نیوز سیتی!
09 آذر 1401 - 15:04

همکاری مستقیم اصفهان و دو استان روسیه با چهار رویکرد توسعه محور

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان با اشاره به سفر هیأت سیاسی، تجاری اصفهان به کشور روسیه، توسعه تعاملات در چهار محور اقتصاد وبازرگانی، خدمات شهری،گردشگری و همکاری های علمی، فناوری و دانش بنیان را از جمله اهداف این سفر عنوان کرد.

مجید شمس مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به برنامه‌های گسترده دولت سیزدهم به منظور تقویت همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه گفت: توسعه اقتصاد خارجی استان ها از جمله این برنامه ها است و از جمله مهم ترین مقاصد هدف تجاری و اقتصادی، کشور روسیه است.

وی افزود: با تأکید مسؤولان ارشد دولت و پیگیری‌های وزارت امور خارجه و وزارت کشور، تاکنون چندین استان کشور با برقراری روابط تجاری و اقتصادی با استان‌های مرتبط با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود درکشور روسیه، همکاری‌های خوبی را آغاز کرده‌اند. 

شمس با اشاره به سفر هیأت روسی طی مدت اخیر به اصفهان و آشنایی با ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی استان، تصریح کرد: به دنبال این دیدار، مقامات استان‌های سن پترزبورگ و مسکو با دعوت از هیأت تجاری و اقتصادی استان اصفهان خواستار توسعه روابط دوجانبه شدند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، اضافه کرد: با پیگیری‌های مستمر، مکاتبات و تقبّل هزینه‌های سفر توسط طرف‌های روسی و علیرغم برودت شدید هوا در این ایام در این کشور، هیأت اصفهانی متشکل از نمایندگان بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، تجارت و بازرگانی و مراکز علمی و فناوری استان به سرپرستی استاندار اصفهان و با حضور معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، به دو استان سن پترزبورگ و مسکو سفر کردند.

وی با اشاره به تعریف چهار راهبرد اساسی به منظور انجام این سفر، گفت: در هرحوزه نقشه راهی مشخص طراحی شده است که مورد امضای استاندار اصفهان و مقام دولتی متناظر در هر یک از استان‌های سن پترزبورگ و مسکو قرار می‌گیرد.

شمس، نخستین رویکرد سفر را در بخش‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری وکشاورزی عنوان کرد و افزود: در این حوزه هماهنگی جهت تأسیس دفتر نمایندگی سرای تجاری دائمی میان اتاق بازرگانی اصفهان و اتاق بازرگانی مسکو و سن پترزبورگ منعقد می شود تا شاهد ارتباط مؤثر و مستمر تجاری و اداری میان اصفهان و روسیه باشیم.

وی جذب سرمایه‌گذار را یکی از رویکردهای اصلی این سفر دانست و اظهار کرد: با در نظر گرفتن این مهم و باحضور اعضای هیأت تجاری طرفین، زمینه‌های جذب سرمایه گذار در پروژه‌های مختلف بررسی و تبادل اطلاعات مناسبی میان اصفهان و دو استان سن پترزبورگ و مسکو برقرار می شود.

وی رویکرد دوم این سفر را بخش مدیریت خدمات شهری عنوان کرد وگفت: در این حوزه استاندار اصفهان و تیم همراه از پروژه‌های مختلف دو استان سن پترزبورگ و مسکو بازدید خواهند کرد و درخصوص مسائلی از جمله حمل و نقل، زیباسازی و مدیریت شهری و محیط زیست شهری تبادل تجربه خواهد شد.

شمس بیان کرد: رویکرد سوم این سفر، توسعه مباحث گردشگری برمبنای سند آمایش استان اصفهان است که در این خصوص پیش از این جلسات متعددی میان طرفین و به صورت مجازی برگزار شده و در این سفر تلاش می شود تا با ارائه نتایج این جلسات به صورت پیشنهاد و نقشه راه، زمینه سفرگردشگران روسی به اصفهان بیش از پیش فراهم شود. 

وی رویکرد چهارم سفر هیأت سیاسی، تجاری استان اصفهان به کشور روسیه را ورود به مباحث علمی، فناوری و دانش بنیان دانست و اظهارکرد: در این عرصه ضمن بازدید وآشنایی با شرکت های فعال این حوزه در دو استان مقصد در کشور روسیه، دو تفاهم نامه میان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و پارک های علم و فناوری سن پترزبورگ و مسکو به امضاء خواهد رسید.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان اضافه کرد: در این حوزه، دو دانشگاه در مسکو و یک دانشگاه سن پترزبورگ، با دانشگاه اصفهان تفاهم نامه همکاری مشترک را به امضاء خواهند رساند.

شمس خاطرنشان کرد: امیدواریم آنگونه که برنامه ریزی شده است این سفر منجر به تبادلات و تعاملات بیشتر تجاری و اقتصادی میان اصفهان و کشور روسیه گردد و مردم استان از نتایج این اقدام بین‌المللی در حوزه های مختلف به ویژه اقتصادی بهره‌مند شوند.

پایان پیام/ع

منبع: فارس
شناسه خبر: 890288

مهمترین اخبار ایران و جهان: