نیوز سیتی!
07 بهمن 1401 - 12:15

نقطه شروع تحولات و رشد و تعالی نوجوانان و جوانان از مساجد است

قم- استاندار قم با بیان اینکه نقطه شروع تحولات و رشد و تعالی نوجوانان و جوانان از مساجد است گفت: مساجد در تربیت انسان‌های وارسته و بزرگ نقش بسیاری مهمی دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمدتقی شاهچراغی در همایش دهه هشتادی‌ها و نودی های کادر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم که با حضور مسئولین کشوری و استانی در تالار مرکزی شهر برگزار شد گفت: تلاش‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد جای تقدیر دارد و اتفاقات خوبی در این مقطع در قم در حال رقم خوردن است.

استاندار قم افزود: نقطه شروع تحولات و رشد و تعالی نوجوانان و جوانان از مساجد است و مساجد در تربیت انسان‌های وارسته و بزرگ نقش بسیاری مهمی دارند.

وی بیان کرد: در حوادث اخیر دشمن با همه امکانات وارد شد اما با بصیرت مردم آن چه می‌خواستند اتفاق نیفتاد و بسیاری از توطئه‌ها خنثی شد.

شاهچراغی عنوان کرد: پس از فرمان امام خمینی (ره) برای حضور جوانان در عرصه فاع از کشور، بسیاری از جوانان و مردم که پرورش یافته مساجد بودند حضور یافتند، بسیاری از صحنه‌های انقلابی و دفاعی نیز توسط نسل جوان رقم خورد و افتخارات زیادی آفریدند.

وی تصریح کرد: در بدترین شرایط در جنگ نمازها ساقط نمی‌شد و آنها پرورش یافته مساجد بودند، بسیاری از جوانان در جهت تحقق انقلاب اسلامی و در جبهه‌های علیه کفر و در جنگ تحمیلی جانفشانی‌های زیادی کردند و این فرزندان تربیت یافته مساجد بودند.

استاندار قم خاطرنشان کرد: از برکات مسجد و نماز وصل شدن انسان‌ها به خدای متعال است و ما چهره‌های نورانی زیادی را در جنگ و دفاع مقدس داشتیم که به مقام شهادت رسیدند.

وی گفت: استفاده از فرصت‌ها براساس روایات و آیات الهی اهمیت زیادی دارد و نسل امروز باید به آن توجه داشته باشند و از ظرفیت مساجد می‌توان برای بهره وری از فرصت‌ها استفاده کرد.

شاهچراغی افزود: شهادت والاترین درجه‌ای است که انسان را به تعالی می‌رساند و اگر می‌خواهیم به این رشد و تعالی برسیم باید ارتباط خود را با خدا حفظ کنیم.

وی بیان کرد: مسجد زمینه ساز همدلی و همراهی است، همچنین محور بسیاری از حرکت‌ها و دفاع از انقلاب جوانان هستند و مساجد بهترین بستر برای تربیت فرزندانی است که می‌توانند گام‌های متعالی بردارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رهبری با بیان اینکه توصیه‌های رهبر معظم انقلاب درباره فرصت دوران نوجوانی و جوانی، چراغی در مسیر راه شما خواهد بود، گفت: ارتباط با خداوند متعال و معنویت یکی از توصیه‌های جدی رهبر معظم انقلاب به نوجوانان و جوانان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رهبری گفت: رهبر فرزانه انقلاب توصیه می‌کنند که در مسیر زندگی با شجاعت و اعتماد به نفس حرکت کنید، اینکه شما جوانان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هم اینک مسئولیت‌هایی به عهده دارید، باید خود را باور کنید، شجاعت و اعتماد به نفس داشته باشید و بدانید که کارهای بزرگی از دست شما برمی‌آید و امروز این فرصت برای شما فراهم شده است.

قائم مقام محترم و دستیار ویژه رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به لزوم جهاد تبیین، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «شما مردان فردا، مدیران فردا، فعّالان فردا، و شخصیّت‌های فردا هستید. فردای این کشور متعلّق به شما نوجوانان است؛ شماها هستید که این کشور و ملّت را و این حرکت را و این تاریخ را اداره خواهید کرد؛ خودتان را برای آن روز آماده کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین رهبری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند خود و اطرافیان خود را در مقابل نفوذ دشمنان مصونیت ببخشید، یعنی از یک نوجوان انتظار دارند که به سبب حضور در مسجد و نهادهای دینی و فرهنگی تربیتی توانمند شود و مایه هدایت و جلوگیری از نفوذ دشمنان در هم قطاران خود باشد.

قائم مقام محترم و دستیار ویژه رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به ظرفیت‌های این کانون‌ها، بیان داشت: شما جوانان و نوجوانان در کانون‌های مساجد، مدیریت را فرا می‌گیرید، فعالیت در مسجد و جامعه را یاد می‌گیرد، تعامل با افراد مختلف را می‌آموزید، تربیت و آماده می‌شوید تا به عنوان مدیر و مسئولی آگاه، بصیر، توانمند و انقلابی در نظام جمهوری اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین رهبری یادآور شد: عناصر مدیریت شامل صبر، بصیرت، علم، آگاهی و تعامل با افراد مختلف باید در وجود شما تقویت شود؛ سعه صدر داشته باشید، برای مدیریت یک عرصه، جوانب را بسنجید، تصمیم درستی بگیرید و تصمیم ساز باشید، خود را در این عرصه نشان دهید تا در آینده عرصه‌های بزرگ‌تر را به درستی اداره کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین رهبری با تصریح بر اینکه شما مدیران آینده استان قم و در سطح ملی خواهید بود، گفت: امروز فرصت را مغتنم بشمارید و بدانید که فعالیت‌های بزرگ فرهنگی هنری به دست شما اتفاق می‌افتد و باز شدن پای نوجوانان و جوانان به مسجد با اتخاذ رویکردهای شما ممکن می‌شود.

وی با بیان اینکه شما نوجوانان و جوانان پایه گذاران تمدن مهدوی هستید، تأکید کرد: اگر امروز جامعه هنری و فرهنگی بعضاً به دلیل نفوذها و غفلت‌ها به انقلاب اسلامی و نظام دهن کجی می‌کنند و به عرصه‌های فرهنگی هنری پشت پا می‌زنند، جبران آن به دست شما است و قطعاً آینده عرصه‌های فرهنگی به دست شما رقم خواهد خورد.

نقش دادن به نوجوانان، یکی از برنامه‌های راهبردی و بنیادی کانون‌های مساجد است

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم گفت: یکی از برنامه‌های راهبردی و بنیادی ما در کانون‌های مساجد نقش دادن به نوجوانان به عنوان کادر کانون است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حیدری نیز در این همایش با بیان اینکه شعار و دغدغه ما از اولین روز قبول این مسئولیت نقش دادن به نوجوانان در مسجد بوده است تصریح کرد: وقتی در ستاد کانون‌های مساجد عهده دار مسئولیت شدم، یکی از برنامه‌های راهبردی و بنیادی ما نقش دادن به نوجوانان شد، و این موضوع از مدت‌ها قبل در ذهن ما بوده که کادر خود را از دهه هشتادی و نودی ها در مساجد قرار دهیم.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم عنوان کرد: با همکاری دوستان در ستاد و همکاران کانون توانسته ایم.

کادر نوجوان را در مسئولیت‌های مختلف تعریف کنیم، ساعت‌ها روی این کار بحث و مطالعه شده ودر این خصوص از مسئولان مرتبط و طراز مشاوره گرفته ایم.

وی ادامه داد: پیوست‌های خوبی را برای این برنامه دیده ایم، پیوست تحصیلی، پیوست تهذیب و هسته‌های تربیت محور برای جلوگیری از لطمه به درس و یا جلوگیری از ایجاد غرور در این عزیزان در نظر گرفته شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری با بیان اینکه این کادر ۸ ساحت دارد که این ۸ ساحت پیوست‌هایی است که به مرور زمان مورد توجه است خاطرنشان کرد: ما یک شورای راهبردی برای این نهضت فراگیر کادرسازی در مساجد راه اندازی کرده ایم که متشکل از مدیران کل سازمان تبلیغات اسلامی، ارشاد و فرهنگ اسلامی، آموزش و پرورش و حوزه علمیه است و ساعت‌ها جلسات کارشناسی را برگزار کرده ایم.

وی ادامه داد: زوایای مختلف این طرح بررسی شد و قرارگاه عملیاتی شکل گرفت که در متن مسجد و میدان بتواند نقش آفرینی کند، یک فرد خبره نیز به عنوان فرمانده قرارگاه انتخاب شده است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم افزود: اهمیت این کار و جریان کادرسازی اهمیت زیادی دارد و همراهی مسئولان و حضور ایشان در این برنامه نشان از اهمیت آن است و امیدوارم بتوانیم اهدافی را تحقق بخشیم و بتوانیم با استفاده از ظرفیت سازمان‌های استانی در پیشبرد این هدف اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

امروز دشمن با تمام توان وارد شده است

احمد امیرآبادی نیز در این همایش گفت: امام خمینی (ره) به جوانان و نوجوانان بیشتر از ما اعتماد داشت و بسیاری از مسئولیت‌ها را به آنان واگذار می‌کرد امروز نسل جوان نیز مسئولیت سنگینی در اداره کشور دارند.

امیرآبادی تصریح کرد: نسل امروز باید مانند بچه‌های جبهه و جنگ به میدان بیایند، فضای مجازی با قدرت خودش در جامعه نفوذ کرده است و باید مراقب بود؛ در دوران ما فضای مجازی نبود و همه، فضای حقیقی بود اما با این حال تبلیغات سنگینی علیه نظام و انقلاب وجود داشت و از روش‌های مختلف استفاده می‌شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دشمن با همه توان وارد شده است یک روز می‌گفتند باید توان هسته‌ای باید از میان برود، در حالی که علم هسته‌ای به معنای پیشرفت در درمان و تکنولوژی و اقتصاد است.

امیرآبادی گفت: دشمن در طول این سال‌ها به سمت ایجاد شبهات رفت، یک روز گفتند ایران به سوریه پول می‌دهد و برای آنها می جنگد، هر کشوری برای امنیت خود برنامه دارد و اگر رزمندگان و سپاه در سوریه نمی‌جنگید داعش در خیابان‌های ما بود، همان طور که در کشورهای منطقه جنایت زیادی را رقم زدند.

نماینده مردم قم در مجلس اظهار داشت: امروز بانوان در بسیاری از عرصه‌ها حضور دارند و ۵۰ درصد قبولی‌ها بانوان هستند و ۱۷ نماینده مجلس را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: امروز باید کار به جوانان واگذار کنیم و از طریق جهاد تبیین شبهات را پاسخ گوییم، دستاورهای انقلاب باید از طریق جهاد تبیین معرفی شود.

کانون‌های مساجد یکی از مؤثرترین تشکل‌ها در رشد و تعالی نسل امروز

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس نیز در این همایش گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یکی از مؤثرترین تشکل‌ها در رشد و تعالی نسل امروز است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر عزیزان جوان و نوجوان در بطن کار قرار بگیرند و به آنها شخصیت داده شود و از این ظرفیت‌ها بهره بگیریم رویکرد بسیار مهمی است، ما نیاز به کادرسازی داریم.

وی گفت: یکی از مشکلات جدی در کشور که باعث نابسامانی هاست فقدان نیروهای توانمند همه جانبه است، خیلی از افراد به جایی می رسند اما کار تشکیلاتی و تیمی و جمعی در روحیه شأن نیست و در این باره خلق و خوی شأن با کار جمعی خو نگرفته است در نتیجه مرتب استقلال رأی داشته و تک روی می‌کنند و در نهایت مجموعه‌ها متضرر می‌شوند.

وی عنوان کرد: در کار جمعی از یکدیگر مراقبت می‌کنیم، از طرفی در کارهای فردی نواقصی است که با کار جمعی می‌توان این نواقص را اصلاح کرد.

وی تاکید کرد: در ابعاد مختلف نیروسازی و کادرسازی کنیم، چون نیاز کشور در تحقق این امر است ما راه طولانی در پیش داریم باید با نوآوری در همه عرصه‌ها، روش‌های مختلف را تمرین کنیم، آینده کشور در دست این دهه هشتادی‌ها و دهه نودی ها و این فرزندان است.

حجت الاسلام ذوالنوری تصریح کرد: فرزندان و این نسل باید دوری از استبداد و تک محوری و اطاعت کردن را تمرین کنند، کار جمعی موجب رشد و تعالی می‌شود، عمر در گذر است و جوانی از دست می‌رود و در قیامت از جوانی سوال می‌کنند.

وی اظهار داشت: جوانی کاشتن است و بهره برداری در میان سالی است انسان در این دنیا ذخیره‌هایی دارد که ممکن است در معرض از دست دادن قرار بگیرد باید از فرصت‌ها استفاده کرد و این ذخایر را حفظ نمود
، انداختن امر به آینده موجب ضرر و زیان است و عمر را به هدر می‌دهد.

نماینده مردم قم در مجلس بیان کرد: فرصت‌ها به راحتی می‌گذرد پس باید در بهترین امور سرمایه گذاری کرد، یکی ار رسالت‌های مهم کانون مساجد زنده کرن و احیای انسان هاست این بستر خوبی برای رشد همه جانبه است و می‌توان افرادی را رشد داد که خدماتی ماندگار دارند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1000544

مهمترین اخبار ایران و جهان: