نیوز سیتی!
17 فروردین 1402 - 11:08

موانع تولید سرمایه‌ها را به سمت واسطه گری سوق می‌دهد/ سودآوری واسطه‌گری پر هزینه شود

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با اشاره به اینکه باید سودآوری واسطه گری پر هزینه شود گفت: تا زمانی که موانع تولید رفع نشود، نمی‌توان فضای کسب و کار مناسبی برای رشد تولید فراهم کرد؛ به عبارتی موانع پیش راه تولید سرمایه‌ها را به سمت واسطه گری سوق می‌دهد.

علیرضا رضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه در یک دهه اخیر با توجه به نامگذاری سال‌های متوالی توسط مقام معظم رهبری، به اهمیت موضوع اقتصاد پی می‌بریم اظهار کرد: با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یا در بیانیه گام دوم اهمیت تقویت اقتصاد کشور از منظر مقام معظم رهبری به خوبی قابل مشاهده بوده و می‌بینیم که به مسائل مهمی چون تولید انبوه و با کیفیت، توزیع عدالت محور، مصرف به اندازه و سایر مواردی از این دست اشاره شده است.

وی با بیان اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب به چالش‌های اقتصادی اشاره و به دو بخش چالش‌های بیرونی و چالش‌های دورنی تقسیم شده است افزود: مقام معظم رهبری چالش‌های بیرونی را همان تحریم‌ها و وسوسه‌های دشمن مطرح فرمودند و چالش‌های درونی را وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن اقتصاد، استفاده کم از ظرفیت‌های نیروی انسانی و بودجه بندی نامتوازن دانستند و راهکار را هم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اعلام کردند.

این استاد دانشگاه درباره شعار سال جدید تصریح کرد: مقام معظم رهبری مهمترین مسأله کشور را در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اقتصاد دانستند و فرمودند که ما تلخی‌ها و شیرینی‌هایی داشتیم که تلخی‌ها همان تورم و گرانی بود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری هوشمندانه مسأله اقتصاد را مطرح می‌کنند که باید روشنفکران و اندیشمندان که در حوزه‌های علوم انسانی کار می‌کنند، یک شیفت پارادایمی از حوزه سیاست به حوزه اقتصاد داشته باشند.

رضایی خاطرنشان کرد: در شعار سال مقام معظم رهبری، هم از بعد سلبی و هم از بعد ایجابی دو مسأله را مطرح کردند که در واقع مهار تورم زمینه‌ای برای رشد تولید است.

وی با اشاره به اینکه در بررسی اندیشه‌های اقتصادی، سرچشمه‌ها و علل تورم به چند مورد بازمی‌گردد گفت: در کشورهای در حال توسعه دولت به دلیل نقشی که در حوزه‌های مختلف دارد، تأثیر بسیاری نیز دارد که از جمله آن نقش مهم دولت در اقتصاد است؛ بنابراین می‌بینیم که تورم هم به دولت بازمی‌گردد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان اظهار کرد: بخش مهمی از تورم به بی انضباطی مالی دولت مربوط است که باعث کسری بودجه می‌شود، از همین رو دولت برای جبران آن دست به خلق نقدینگی می‌زند و موجب ایجاد تورم می‌شود.

وی با بیان اینکه ارز نیز به مسأله تورم می‌تواند دامن بزند افزود: تحریم‌ها باعث نوسانات در نرخ ارز شده و ناتوانی دولت در نرخ ارز مورد نیازش باعث کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه تورم خواهد شد.

سودآوری واسطه‌گری پر هزینه شود

رضایی در ادامه به یک مسأله نه چندان میمون و خجسته در جامعه اشاره کرد و گفت: اقتصاد دولت محور توسط یک اقتصاد دلالی و واسطه‌گری جایگزین شده و اقتصادی که در آن تولید نباشد، پایدار نخواهد بود.

وی در ادامه تاکید کرد: مردم به ویژه جوانان ما تمایل پیدا کردند بدون زحمت و از طریق واسطه‌گری مانند شرکت در قرعه‌کشی خودرو، طلا و ارز و در مجموع فعالیت‌های راحت و آسان کسب درآمد و ثروت کنند که این مسأله زنگ خطری برای اقتصاد است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان با بیان اینکه یکی از دلایل اقبال مردم به مباحث واسطه‌گری موانع موجود در راه تولید است تصریح کرد: تا زمانی که موانع تولید رفع نشود، نمی‌توان فضای کسب و کار مناسبی برای رشد تولید فراهم کرد، از همین رو باید امتیازاتی به تولیدگران واقعی داده شود تا اقتصاد جامعه به این سمت سوق پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه باید سودآوری واسطه‌گری پر هزینه شود ادامه داد: چرا در بحث خودرو متقاضی زیاد است؟، چون یک خودرو ۳۰۰ میلیون تومانی در بازار ۷۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

رضایی با بیان اینکه مقام معظم رهبری راهکارهای حل این مشکلات را مطرح کردند افزود: بنابراین مسأله امروز ما دانستن یا ندانستن راهکارها نیست، مشکل ما در اجراست و اینکه دولت‌ها تمایل لازم برای ورود به این مسائل را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه همه باید بپذیریم که مسأله اقتصاد مهم است و باید به آن ورود کنیم تصریح کرد: پیگیری جدی و مستمر تصمیمات تا رسیدن به نتایج گام بعدی است چرا که ممکن است تصمیمات صحیحی اتخاذ شود اما چون پیگیری نمی‌شود؛ ناقص می‌ماند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ثبات در تصمیمات و سیاست‌های اقتصادی توسط مقام معظم رهبری به عنوان یک راهکار مطرح می‌شود ادامه داد: اگر تصمیمات خلق‌الساعه گرفته و سیاست‌های واکنشی به بازار داشته باشند به سرانجام نخواهیم رسید.

وی با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری نسبت به مشارکت مردم توجه جدی دارند خاطرنشان کرد: باید بستر لازم برای ورود مردم به حوزه اقتصاد فراهم شود تا نتایج مورد نظر حاصل شود.

با رانت مقابله شود

 رضایی یکی از خواسته‌های اساسی مردم که در حوزه مهار تورم و رشد تولید مهم است را مبارزه جدی با هر نوع فساد دانست و گفت: باید با رانت‌ها مقابله کرد و مسأله خصولتی را برطرف کنیم که البته در سال‌های اخیر اقدامات بسیار مناسبی در این حوزه صورت گرفته است.

وی در بخش دیگر با بیان اینکه هرچه دولت فربه‌تر باشد، بی انضباطی مالی بیشتر است گفت: صرفه‌جویی‌هایی که مقام معظم رهبری مطرح می‌کنند باید انجام شود حتی در سفرهای انجام شده به نحوی که باید نتایج ملموس آن را ببینیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان در ادامه به تشریح راهکارهای مطرح شده توسط مقام معظم رهبری پرداخت و اظهار کرد: همانطور که معظم له فرمودند وقتی با یک قدرت طرف هستیم نباید مبادلات خود را با ارز آن انجام دهیم و به سمت ارزهای جایگزین برویم.

وی به مسأله قدرت پیش‌بینی پذیری نظام برنامه ریزی به ویژه در کالاهای اساسی مد نظر مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: باید پیش‌بینی کرد که در چه زمانی چه کالایی مورد نیاز است و این مسأله در نظام اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت است.

اهمیت اقتصاد دریا پایه

رضایی با بیان اینکه مسأله استفاده از دریا و اقتصاد دریا پایه بسیار مهم است تصریح کرد: دسترسی به آب‌های آزاد یکی از ظرفیت‌ها و نعمت‌های خدادادی است که باید از آن به نحو مطلوب استفاده کنیم.

وی استفاده بهینه از ظرفیت‌های معدنی و احیاء معادن راکد، تولید مسکن و ... را از موارد مهم تأکیدات مقام معظم رهبری دانست و گفت: بحث مولدسازی منابع راکد و کم بازده مسأله جدی است که باید استفاده بهینه از آنها صورت گیرد.

این استاد دانشگاه در ادامه به مباحث بین‌المللی و اهمیت آن در رشد تولید، اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری یک جمله کلیدی دارند و می‌فرمایند باید از ارتباطات خارجی برای گسترش تعاملات اقتصادی استفاده شود بنابراین باید سیاست خارجی و روابط بین‌المللی توسعه‌گرا باشد و همه اقدامات در راستای توسعه داخلی صورت گیرد.

وی افزود: بر اساس آنچه مقام معظم رهبری به عنوان نظم نوین جهانی مطرح کردند و در حال روی دادن است، قدرت بازیگری ما افزایش یافته است، ما قبلا در یک نظام تک قطبی بودیم که ایالت متحده آمریکا در رأس بود و کشورها یا باید با آن دوست بودند یا دشمن اما امروز نظام به سوی چند قطبی می‌رود و به تعداد اینها امکان تعامل در عرصه بین‌المللی وجود دارد.

اقدام دولت در حوزه سیاست همسایگی امیدوار کننده است

رضایی تأکید کرد: برای ما منافع ملی کشور ابدی است و بهره‌گیری از روابط خارجی برای گسترش مباحث اقتصادی، بحث محوری و بنیادی است به نحوی که مقام معظم رهبری به خوبی می‌فرمایند که نباید این روابط را به امریکا و اروپا محدود کرد و اقدام دولت در حوزه سیاست همسایگی بسیار امیدوار کننده است.

وی یادآور شد: نیاز به یک تحرک و ابتکار در سیاست خارجی در عرصه نظم نوین جهانی داریم به ویژه اینکه امریکا به دنبال ایجاد یک جبهه ضد ایرانی بود که شکست خورد.

این استاد دانشگاه در تشریح تجربیات سایر کشورها اظهار کرد: در بررسی مدل کشورهای جنوب شرق آسیا یا امریکای لاتین، می‌بینیم دولت‌هایی رأس کار آمدند که توسعه اقتصادی را مقدم دانستند و یک حاکمیت بروکراتیک شکل دادند و مناصب حکومتی را به افرادی واگذار کردند که عملکرد خوبی در سازمان‌های خود داشتند.

وی تأکید کرد: بنابراین دولت باید یک اتحاد سه گانه برای سرمایه دولتی، محلی و بین‌المللی ایجاد کند تا زمینه را برای انباشت سرمایه و توسعه صنعتی فراهم کند.

پایان پیام/89040/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1131244

مهمترین اخبار ایران و جهان: