نیوز سیتی!
21 آذر 1401 - 12:09

از آذر ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲؛ روزهای طلایی که برای فوتبال ایران از دست می‌رود/ ۵ فیفادی را دریابید

تیم ملی بعد از ناکامی در جام جهانی ۲۰۲۲ از فرصت کافی برای حضور قدرتمند در جام ملت‌های آسیا برخوردار است اما موضوع اصلی بلاتکلیفی محضی است که اکنون وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، جام جهانی 2022 قطر برای تیم ملی ایران بعد از حذف در دور گروهی تمام شد. شاگردان کارلوس کی‌روش تنها با کسب 3 امتیاز با قطر وداع کردند و حالا همه نگاه‌ها به جام ملت‌های آسیاست که قرار است یک سال دیگر در همین قطر برگزار شود.

ایران بعد از جدایی مارک ویلموتسِ بلژیکی، با دراگان اسکوچیچِ کروات با اقتدار به جام جهانی رسید ولی با کی‌روش پرتغالی عملکرد خوبی به نمایش نگذاشت. جدایی اسکوچیچ و حضور دوباره کی‌روش پیش از جام جهانی موافقان و مخالفانی را داشت اما با نتایجی که در قطر گرفته شد، شمار مخالفان بیشتر شده، مخصوصاً اینکه کی‌روش با بازیکنانی به قطر رفت که سال‌ها در کنارش حضور داشته‌اند و همین موضوع باعث شد ایران به پیر‌ترین تیم جام جهانی تبدیل شود.

با نمایش خیره‌کننده دیگر نمایندگان آسیا در جام جهانی 2022 قطر شرایط برای تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا نیز سخت‌تر خواهد شد. کره، ژاپن و استرالیا با عملکردی قابل توجه به دور حذفی جام جهانی راه پیدا کردند و عربستان نیز با وجود حذف در مرحله گروهی نشان داد بعد از حضور رنار متحول شده‌ است. قطر اما تنها تیمی بود که نمایش بدتری نسبت به ایران در بین تیم‌هایی آسیایی داشت که البته می‌توان این اتفاق را به دلیل بی‌تجربگی این کشور در جام جهانی ربط داد. این تیم اما در دوره قبلی جام ملت‌ها موفق شده عنوان قهرمانی را از آن خود کند و مطمئناً با ثباتی که در این سال‌ها داشته، شرایط خوبی در دوره پیش‌رو نیز خواهد داشت.

نمایش دور از انتظار ایران در جام جهانی قطر با حضور بازیکنان نه چندان آماده از یک سو و آمادگی مورد توجه دیگر قدرت‌های آسیایی از سویی دیگر، منجر به این شده که اهالی فوتبال نسبت به خطر افتادن جایگاه فوتبال ایران در قاره کهن بیش از پیش نگران باشند. این در حالی است که زمان به سرعت در حال گذر است و بعد از دو هفته که کار تیم ملی در جام جهانی تمام شده، هنوز تکلیف سرمربی‌اش مشخص نشده است.

این اتفاق عموماً در کشور‌های دیگر رخ نمی‌دهد و بعد از پایان مدت همکاری با یک مربی، طرفین بلافاصله درباره آینده کاری‌شان تصمیم‌گیری می‌کنند، یا مانند وضعیت هانسی فلیک در تیم ملی آلمان بعد از ناکامی ابقا صورت می‌گیرد و یا اینکه مانند لوییس انریکه فوراً نسخه جدایی پیچیده و با قید دو فوریت جانشین مشخص می‌شود. در فوتبال ایران اما با وجود اینکه قرارداد کی‌روش به پایان رسیده، این مربی به تهران آمد و مشغول کاخ‌گردی در سعد‌آباد شد و در آخر هم مشخص نشد که تصمیم فدراسیون فوتبال در قبال او چیست و خبری هم از برگزاری جلسه هیئت رئیسه نیست. تیم ملی بعد از جام جهانی هنوز در شوک به سر می‌برد و انگار بین زمین و آسمان گیر کرده است، حضور در اغمایی که نیاز است هرچه زودتر به حالت هوشیاری درآید.

پیش از جام ملت‌های آسیا که حدوداً یک سال دیگر (اواخر دی و اوایل بهمن 1402) در قطر برگزار می‌شود، 5 فیفادی وجود دارد که می‌توان از این فرصت برای آماده‌سازی یک تیم خوب و امیدوارکننده استفاده کرد. فدراسیون فوتبال باید هرچه سریع‌تر تکلیف سرمربی تیم ملی را مشخص کند، چرا که لیگ ایران با پایان جام جهانی از سر گرفته می‌شود و طبیعتاً کادر فنی بعدی تیم ملی باید بازیکنان و مسابقات را زیر نظر بگیرد، مخصوصاً اینکه نیاز پوست‌اندازی و جوانگرایی در تیم ملی به شدت احساس می‌شود.

29 اسفند،  22 خرداد، 13 شهریور،  17 مهر و 22 آبان شروع فیفا‌دی‌های 8 روزه هستند که تیم ملی می‌تواند اردو برپا کند و با پیش بردن یک برنامه میان مدت و برگزاری بازی‌های تدارکاتی شرایط خوبی را در جام ملت‌ها تجربه کند، به شرط اینکه زمان بیشتر از این هدر نرود و از تجربیات گذشته درس گرفته شود. چیزی که اکنون دیده می‌شود فقط یک بلاتکلیفی محض است؛ غافل از اینکه از آذر 1401 تا دی 1402 راهی نیست و ما اما در خواب غفلت به سر می‌بریم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 905844

مهمترین اخبار ایران و جهان: