نیوز سیتی!
21 دی 1401 - 11:43

«رون درمر»؛ چهره پشت پرده سیاست خارجی کابینه نتانیاهو

«رون درمر» وزیر امور راهبردی رژیم صهیونیستی روز دوشنبه با سفر به واشنگتن به عنوان نخستین عضو در ترکیب کابینه جدید رژیم صهیونیستی با مقامات آمریکایی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، انتخاب «رون درمر» به عنوان وزیر امور راهبردی در کابینه ششم نتانیاهو در شرایطی است که پیش از این گمانه زنی‌های فراوانی حول احتمال انتخاب وی به عنوان وزیر خارجه جدید رژیم صهیونیستی مطرح بود.

با این حال به نظر می رسد فشارهای داخلی در حزب لیکود سبب شد تا نتانیاهو در آخرین ساعات فرصت تشکیل کابینه تصمیم بگیرد تا با هدف جلب رضایت هم حزبی‌های خود کرسی وزارت خارجه را به «الی کوهن» بسپارد و در عوض درمر را به عنوان وزیر امور راهبردی در کابینه خود منصوب نماید.

درمر که در حدفاصل سالهای 2013 تا 2021 مسئولیت سفارت رژیم صهیونیستی در آمریکا را عهده دار بوده است، از ارتباطات نزدیکی با چهره‌های تندروی حزب جمهوری خواه آمریکا از جمله «جان بولتون» برخوردار است.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , بنیامین نتانیاهو , انتخابات رژیم صهیونیستی , کشور آمریکا ,

شناخت دقیق درمر از نظام سیاسی و ساختارهای تصمیم گیری در آمریکا سبب شد تا رسانه‌های صهیونیستی مدعی شوند که درمر در مقام وزیرخارجه دوفاکتو و مورد اعتماد نتانیاهو قرار است مسائل و پرونده‌های کلیدی سیاست خارجی رژیم صهیونیستی را پیگیری نماید.

در نتیجه به نظر می‌رسد الی کوهن در مقام وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به پرونده‌های دیگر و در حاشیه سیاست خارجی اسرائیل خواهد پرداخت و در عوض رون درمر مسئولیت دارد تا 3 موضوع مهم و حیاتی در سیاست خارجی رژیم صهیونیستی را پیگیری نماید: نخست؛ عادی سازی روابط با کشورهای عربی در مسیر پیشبرد توافق ابراهیم و پیوستن دیگر کشورها همچون عربستان به این توافق؛ دوم کلیه امور مرتبط با ایران در سیاست خارجی رژیم صهیونیستی و در نهایت بازتنظیم روابط میان تل آویو و کاخ سفید.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , بنیامین نتانیاهو , انتخابات رژیم صهیونیستی , کشور آمریکا ,

شاید به همین خاطر است که بسیاری از رسانه‌های اسرائیل از درمر به عنوان وزیرخارجه پشت پرده رژیم صهیونیستی یاد می‌کنند چرا که شخص نتانیاهو اعتماد بیشتری به وی دارد. در حقیقت به نظر می رسد برخلاف تصور همگان، درمر در مقام وزیر امور راهبردی مسئولیتی مشابه آنچه که پیش تر از این وزارتخانه انتظار می رفت ندارد و او برخلاف «گیلعاد آردان»، وزیر پیشین امور راهبردی در کابینه رژیم صهیونیستی مسئولیت‌هایی به مراتب مهم تر را در جهت تحقق اهداف دیپلماتیک کابینه نتانیاهو عهده دار شده است.

احیای وزارت امور راهبردی در کابینه نتانیاهو در شرایطی است که این وزارتخانه در کابینه قبلی رژیم صهیونیستی به ریاست نفتالی بنت و یائیر لاپید منحل شده بود.

همچنین مسئولیت مبارزه با سیاست‌های کشورهای اسلامی در بازنمایی جنایات رژیم صهیونیستی از جمله اشغالگری آن از یکسو و مقابله با جنبش بایکوت و تحریم کالاهای ساخت سرزمین‌های اشغالی از سوی دیگر نیز به وزارت امور دیاسپورا و «آمیخای شیکلی» وزیر جدید امور دیاسپورا واگذار شده است. گفته می شود که قرار است 20 تن از کارمندان وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به وزرات امور دیاسپورا منتقل شوند.

از نگاه ناظران در سرزمین‌های اشغالی درمر با موضوعات راهبردی و بنیادی تر در پرونده‌های سیاست خارجی اسرائیل درگیر خواهد بود، چرا که اولا نتانیاهو به وی اعتماد بسیاری دارد، ثانیا به سبب سالها فعالیتش در مقام سفیر اسرائیل در واشنگتن شناخت عمیقی از ساختار سیاسی آمریکا دارد و روابط نزدیکی نیز با چهره های کلیدی تصمیم ساز در دستگاه دیپلماسی آمریکا دارد. شاید به همین خاطر است که برخی از رون درمر به عنوان «وزیرخارجه در سایه» نتانیاهو یاد می‌کنند.

در مجموع به نظر می رسد درمر از این پس نقشی کلیدی را در پیشبرد پرونده ایران در دستگاه دیپلماسی رژیم صهیونیستی عهده دار خواهد و بنابراین سفر وی به عنوان نخستین مقام ارشد کابینه نتانیاهو به واشنگتن و دیدار با مقامات آمریکایی در کاخ سفید موید آن است که نخست وزیر اسرائیل تلاش دارد تا موضوع ایران را توسط درمر به دور از هیاهوی رسانه‌ای و انتشار جزئیات اخبار و اطلاعات در ساختار دستگاه دیپلماسی این رژیم و توسط فردی معتمد و مورد اطمینان خود پیگیری نماید.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 969838

مهمترین اخبار ایران و جهان: