نیوز سیتی!
02 بهمن 1401 - 17:43

سوئیس دارایی‌های بلوکه شده روسیه را مصادره می‌کند

وزیر خارجه سوئیس اعلام کرد که دارایی‌های بلوکه شده روسیه در سوئیس ممکن است برای تامین مالی بازسازی اوکراین مصادره شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس روز جمعه اعلام کرد که دارایی‌های بلوکه شده روسیه در سوئیس ممکن است برای تامین مالی بازسازی اوکراین مصادره شود.

سوئیس 7.5 میلیارد فرانک سوئیس (8.2 میلیارد دلار) از دارایی های شهروندان روسیه را بلوکه کرده است که تنها کسری از حدود 150 میلیارد فرانک (163 میلیارد دلار) دارایی های کل روسیه در این کشور محسوب می‌شود.

به گفته کاسیس، دارایی های بلوکه شده روسیه را نمی توان بر اساس قانون فعلی مصادره کرد و احتمالاً تغییر آن نیاز به همه پرسی دارد.

کاسیس روز جمعه به یک روزنامه سوئیسی گفت: اگر ما در مورد کمک به بازسازی اوکراین جدی هستیم، باید به این فکر کنیم که چگونه می‌خواهیم این هزینه را تامین کنیم.

وی در ادامه تأکید کرد که مقامات تعدادی از کشورها درباره چنین اقدامی در حال بحث و مذاکره هستند. وی افزود: اما این اقدام باید به درستی تحت حاکمیت قانون انجام شود.

این وزیر همچنین تأکید کرد که دولت سوئیس نمی‌تواند پولی را که به آن تعلق ندارد صرفاً به این دلیل که فکر می‌کند از نظر اخلاقی این کار درست است، بگیرد. حق مالکیت یک حق بنیادی است.

اگرچه سوئیس عضو اتحادیه اروپا نیست، اما به کشورهای این بلوک در اعمال چندین دور تحریم به دلیل عملیات نظامی مسکو در اوکراین پیوسته است.

در ماه اوت، برن دارایی های متعلق به بزرگترین بانک روسیه موسوم به اسبر Sber را مسدود کرد و تجارت طلا با مسکو را ممنوع کرد. در پاسخ، کرملین سوئیس را در فهرست کشورهای متخاصم قرار داده است که شامل اعضای اتحادیه اروپا و سایر کشورهایی است که روسیه را تحریم کرده‌اند.

مقامات اتحادیه اروپا و ایالات متحده برای مصادره دارایی های بلوکه شده روسیه به عنوان بخشی از تحریم های مرتبط با اوکراین تلاش می کنند تا راه هایی برای قانونی کردن این توقیف بیابند.

در همین حال، بانک های سوئیسی از پیشنهاد توقیف دارایی ها بسیار انتقاد کرده اند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 991143

مهمترین اخبار ایران و جهان: