نیوز سیتی!
02 بهمن 1401 - 10:32

تحولات اوکراین| آمریکا با دستکم گرفتن ارتش روسیه، تصمیم به حمایت از کی‌یف گرفت

ادامه حضور نظامیان آمریکایی در رومانی، سفر احتمالی وزیر دفاع آلمان به کی‌یف، هشدار درباره تحویل تانک‌های مدرن غربی به ارتش اوکراین و اعتراف وزیر خزانه‌داری آمریکا به مشکلات مربوط به اعمال تحریم‌های نفتی روسیه، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا "داگلاس مک گرگور"، مشاور سابق رئیس پنتاگون معتقد است که ایالات متحده نیروهای مسلح روسیه را دستکم گرفت و به همین دلیل تصمیم به حمایت از اوکراین گرفت.

این مقام نظامی آمریکایی شب گذشته در مصاحبه‌ای یادآور شد که ایالات متحده در درگیری در اوکراین مداخله کرده و برای شکست دادن روسیه با فریب، شروع به ارسال سلاح‌های مختلف به کی‌یف نمود، ولی آنها در محاسبات خود دچار اشتباه شدند.  وی گفت: واشنگتن از این نظریه که گویا نظامیان روس ضعیف و بی کفایت هستند، آنقدر خوشش آمد که تصمیم گرفت (در درگیری نظامی در اوکراین) مداخله کند و از آن زمان به افزایش تامین تسلیحاتی کی‌یف ادامه دادند. 

مشاور سابق رئیس پنتاگون تاکید کرد که استدلال واشنگتن در مورد ارتش روسیه دور از واقعیت بود و اکنون برای همه مشخص شده در حالی که نیروهای اوکراینی با وجود حمایت نظامی غرب، تمام توان نظامی خود را به پایان رسانده، روسیه همچنان در اوج قدرت و بدون تعلل در حال اجرای عملیات نظامی خود است.

وی افزود: «دخالت آمریکا در شرایطی است که قدرت نظامی اوکراین به سادگی در حال سقوط است و دولت آن توانایی رهبری این کشور را ندارد. در چنین شرایطی ما سعی داریم به نحوی مداخله کنیم. و این مداخله باعث افزایش امکان درگیری  نظامی با روس‌ها می شود و ما در این درگیری شکست خواهیم خورد.»

"داگلاس مک گرگور" روز گذشته نیز مداخله ایالات متحده در درگیری نظامی کنونی در اوکراین را دیوانگی محض نامید و گفت: آمریکا با اقدامات خود در اوکراین، احتمال درگیری نظامی مستقیم با روسیه را افزایش داده و این دیوانگی است. به عقیده وی، ارسال تسلیحات به کی‌یف نتیجه این درگیری را تغییر نخواهد داد و واشنگتن تنها "نمک به زخم مردم اوکراین می‌پاشد". 

این مقام نظامی سابق تاکید کرد که اقدامات مداخله جویانه واشنگتن در اوضاع اوکراین می تواند منجر به حملات هسته ای از  سوی هر یک از دو طرف شود که یک کابوس برای کل جهان خواهد بود. 

مشاور سابق رئیس پنتاگون پیش از این نیز فاش کرده بود که ایالات متحده سال‌ها به روی ایجاد ارتشی با هدف ضربه زدن به روسیه و متحول کردن اوضاع در شرق اوکراین کار کرده بود، اما مسکو نقشه های واشنگتن که در حال ایجاد جای پایی محکم در منطقه دونباس و شرق اوکراین بود، را نقش بر آب کرد. مک گرگور اعتراف کرد که کرملین مجبور شد با مشاهده اقدامات غرب در خاک کشور همسایه نزدیک خود، به صورت پیشگیرانه عمل کرده و تهدیدی که متوجه امنیت ملی خود بود را خنثی کند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و سی‌ و سوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

تمدید حضور 4 هزار نظامی آمریکایی در خاک رومانی به مدت 9 ماه دیگر

روزنامه "نیویورک تایمز"  بامداد امروز یکشنبه، به نقل از منابع خبری خود در دولت آمریکا گزارش داد که نیروهای لشکر 101 هوابرد ارتش ایالات متحده به مدت 9 ماه دیگر در خاک رومانی حضور خواهند داشت.

تا به امروز، حدود 4 هزار نیروی نظامی آمریکایی در رومانی حضور دارند. قرار است طی دو ماه آینده یک چرخش نیروها سازماندهی شود و تیپ دیگری از همان لشکر جایگزین نظامیان حاضر شود. مشخص شده که فرماندهی جدید از افسران ستادی تشکیل خواهد شد و همچنین یک سرلشکر از لشکر 10  نیروهای کوهستانی ارتش آمریکا به آنها ملحق خواهد شد.

محل استقرار نظامیان آمریکایی یکسان خواهد ماند - پایگاه هوایی "میخائیل کوگلنیچانو" که در 100 کیلومتری مرز رومانی با اوکراین قرار دارد.

لازم به یادآوری است که نظامیان آمریکایی به طور منظم تمرینات خود را مستقیماً در منطقه مرزی انجام می دهند. گفته می شود، علت حضور آنها در نزدیکترین فاصله از خاک اوکراین، آماده بودن برای واکنش سریع به هر نوع تحولات و اقدام فوری در صورت دریافت دستورات مربوطه از سوی مقامات نظامی در واشنگتن است. 

مشاور سابق دفتر زلنسکی: هیچ تضمینی برای پیروزی اوکراین در جنگ وجود ندارد

آلکسی آرستوویچ، مشاور سابق سیاسی دفتر رئیس جمهوری اوکراین که هفته گذشته به دلیل افشای علت ساقط شدن موشک بر روی یک ساختمان مسکونی توسط پدافند هوایی اوکراین استعفا داد، اعتراف کرد که به "پیروزی تضمین شده" این کشور در برابر روسیه اعتقادی ندارد.

آرستوویچ در ویدئویی که شب گذشته شنبه در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، گفت: «اگر همه فکر می کنند که پیروزی ما در جنگ تضمین شده است، چنین چیزی بعید است. ارزیابی [آندری] دودا، رئیس‌ جمهوری لهستان نه تنها در مورد اینکه ماه‌های آتی تعیین‌کننده است، بلکه گفته که به طور کلی معلوم نیست که آیا اوکراین قادر خواهد بود دوام بیاورد یا خیر. او بر اساس چه اطلاعاتی چنین صحبتی کرده است؟» 

مشاور سابق دفتر زلنسکی در عین حال افزود که اکنون فردی غیررسمی است و می تواند نظر شخصی خود را درباره اوضاع بیان کند.

آندری دودا، رئیس جمهوری لهستان، چند روز قبل در سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، گفت که اکنون یک مرحله حساس و تعیین کننده در اوکراین فرا رسیده است که طی چند هفته یا چند ماه تصمیم گیری می شود که آیا "اوکراین زنده خواهد ماند یا خیر". دودا وضعیت کنونی در اوکراین را بسیار دشوار خواند و آن را با نیاز به "حمایت نظامی بیشتر به اوکراین" مرتبط دانست.

وزیر دفاع آلمان ممکن است ظرف یک ماه آینده به اوکراین سفر کند

بوریس پیستوریوس، رئیس وزارت دفاع آلمان شب گذشته، شنبه، در مصاحبه با روزنامه بیلد اعلام کرد که ممکن است ظرف چهار هفته آینده به اوکراین سفر کند.

پیستوریوس به سؤال خبرنگار در مورد سفرها و بازدیدهای آتی خود پاسخ داده و گفت: «هنوز این مسئله صد در صد نهایی نشده، اما آنچه مسلم است این است که به زودی به اوکراین خواهم رفت. شاید حتی طی چهار هفته آینده.» 

بوریس پیستوریوس روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع کشورهای غربی در نشست خود در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان، تصمیمی برای انتقال تانک‌های لئوپارد 2 به اوکراین نگرفتند. وی با اشاره به اینکه دیدگاه های متحدان در مورد تامین تانک ها متفاوت است، اطمینان داد که آلمان تنها مخالف ارسال چنین تجهیزات نظامی نیست.

در عین حال، اشتفان کوتره، یکی از نمایندگان بوندستاگ (پارلمان آلمان) از حزب "آلترناتیو برای آلمان" (AfD) نیز روز گذشته ابراز عقیده کرد که آلمان باید در مناقشه اوکراین «در حاشیه بماند»، و البته «مواضع هر دو طرف را بررسی کند».  این سیاستمدار افزود: آلمان‌ها دیگر نباید سلاح های خود را به طرف روس‌ها نشانه روند.

سفر یک هیئت پارلمانی روسیه به ریاست والودین به ایران

ویچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه امروز، یکشنبه به تهران، پایتخت ایران سفر خواهد کرد که دو روز به طول خواهد انجامید. 

به گزارش سرویس مطبوعاتی دومای دولتی، رئیس پارلمان سفلی روسیه در راس هیاتی از نمایندگان دوما به جمهوری اسلامی می کند. مشخص شده که این هیئت شامل روسای چند کمیته تخصصی دومای دولتی است. در جریان این سفر قرار است روز دوشنبه سومین نشست کمیسیون همکاری بین پارلمانی دومای دولتی و مجلس ایران برگزار شود.

افسر ارتش آمریکا، تامین سامانه های پدافند هوایی پاتریوت به اوکراین را اشتباهی پرهزینه خواند

جف لامر، افسر ارتش ایالات متحده معتقد است که واشنگتن با ارائه سیستم های دفاع هوایی پاتریوت به کی‌یف، اشتباه بسیار پرهزینه ای را مرتکب شده است.  این مقام نظامی در مقاله ای برای پرتال Military.com به این مسئله اشاره کرد. او معتقد است که اوکراین آماده استفاده از چنین تجهیزات نظامی "پیچیده و پیشرفته‌ای" نیست که آموزش درست کار با آنها ماه ها طول خواهد کشید.

علاوه بر این، به گفته لامر، تامین سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت نمی‌تواند آسیب‌پذیری اوکراین در آسمان، با توجه به حملات موشکی گسترده روسیه به این کشور را تغییر دهد. وی افزود: «این یک شکاف خیلی بزرگ است. و اصرار واشنگتن بر ارسال این سامانه، با وجود این واقعیت، یک اشتباه است و بعد مجبور خواهیم شد هزینه گزافی برای آن بپردازیم.»

پیش از این، روز جمعه، لوید آستین، رئیس پنتاگون، مدعی شد که کشورهای غربی در "لحظه تعیین کننده درگیری نظامی در اوکراین"، سرعت کمک نظامی خود به کی‌یف را کاهش نخواهد داد.

عرضه تانک به اوکراین ممکن است اروپا را به قبرستان رادیواکتیو تبدیل کند

روزنامه "دیلی میل" بامداد امروز، یکشنبه، در تحلیلی هشدار داد که تحویل تانک‌های مدرن به نیروهای مسلح اوکراین می تواند اروپا را به قبرستان رادیواکتیو تبدیل کند. 

در این مقاله نوشته شده است: قصد غرب برای تامین تانک‌های مدرن اوکراین "یک حماقت بسیار بزرگ" است. این احتمال وجود دارد که بسیاری از مناطق اروپا به یک قبرستان رادیواکتیو تبدیل شود، چرا که انتقام آمریکا از هر اقدام تلافی جویانه روسیه، (که خشمگینانه و با قدرت خواهد بود)، ما را یک قدم جلوتر به دنیای وحشت، نابودی، فرار، بیماری و فقر نزدیکتر خواهد کرد.

اوکراین از دریافت یک بالگرد سی کینگ از انگلیس تشکر کرد

آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین  روز شنبه اعلام کرد که یک فروند بالگرد انگلیسی از نوع سی کینگ  (Sea King) که در چارچوب کمک نظامی به اوکراین فرستاده شده بود به مقصد رسید. به گفته وی، این اقدام یک حمایت جدی برای نیروی دریایی اوکراین می شود و همکاری ما با لندن ادامه خواهد یافت.

رزنیکوف همچنین از بن والاس وزیر دفاع انگلیس به خاطر کمک نظامی به اوکراین تشکر کرد.

پیش از این، والاس از ارسال 600 موشک بریمستون به اوکراین خبر داده بود.

یک ماه قبل نیز مشخص شد که نیروهای مسلح اوکراین موشک‌های مارتلت (Martlet) را بر اساس عملکرد سیستم دفاع هوایی قابل حمل انسانی- استار استریک (Starstreak)  انگلیس آزمایش کردند. یادآوری شد که این سلاح سیستم دفاع هوایی اوکراین را تقویت خواهد کرد. 

اعتراف آمریکا به مشکلات مربوط به اعمال تحریم‌های نفتی روسیه 

 جانت یلن، رئیس خزانه داری آمریکا شب گذشته، شنبه، اعلام کرد که برای کشورهای ائتلاف غربی تعیین سقف برای قیمت محصولات نفتی از روسیه دشوارتر از اقدامی است که قبلاً انجام گرفت. یلن گفت: «این کار بسیار دشوارتر از تعیین قیمت برای نفت خام روسیه است، البته ما سخت کار کرده‌ایم تا بفهمیم چگونه می‌توان به اهداف مشابه دست یافت».

وزیر خزانه داری آمریکا علت مشکلات مربوط به تعیین سقف قیمت را به دلیل پیچیدگی بازارهای نفت و فرآورده های نفتی توضیح داد. وی همچنین به اهمیت حفظ ثبات عرضه سوخت دیزل روسیه اشاره کرد. یلن تأکید کرد: « می‌دانید، همیشه این احتمال وجود دارد که همه چیز طبق برنامه پیش نرود، اما ما این بازارها را با دقت بررسی کرده‌ایم و معتقدیم که می توان مجموعه‌ای از محدودیت‌ها را پیشنهاد کرد که به ما امکان می‌دهد به همان چیزی که در خصوص نفت خام بدست آورده بودیم، دست پیدا کنیم.» 

پیش از این، روز جمعه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرد که حامیان محدود کردن قیمت‌ها برای منابع انرژی از روسیه موافقت کرده اند که بسته به نوع فرآورده‌های نفتی، دو سقف برای قیمت نفت روسیه تعیین شود.

 هشدار مشاور ریگان درباره تلاش لهستان برای تصرف بخشی از خاک اوکراین 

پل کریگ رابرتز، یکی از مقامات کاخ سفید در دوران دولت رونالد ریگان، بعید ندانست که لهستان ممکن است با استفاده از شرایط بی ثبات کنونی، بسیج نظامی گسترده ای را برای آماده سازی ارتش خود برای اشغال مناطق غربی اوکراین آغاز کند.

این سیاستمدار آمریکایی معتقد است که لهستان ممکن است در واقع به دنبال افزایش تعداد نیروهای نظامی خود به بهانه محافظت در برابر تهدید خیالی روسیه یا کمک به اوکراین باشد. البته هدف اصلی فراهم سازی شرایط برای اشغال مناطق غربی اوکراین است که لهستان هنوز مدعی مالکیت آنها است.

اعتراض مردم وین در حمایت از لغو تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه 

تجمع گروهی از مردم وین در حمایت از لغو تحریم ها علیه روسیه در روز شنبه، 21 ژانویه در وین (پایتخت اتریش) برگزار شد. چند صد نفر در این اقدام شرکت کردند.

معترضان همچنین خواستار حفظ بی طرفی اتریش و کاهش قیمت برق و گاز شدند. بسیاری از معترضان پرچم های اتریش و روسیه و همچنین پوسترهایی با نوشته های "کاهش قیمت برق و گاز"، "لزوم بی طرفی" در دست داشتند.

یکی از فعالان سیاسی گفت: «این پوتین [ولادیمیر رئیس جمهور روسیه] نیست که نمی خواهد به ما گاز و مواد خام بفروشد، اما اتحادیه اروپا این کار را از طریق تحریم ها ممنوع کرده است. در عین حال، اتحادیه اروپا مدام در مورد حق تجارت آزاد صحبت می کند. اما ظاهراً این حق فقط برای روابط تجاری با ایالات متحده و متحدانش اعمال می شود.»

معترض دیگری افزود: ایالات متحده نه تنها روسیه، بلکه سایر کشورها را نیز تحریم کرده که منجر به افزایش تورم در کل اروپا شده است. 

این فعالان همچنین تاکید کردند که شکاف بین اروپا و روسیه تنها به نفع ایالات متحده است.

اشاره بلومبرگ به خطرات اقتصادی اروپا به دلیل تحریم‌ها علیه روسیه 

آژانس خبری بلومبرگ روز شنبه در مقاله‌ای نوشت: کشورهای اروپایی با تشدید تحریم‌ها علیه روسیه در صنعت نفت، ریسک بزرگی را متحمل می‌شوند، زیرا این اقدام می‌تواند به آسیب های جدی برای اقتصاد آنها منجر شود. 

در این تحلیل آمده است: «اگر خریداران اروپایی نتوانند منابع سوخت جایگزینی برای پیدا کنند، تحریم‌ها منجر به هزینه‌های هنگفتی در صنایع وابسته به گازوئیل مانند کشاورزی و حمل‌ونقل جاده‌ای خواهد شد. و در صورت وقوع چنین نتیجه‌ای، ضربه سختی به اقتصاد اروپا وارد می‌کند و اقدام برای مهار تورم را پیچیده می‌کند.»

در عین حال، نویسنده این واقعیت را مورد توجه قرار داد که روسیه بزرگترین تامین کننده سوخت دیزل به کشورهای اروپایی است. بر اساس اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده، در سال 2022 حدود 220 میلیون بشکه نفت از بنادر روسیه حمل شده است.

کمک رسانی صلیب سرخ روسیه به بیش از 640 هزار پناهنده اوکراینی

پاول ساوچوک، رئیس سازمان صلیب سرخ روسیه شب گذشته اعلام کرد که در طول بحران اوکراین، این سازمان کمک های مالی، انسان دوستانه، مشاوره ای و غیره را به بیش از 640 هزار پناهجوی اوکراینی ارائه کرده است.

به گفته وی، اکثریت پناهندگان و آوارگان، تقریباً 62 درصد آنها (حدود 400 هزار نفر) در سال 2022 برای کمک های بشردوستانه از جمله اقلام بهداشتی و مایحتاج اولیه، پوشاک، غذا و بسیاری موارد دیگر به صلیب سرخ روسیه مراجعه کردند.

از جمله دیگر کمکهای ارائه شده به پناهجویان که اکثر آنها در مناطق کورسک، بلگوراد، وارونژ و راستوف مستقر هستند، امکان دریافت آزاد دارو از داروخانه ها و   مواد غذایی در فروشگاه های با استفاده از کوپن است که به بیش از نیمی از این افراد تعلق گرفته است..

کمکهای انسان دوستانه غذایی و دارویی در وهله نخست ویژه رده های سنی آسیب پذیر مردم - کودکان، افراد سالخورده و دارای معلولیت در نظر گرفته شده است. وی افزود: این کمکها علاوه بر دریافت مستمری ماهانه، پرداخت یکجای کمک مالی از سوی دولت، اتصال تلفن همراه و اینترنت آزاد به پناهجویان ارائه می شود. 

مولداوی به خاطر پیوستن به ناتو  از بی طرف بودن خودداری کرده است

مایا ساندو، رئیس جمهوری مولداوی، روز شنبه در مصاحبه با روزنامه آمریکایی پولیتیکو، احتمال کنار گذاشتن سیاست بی طرفی این کشور، با هدف پیوستن به ناتو را پذیرفت. سندو گفت: «اکنون بحث جدی در مورد توانایی ما برای محافظت از خود وجود دارد، اینکه آیا می‌توانیم به تنهایی این کار را انجام دهیم یا باید بخشی از یک اتحاد بزرگتر باشیم.»

او تاکید کرد که کنار گذاشتن سیاست بی طرفی باید "از طریق یک فرآیند دموکراتیک" صورت گیرد. ساندو در عین حال اعتراف کرد که یکی از  «موانع آشکار» برای پیوستن مولداوی به ناتو، حضور نیروهای حافظ صلح روسی در منطقه ترانس دنیستریا است.

طبق قانون اساسی مولداوی، این کشور وضعیت بی طرفی دارد، البته از سال 1994 در چارچوب طرح مشارکت با ناتو، با این ائتلاف همکاری نزدیک دارد. 

این در حالی است که بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط مرکز تحقیقات اجتماعی CBS در ماه نوامبر سال 2022 ، بیش از نیمی از شهروندان مولداوی (54.5 درصد آنها) از پیوستن این کشور به ناتو حمایت نمی کنند. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 989938

مهمترین اخبار ایران و جهان: