نیوز سیتی!
16 خرداد 1402 - 07:09

مازاد ۳.۵ میلیارد دلاری تجارت خارجی الجزایر

در جلسه استماع کمیسیون امور اقتصادی، انکشاف، صنعت، تجارت و برنامه‌ریزی در شورای ملی الجزایر اعلام شد که تراز تجاری این کشور در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ به ۳.۵ میلیارد دلار مازاد رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، «طیب زیتونی»، وزیر بازرگانی الجزایر می‌گوید تراز تجاری این کشور در چهار ماهه اول سال جاری میلادی به ۳.۵ میلیارد دلار مازاد رسیده است.

این سخنان در جلسه استماع کمیسیون امور اقتصادی، انکشاف، صنعت، تجارت و برنامه‌ریزی در شورای ملی الجزایر به ریاست کمال بلخادر، رئیس جلسه، با حضور «بسمه ازور»، وزیر روابط با پارلمان و تعدادی از اعضای این وزارتخانه اعلام شد.

وزیر بازرگانی الجزایز همچنین ارزش واردات از دی تا فروردین ماه سال جاری را ۱۳ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار و میزان صادرات در همین مدت را ۱۷ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار با ۳.۵ میلیارد دلار مازاد بر ارزش افزوده اعلام کرد.

زیتونی افزود: صادرات غیر هیدروکربنی در چهار ماهه اول سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۱.۷ میلیارد دلار بوده است و در تلاش است تا میزان صادرات نفتی و هیدروکربنی را افزایش دهد و به هدف تعیین شده توسط رئیس جمهور عبدالمجید تبون یعنی ۱۳ میلیارد دلار تا پایان سال ۲۰۲۳ دست یابد.

الجزایر از جمله کشورهای عربی به نسبت با ثبات در شمال آفریقاست، اما طی ماه‌های اخیر برخی گزارش‌ها از تحرکات صهیونیست‌ها جهت برهم زدن ثبات در این کشور عربی گزارش شده است. از جمله هفته گذشته روزنامه‌های الجزایر با انتشار گزارشاتی، از وجود یک طرح صهیونیستی-مراکشی-فرانسوی برای ایجاد آشوب در داخل الجزایر در کنار هدف قرار دادن تونس خبر دادند.

روزنامه الخبر به نقل از منابع آگاه نوشت که یک نشست طی روز دوشنبه با حضور مسئولان سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی و پنج تن از مسئولان برجسته سرویس اطلاعات فرانسه در کنار ۱۲ مسئول سرویس اطلاعات مراکش در اراضی اشغالی برگزار شده است.

بر اساس این گزارش، در رایزنی‌های صورت گرفته در نشست مذکور، در خصوص طرح و نقشه‌ای برای بی ثبات کردن الجزایر و ایجاد آشوب در چهار ایالت این کشور به ویژه پایتخت آن با هدف از بین بردن اتحاد ملی الجزایر، صحبت‌هایی شده است.

روزنامه الخبر نوشت: تلاش رژیم صهیونیستی و سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه و مراکش، معطوف فتنه انگیزی در پایتخت الجزایر به همراه ایالت‌های واقع در غرب و شرق این کشور شده است.

منابع آگاه گزارش دادند که سرویس‌های اطلاعاتی مذکور، یک عملیات علیه تونس در ۲۰ مه از طریق ایجاد موجی از اعتراضات خشونت آمیز در این کشور با هدف تضعیف و برکناری قیس سعید رئیس جمهور تونس انجام دادند.

این دومین باری است که رسانه‌های الجزایر مستقیماً سرویس اطلاعات فرانسه را در تلاش‌ها برای هدف قرار دادن منافع این کشور متهم می‌کنند به طوری که فوریه گذشته، سرویس اطلاعات فرانسه به اجرای یک طرح برای از خدشه دار کردن روابط ۲ کشور متهم شده بود.

این در حالیست که شک و تردیدها نسبت به سفر عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر به پاریس در موعد مقرر خود در نیمه ماه آتی میلادی افزایش یافته است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1264744

مهمترین اخبار ایران و جهان: