نیوز سیتی!
01 بهمن 1401 - 12:43

سند ادعایی کاخ سفید درباره کمک نظامی کره شمالی به روسیه+عکس

«جان کربی» هماهنگ کننده امور راهبردی در شورای امنیت کاخ سفید با انتشار تصاویری ماهواره‌ای ادعا کرد که کره شمالی به روسیه تسلیحات و مهمات داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در شرایطی که مقامات پیونگ یانگ و مسکو ادعاهای قبلی واشنگتن درباره کمک تسلیحاتی کره شمالی به روسیه را رد کرده‌اند، کاخ سفید با انتشار تصاویر ماهواره‌ای این ادعا را تکرار کرد.

در حالی که حمایت‌های همه جانبه کشورهای غربی از اوکراین ادامه دارد، یک مقام ارشد امریکایی در نشست خبری روز جمعه (دیروز) کاخ سفید، مواضع کره شمالی را به ارسال تسلیحات و مهمات به روسیه متهم کرد.

«جان کربی» هماهنگ کننده امور راهبردی در شورای امنیت کاخ سفید با انتشار تصاویر ماهواره‌ای ادعای حمایت تسلیحاتی کره شمالی به روسیه را تکرار کرد و مدعی شد که پیونگ یانگ از طریق گروه نظامی «واگنر» به روسیه سلاح و مهمات داده است.

این مقام دولت جو بایدن گفت: «من می‌خواهم کمی در مورد حمایت مداوم کره شمالی از عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین با ارائه تسلیحات و مهمات به واگنر صحبت کنم. تا حدی به دلیل تحریم‌ها و کنترل صادرات ما، روسیه به دنبال تسلیحات از کشورهای خارجی از جمله از طریق واگنر است».

به ادعای این مقام شورای امنیت کاخ سفید، «در هفته‌های اخیر شاهد بودیم که مقامات کره شمالی به دروغ ارائه تسلیحات به واگنر را تکذیب کردند. همانطور که به طور علنی گفتیم، کره شمالی اواخر سال گذشته موشک‌ها و راکت‌های دوش پرتاب را برای استفاده واگنر به روسیه تحویل داد».

 

وی با اشاره به انتشار برخی تصاویر ماهواره‌ای ادامه داد: «امروز تصاویری از این تحویل را منتشر می‌کنیم. این تصاویر نشان می‌دهد که هجدهم نوامبر(۲۷ آبان)، ، پنج واگن ریلی از روسیه به کره شمالی سفر کردند. روز بعد، ۱۹ نوامبر کره شمالی آن واگن‌ها را بارگیری کرد... و قطار به روسیه بازگشت».

جان کربی گفت: «ما انتظار داریم که (روسیه) همچنان سامانه‌های تسلیحاتی کره شمالی را دریافت کند...ما آشکارا اقدامات کره شمالی را محکوم می‌کنیم و از کره شمالی می‌خواهیم که تحویل (موشک، راکت و مهمات) به واگنر را فورا متوقف کند».

وی همچنین خبر داد که گروه نظامی واگنر روسیه به عنوان «سازمان جنایتکار بین‌المللی» طبقه بندی شده است.  وی در ادامه سخنانش گفت: «معرفی گروه واگنر به عنوان سازمان جنایتکار بین‌المللی به ما این امکان را می‌دهد تا این گروه و کسانی که با آن همکاری می‌کنند را مجازات کنیم».

اواخر نوامبر سال گذشته میلادی بود که آمریکا ادعا کرد، کره شمالی از راه دریا در حال ارسال مهمات و تسلیحات به روسیه است اما در تصاویری که کاخ سفید حالا منتشر کرده است، تنها تصاویر واگن‌های ریلی دیده می‌شود.

مقام‌های کره شمالی و همچنین روسیه به طور مکرر ادعای آمریکا را درباره کمک تسلیحاتی پیونگ یانگ به مسکو در جنگ اوکراین رد کرده است.


سند ادعایی امریکا درباره کمک کره تسلیحاتی کره شمالی به روسیه

 

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 988044

مهمترین اخبار ایران و جهان: