نیوز سیتی!
07 خرداد 1402 - 17:44

جمع‌آوری ۹۷ میلیارد تومان زکات در گلستان

رئیس اداره زکات کمیته امداد گلستان گفت: بر اساس آمار سال گذشته، مبلغ ۹۷ میلیارد تومان از محل زکات محصولات کشاورزی در گلستان جمع آوری شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس حجت الاسلام امین هلاکو در همایش طلایه داران زکات شهرستان گنبدکاووس در محل سالن اجتماعات فرمانداری گنبدکاووس اظهار کرد: استان گلستان یکی از استان های پیشتاز در حوزه جمع آوری زکات بوده و در سال‌های گذشته جزو سه استان برتر کشور در این حوزه معرفی شده است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته براساس سیاست ها و برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی شد تا مبلغ ۹۱ میلیارد تومان از محل جمع آوری زکات بود که به یاری خداوند و پیگیری های مستمر، مبلغ ۹۷ میلیارد تومان از این محل جمع آوری شد.

رئیس اداره زکات کمیته امداد گلستان خاطرنشان کرد: از مبلغ ۹۷ میلیارد تومان جمع آوری شده، مبلغ ۸۳ میلیارد تومان صرف فعالیت هایی مانند تهیه جهیزیه، تهیه مسکن فقرا، امورات تحصیلی و غیره شده و مابقی آن، حدود ۱۴ میلیارد تومان نیز صرف فعالیت های عمرانی مانند احداث مساجد، حوزه علمیه و به‌سازی معابر روستایی شده است.

وی ادامه داد: هزارو ۴۰۰ نفر به‌عنوان عاملین جمع آوری زکات و هزارو ۲۰۰ نفر مبلغ شیعه و سنی در سراسر استان در حوزه جمع آوری زکات همکاری می‌کنند.

هلاکو گفت: با اجرای سیاست ها و پیگیری های انجام شده پیش بینی می شود، مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان از محل زکات امسال کشاورزان جمع آوری شود.

وی با اشاره به خشکسالی های اخیر در استان گلستان بیان کرد: با توجه به وجود خشکسالی های اخیر یکی از برنامه های مهم ما در این حوزه فرهنگ سازی و تبلیغات بوده و تلاش داریم تا در همه شهرستان های استان جشنواره زکات را برگزار نموده و در پایان نیزیک جشنواره محوری و نمونه در استان گلستان برگزار کنیم.

رئیس اداره زکات کمیته امداد گلستان ابراز کرد: در این جشنواره ها برنامه هایی مانند خطاطی با موضوع زکات، نقاشی کودکان، مقاله نویسی و غیره برگزار خواهد شد. استان گلستان با برگزاری جشنواره علمی ترویجی زکات در سال گذشته، بعنوان جشنواره نمونه کشوری انتخاب شد.

* شورای زکات در ۱۶۳ روستای گنبدکاووس تشکیل شد

رئیس کمیته امداد گنبدکاووس گفت: در راستای طرح جمع اوری زکات در سطح شهرستان ها در ۱۶۳ روستای شهرستان شورای جمع آوری زکات تشکیل شده تا در راستای اختیارات قانونی زکات مردم را جمع اوری کنند.

علیرضا کریمیان اظهار کرد: سال گذشته مبلغ ۱۲ میلیارد تومان از محل زکات در شهرستان گنبدکاووس جمع آوری شد و گنبدکاووس رتبه اول استانی را کسب کرد.

* پرداخت زکات یکی از عامل های فقرزدایی در جامعه اسلامی است

مسئول نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی گلستان گفت: یکی از آسیب های جدی در هرجامعه فقر و تنگدستی بوده و اسلام برای رهایی از این فقر ، پرداخت زکات را واجب کرده است.

حجت الاسلام علی اکبر سائیری اظهار کرد: فلسفه پرداخت زکات در اسلام، جلوگیری از گسترش فقر، تربیت انسان، امتحان افراد متمکن بوده و زکات بعنوان جهاد مالی محسوب شده و گشایش رزق و روزی، قبولی فریضه نماز و رسیدن به رحمت الهی از جمله اثار برکات پرداخت زکات است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در امر جمع اوری و پرداخت زکات در این سالها کم کاری هایی صورت گرفته و برای جبران این کم کاریها، جامعه ما نیازمند مجاهدان خستگی ناپذیر و تلاشگران صادق و دلسوز بوده که وارد عرصه شده و این فریضه الهی را احیا کنند.

* تبیین و ظرفیت سازی فریضه زکات با استفاده از ظرفیت شهرستان

فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس گفت: از ظرفیت شهرستان برای تبیین و ظرفیت سازی فریضه زکات استفاده شود.

مهدی دهرویه اظهار کرد: شهرستان گنبدکاووس به لحاظ جمع اوری و پرداخت زکات در جایگاه خوبی قرار دارد اما حفظ و ارتقاء این جایگاه بسیار مهم بوده و باید در این راستا راهبردهایی ارائه شود.

وی تصریح کرد: چالش و مشکلات این حوزه به تفکیک بررسی شده و راهکارهای کارشناسی برای حل ان ارائه شود.

در پایان از مودیان و مروجین امر زکات تجلیل شد.

پایان پیام/۸۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1245100

مهمترین اخبار ایران و جهان: