نیوز سیتی!
19 دی 1401 - 12:21

بازداشت ۲ تبعه آسیای مرکزی در ترکیه به اتهام فعالیت تروریستی

2 شهروند آسیای مرکزی به اتهام آمادگی برای حمله تروریستی در استانبول ترکیه بازداشت شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، پلیس ترکیه دو مظنون به عضویت گروه تروریستی داعش را که قصد فعالیت تروریستی در شب سال نو میلادی در استانبول را داشتند، بازداشت کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه، این دو نفر از شهروندان تاجیکستان و ازبکستان هستند که 31 دسامبر سال گذشته چند ساعت قبل از سال نو میلادی در پی تعقیب ماموران انتظامی تلاش کردند که در منطقه «باشاک‌شهیر» استانبول پنهان شوند اما پلیس با شلیک به لاستیک‌های خودرویشان آنان را متوقف و بازداشت کرد.

گزارشات حاکی از آن است که شهروند بازداشت شده تاجیکستان، کارشناس مواد منفجره دست‌ساز در سازمان ترویستی داعش بوده و اعضا این سازمان تروریستی را آموزش می‌داده و همچنین از طریق شبکه‌های اجتماعی ایده‌های مخرب افراطی را تبلیغ می‌کرده است.

به گفته پلیس، این دو شبه نظامی داعش قصد داشتند که حمله تروریستی مشابه آنچه در استانبول توسط همین سازمان در شب اول ژانویه 2017 در یک مرکز تفریحی صورت گرفته بود، انجام دهند.

بر اساس اطلاعات پلیس ترکیه، این تبعه تاجیک در بازداشتگاه قرار دارد اما در مورد شهروند ازبکستان تنها همین را گفته است که اقدامات اخراج وی آغاز شده است.

گفتنی است که این اولین بار نیست که ساکنان کشورهای آسیای مرکزی در پرونده‌های پلیس ترکیه در ارتباط با تروریسم حضور دارند. در سال 2017 همچنین در شب سال نو، مردی وارد کلوپ شبانه «رینا» در استانبول شد و شروع به تیراندازی کرد که در نتیجه این حمله تروریستی که بعدا داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، 39 نفر کشته شدند.

مقامات مربوطه ترکیه مقصر این حمله تروریستی را پیدا کردند که از وی به عنوان «عبدالقادر ماشاریپف»، ساکن ازبکستان نام برده شد که سپس دادگاه استانبول وی را به مدت هزار و 368 سال راهی زندان کرد.

با این حال، تحقیقات در این زمینه ادامه یافت، زیرا به گفته ماموران انتظامی، این حمله تروریستی چندین عامل دیگر نیز داشت. در دسامبر 2021 مقامات امنیتی قرقیزستان در مورد دستگیری یک مظنون دیگر کلوپ شبانه استانبول خبر دادند اما از وی تنها به عنوان یک خارجی نام بردند و تابعیتش را اعلام نکردند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 965088

مهمترین اخبار ایران و جهان: