!
08 بهمن 1401 - 14:28

درخواست روسیه برای جلوگیری از بروز درگیری هسته‌ای در شمال شرق آسیا

معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به آمادگی مسکو برای کمک به روند مذاکرات مربوط به حل و فصل همه جانبه مشکلات در شبه جزیره کره، از همه طرف‌ها درگیر خواست تا تلاش خود را روی اجتناب از بروز یک رویارویی هسته‌ای در شمال شرق آسیا متمرکز کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "سرگئی ریابکوف"، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز، شنبه، در مصاحبه با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد که تلاش همه طرف‌های درگیر باید بر روی اجتناب از بروز یک رویارویی هسته‌ای در منطقه شمال شرق آسیا متمرکز شود و مقامات مسکو به نوبه خود حاضر هستند به هر طریق ممکن به روند مذاکرات در این راستا کمک کنند.

ریابکوف گفت: «من نمی خواهم در خصوص چشم انداز یک رویارویی هسته‌ای آشکار در شمال شرق آسیا صحبت کنم، زیرا تلاش همه طرف های درگیر باید بر اجتناب از چنین وضعیتی متمرکز شود. همچنین اضافه می‌کنم که تنها راه قابل اعتماد، نه تنها برای دور شدن از نقطه خطرناک، بلکه برای حل و فصل مشکلات متعدد این منطقه از جمله هسته‌ای، ایجاد یک سیستم حفاظت از صلح  در منطقه خواهد بود. در چارچوب چنین سیستمی و بر اساس اصول برابری، باید تضمین‌های امنیتی متقابل مرحله‌ای و همزمانی برای همه کشورهایی که به آن نیاز دارند ارائه شود.»

به گفته وی، طرف روسی بر اساس ابتکارات مشترک به همراه چین، نقشه راه و برنامه اقدام برای حل و فصل همه جانبه مشکلات شبه جزیره کره، آماده گفتگو و تماس سازنده با همه طرف های درگیر در این مناقشه است.

ریابکوف در عین حال تاکید کرد که روسیه کاملاً به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای متعهد است که بر اساس آن تنها روسیه، چین، آمریکا، بریتانیا و فرانسه می‌توانند وضعیت هسته‌ای داشته باشند.

ریابکوف با سفیر جدید آمریکا دیدار خواهد کرد

معاون وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سئوال دیگری در این مصاحبه اعلام کرد که دیدار وی با "لین تریسی" سفیر جدید آمریکا در روسیه و تقدیم استوارنامه وی در همین هفته جاری انجام خواهد شد.

ریابکوف گفت: «هر سفیری که در محل خدمت خود حاضر می‌شود، بعد از مدتی که به قول خودشان به اطراف نگاهی انداخته و مسائل دارای اولویت‌ محل اقامت خود  را بررسی می کند، عملی که به او اجازه می‌دهد وظایف خود را بهتر انجام دهد، سپس رونوشت استوارنامه خود را به وزارت امور خارجه این کشور تقدیم خواهد کرد. این رویه در رابطه با سفیر جدید ایالات متحده نیز صادق است.»

وی افزود: «دیدار با خانم تریسی به معنای واقعی کلمه در همین هفته برگزار خواهد شد و فرض بر این است که سفیر جدید آمریکا رونوشت استوارنامه خود را به من تحویل خواهد داد.»

پیش از این، روز پنجشنبه، دفتر نمایندگی دیپلماتیک آمریکا در پایتخت روسیه اعلام کرد که خانم "لین تریسی" سفیر جدید آمریکا وارد مسکو شده است.

مجلس سنای ایالات متحده آمریکا در تاریخ 21 دسامبر 2022، لیس تریسی را  به عنوان سفیر جدید ایالات متحده در روسیه تایید کرد. وی در تاریخ 9 ژانویه سال 2023 به عنوان ریاست نمایندگی آمریکا در مسکو سوگند یاد کرد.

از دسامبر سال 2019 تا ماه سپتامبر 2022، "جان سالیوان" سفیر ایالات متحده در روسیه بود، ولی این دیپلمات سال گذشته این سمت را ترک کرد و  بطورکلی به حرفه 40 ساله دیپلماتیک خود پایان داد. سالیوان دلیل این تصمیم خود را شرایط خانوادگی نام برد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1002543

مهمترین اخبار ایران و جهان: