نیوز سیتی!
22 آذر 1401 - 03:34

هیئت آمریکایی برای گفتگو درباره موضوعات استراتژیک به چین رفت

هیئتی بلندپایه از آمریکا با هدف گفتگو درباره موضوعات حساس و مهم استراتژیک میان دو کشور به چین سفر کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یورونیوز، یک هیئت بلندپایه آمریکایی چند روز پیش به چین سفر کرد تا با مقامات این کشور دربارۀ راه‌های بهبود روابط دوجانبه همچنین موضوع «حساس» تایوان گفتگو کند.

این خبر روز دوشنبه از سوی پکن اعلام شد و یک مقام ارشد آمریکایی نیز به نوبه خود این گفتگوها را تأیید و «صادقانه و اساسی» توصیف کرد. به گفته او در جریان این دیدار دو روزه، مقامات دو کشور درباره تحولات کره شمالی و اوکراین نیز به بحث پرداخته‌اند.

از دیگر اهداف این سفر، انجام مقدمات لازم برای سفر قریب‌الوقوع «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا به این کشور بود که برای اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی برنامه‌ریزی شده است.

همزمان، وزارت خارجه آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در پی گفت‌وگوی اخیر رؤسای جمهور چین و آمریکا، یک هیئت بلندپایه آمریکا با مقامات دولت چین دیدار خواهد کرد.

این اعلامیه وزارت خارجه آمریکا پس از آن منتشر می‌شود که یک مقام ارشد کاخ سفید اخیراً گفته بود که چین خواهان روابطی پایدار با آمریکا در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

«شیء جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین و «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در اندونزی با هم دیدار و درباره مسئله تایوان و کره شمالی گفت‌وگو کردند.

به‌دنبال سفر جنجالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان در اوایل ماه آگوست، تنش‌ها در تنگه تایوان تشدید شد. پکن، سفر پلوسی را محکوم و آن را نوعی حمایت از جدایی‌طلبان تلقی و در واکنش، رزمایش گسترده و بی‌سابقه‌ای را در اطراف حریم هوایی و آبی جزیره تایوان برگزار کرد. به‌رغم این واکنش، کشورهایی همچون آلمان پس از سفر پلوسی، هیئت‌های بلندپایه‌ای را به این جزیره اعزام کرده و به تشدید تنش‌ها دامن زده‌اند.

چین جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و اقداماتی همچون سفر پلوسی را نقض سیاست «چین واحد» تلقی می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 907638

مهمترین اخبار ایران و جهان: