نیوز سیتی!
26 اسفند 1401 - 14:52

تامین منابع مالی سبب رشد بیش از پیش شرکت های دانش بنیان می شود

پردیس- امام جمعه پردیس گفت: تامین منابع مالی سبب رشد بیش از پیش شرکت های دانش بنیان می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید حسین حسینی در خطبه‌های نماز جمعه پردیس با اشاره به فرارسیدن ماه رمضان و عید نوروز گفت، حفظ حریم‌های الهی و استفاده بهینه فردی و اجتماعی با این دو بهار متقارن است. شهر ما روزه‌دار است، بنابراین برای استفاده بهینه از این تقارن مبارک ایرانی اسلامی، لازم است تا همه پای کار بیاییم و فضای شهرمان را هم نوروزی و هم رمضانی کنیم.

وی گفت: همه فعالان فرهنگی، اجتماعی و… پویش «شهر ما روزه‌دار است» را راه بیاندازند و در فضای مجازی و حقیقی تبلیغات گسترده ای بکنیم، تا مردم را برای مراقبت از سلامت، ایمنی و رعایت مقررات و حقوق شهروندی ترغیب بکنیم و برای اینکه هم از عید بهره ببریم و هم از ماه مبارک رمضان، می‌توانیم دید و بازدیدها را در فاصله زمانی افطار تا سحر انجام بدهیم، البته با سفره‌های افطاری ساده. و همچنین برگزاری مراسم افطار و احیای سنت حسنه اطعام روزه داران به صورت محله محور با همکاری مساجد، شهرداری‌ها و…، ایستگاه‌های صلواتی، موکب‌ها و.... با تدابیر خاصی، شأن مسافران نوروزی و معذور از روزه رعایت بشود.

امام جمعه پردیس گفت: در ایام نوروز از ظرفیت عید نوروز و ماه مبارک رمضان برای تقویت مناسک دینی، قرآنی و نشاط اجتماعی استفاده بشود. مثلاً در فضاهای عمومی مانند پارک‌ها و جاذبه‌های گردشگری محافل انس با قرآن برگزار کنند و همچنین از این ظرفیت برای امر به معروف، تقویت رفتارهای حسنه و حمایت از ناهیان از منکر در حوزه روزه خواری در ملأ عام بهره ببرند. البته با توجه به تصمیمات و مصوبات ستاد امر به معروف و نهی از منکر پردیس قرار بر این شد تا ضابطین محترم با متجاهرین به روزه خواری در ملأ عام و کسانی که هتک حرمت ماه مبارک رمضان را دارند برخورد قاطعی داشته باشند.

حسینی سپس به عمر بیش از یک دهه تولید شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور ما اشاره کرد و گفت: در ابتدای سال، نزدیک به شش هزار شرکت دانش‌بنیان فعالیت می‌کردند و اکنون بعد از گذشت یک سال نزدیک به ۹ هزار شرکت دانش‌بنیان در زمینه تولید محصولات فناورانه فعالیت می‌کنند و این روند صعودی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان نه به‌طور کامل بلکه بخشی از منویات رهبری را محقق کرد.

وی گفت: از منظر حوزه‌های فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان هم، از ۸۱۷۰ شرکت دانش‌بنیان؛ ۱۸۵۰ شرکت در حوزه برق و الکترونیک، ۱۸۱۰ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات، ۱۷۳۹ شرکت در حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته، ۱۱۵۱ شرکت در حوزه مواد پیشرفته شیمی و پلیمر، ۴۷۸ شرکت در حوزه داروهای پیشرفته، ۴۰۶ شرکت در حوزه تجاری‌سازی، ۳۷۴ شرکت در حوزه فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی، ۳۲۸ شرکت در حوزه تجهیزات پزشکی و ۳۴ شرکت در حوزه خلاق و علوم انسانی فعالیت دارند. لذا باید سیستم ارزیابی دانش بنیان تغییر یابد تا به مطلوبیت‌های ملی نزدیک‌تر بشویم و در این میان به ارزش افزوده اقتصادی نیز برسیم.

خطیب جمعه پردیس افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه و بزرگ‌ترشدن نیاز به تأمین منابع مالی دارند، برخی از شرکت‌ها از طریق جذب سرمایه‌گذار مشکلات خود را حل می‌کنند ولی بسیاری از شرکت‌ها نیازمند تسهیلات بانکی و صندوق نوآوری شکوفایی هستند که در این زمینه امسال مشکل خیلی اساسی داشتیم. رویکرد رو به آینده معاونت علمی و فناوری، بزرگ‌ترشدن نقش اقتصادی دانش‌بنیان‌ها و حکمرانی شرکت‌های دانش‌بنیان است. یعنی ریل‌گذاری که دستگاه‌های اجرایی از طریق قواعدی که می‌گذارند و نحوه حکمرانی که می‌کنند، می‌توانند مسیر را برای شرکت‌های دانش‌بنیان باز کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1097644

مهمترین اخبار ایران و جهان: