نیوز سیتی!
22 دی 1401 - 22:39

برگزاری دوره توانمند سازی فرهنگیان طرح شهید همت در ایلام

مدیر کل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: دوره توانمند سازی فرهنگیان آموزش ابتدایی و مدرسان شهرستانی شهید همت در هشت عنوان عنوان درسی در مناطق برگزار شد.

دوره توانمندسازی فرهنگیان آموزش ابتدایی و مدرسان شهرستانی طرح شهید همت در هشت عنوان درسی شامل: فارسی اول و فارسی دوم و سوم، علوم چهارم، ریاضی چهارم، ریاضی پنجم و ششم ابتدایی، قرآن دوره اول، هدیه ها آسمانی سوم ابتدایی و سواد دیجیتال با شرکت ۲۱۰ نفر از همکاران مناطق برگزار شد.

علی درویشی مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام شامگاه امروز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام از برگزاری دوره توانمند سازی فرهنگیان آموزش ابتدایی و مدرسان شهرستانی طرح شهید همت در هشت عنوان درسی خبر داد و گفت: عناوین درسی شامل فارسی اول و فارسی دوم و سوم، علوم چهارم، ریاضی چهارم، ریاضی پنجم و ششم ابتدایی، قرآن دوره اول، هدیه آسمانی سوم ابتدایی و سواد دیجیتال با شرکت ۲۱۰ نفر از همکاران مناطق برگزار شد.

وی افزود: معلمان هر آنچه سرکلاس انجام می دهند به دانش آموزان منتقل می شود حتی اگر معلم تکیه کلام یا حرکت یا رفتار یا گفتار خاصی داشته باشند دانش آموزان آن را دریافت و تقلید می‌کنند؛ این نشان دهنده اهمیت بالای معلم برای دانش آموزان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام اظهار داشت: از سوی دیگر هم معلمان باید هم پای دانش آموزان حرکت کنند و با علم و دانش و آگاهی های امروزی همگام باشند تا از دانش آموزان عقب نمانند و بتوانند آنان را بهتر و بیشتر درک کنند.

وی ادامه داد: معلمان باید هر روز و هر لحظه ارتقای فکری داشته، با برنامه و داشتن طرح درس به سرکلاس بروند؛ به عنوان مثال علوم در زمینه های مختلف نسبت به سال‌های قبل تغییر کرده و نیاز به  به روز آوری دانش های معلمان بیش از پیش احساس می شود.

درویشی در ادامه با اشاره به برخی از آسیب هایی که دانش آموزان را تهدید می کند افزود: یکی از این آسیب ها بحرانی شدن رفتار اجتماعی دانش آموزان خصوصاً بعد از کرونا است که می طلبد معلمان در دوره ابتدایی برنامه های لازم را به منظور کنترل این بحران ها در سر کلاس درس داشته تا بتوانند جریان تعلیم و تربیت را پیش ببرند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام یادآور شد: آسیب دیگر این است که امروزه نسبت به قبل کتاب های حل المسائل وفور بیشتری پیدا کرده و میتوان گفت دلیل آن هم کرونا بود؛ چرا که دانش آموزان به صورت حضوری به معلم دسترسی نداشتند و این مسئله باعث شد که ذهن و تفکر آنان خالی شود و به جای اینکه پاسخ سوالات و پرسش های خود را با تحلیل و تفکر پیدا کنند ساده ترین راه یعنی استفاده از کتب حل المسائل انتخاب کنند که باید روی این مسئله هم حساس بود و همه همکاران در این زمینه باید آگاهی لازم را پیدا کنند.

علی درویشی در ادامه افزود: دانش آموزان را باید با مهارت های زندگی آشنا کنیم؛ پنجه های کارآمد را برای آنها تعریف کنیم به گونه ای که دانش آموزان با نحوه کاشت و مراقبت گل و گیاه و یا نحوه و استفاده از ابزار آلات در محل زندگی آشنا شوند.

وی اضافه کرد: آسیب بعدی در نوع تغذیه دانش آموزان است که باید حساسیت جدی برای این مسئله داشته باشیم چرا که ذائقه‌ی دانش آموزان به سمت غذاهای مضر پیش رفته و در این زمینه می‌بایست اولیا را پای کار آورد و تغییر و بهبود ذائقه دانش آموزان را از درون خانه ها شروع کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام در ادامه توضیح داد: از دیگر نکات حائز اهمیت در این باره، بالا بردن اعتماد به نفس دانش آموزان است، دانش آموزان ما در مواجهه با مشکلات گرفتار می شوند در همین راستا باید اعتماد به نفس دانش آموزان در دوره ابتدایی ایجاد و تقویت شود.

دوریشی گفت: به همین منظور نیز اقداماتی را می بایست ترتیب داد که توانایی صحبت کردن دانش آموزان بالاتر رود.

وی همچنین به توانایی نه گفتن دانش آموزان اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز می بایست کارهایی صورت گیرد تا علاوه بر رشد و استقلال شخصیتی دانش آموزان، مشکلی برای آنان پیش نیاید.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام به سرگروه های درسی و معلمان نیز اشاره کرد و گفت: نباید از سرگروه های درسی غافل شد آن ها موتور محرکه آموزشی هستند؛ معلمان نیز با تشکیل گروه های مشورتی و درسی  و بررسی و برطرف کردن شبهات و مسائل مختلف، بهترین نتیجه را در سر کلاس درس به وجود آورند.

علی درویشی مدیر کل آموزش و پرورش استان ایلام در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم که بتوانید در راستای این طرح گام‌های موثری بردارید و به وسیله این کار تربیت خوبی از دانش‌آموزان داشته تا جامعه استان و کشور را یک گام دیگر ارتقاء بخشیم.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 973538

مهمترین اخبار ایران و جهان: