نیوز سیتی!
08 بهمن 1401 - 18:59

دانشگاه قم به قطب جذب دانشجوی خارجی تبدیل می شود

قم-رئیس دانشگاه قم با تاکید بر ورود جدی دانشگاه قم در حوزه بین الملل بیان داشت: بدنبال آن هستیم تا دانشگاه قم به قطب جذب دانشجویان بین المللی در کشور تبدیل شود.

حجت الاسلام و المسلمین احمد حسین شریفی، ظهر شنبه در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان قم بیان داشت: دانشگاه قم یک دانشگاه جوان است که در نظام رتبه بندی دانشگاه ها رتبه سی و سوم را کسب کرده که این رتبه بندی ها بر اساس ارزیابی تمامی محورها به خصوص در حوزه آموزش است.

رئیس دانشگاه قم افزود: در گذشته مجوز بازنگری در سرفصل های درسی را نداشتیم و برای این امر باید به وزارت علوم درخواست داده می شد و مجوز لازم می بایست از سوی وزارتخانه صادر می شد که امروز این امکان برای دانشگاه وجود دارد که تصمیمات در این حوزه را مستقل بگیرد و اجرایی کند.

وی بیان داشت: ۱۵ واحد درسی در حوزه کارآفرینی و مهارت افزایی متناسب با نیازهای استان به دروس دانشجویان اضافه شده که در گذشته دو واحد بوده است که در مهر ماه سال آینده این سرفصل ها اجرایی می شود.

حجت الاسلام شریفی بیان داشت: از ماموریت اصلی ما برپایی کارگاه های دانش افزایی و مهارت محور برای اساتید و دانشجویان است که در این کارگاه ها شیوه های آموزش و نحوه تعامل با دانشجویان آموزش داده خواهدشد.

رئیس دانشگاه قم گفت: در حوزه معماری و هنر اسلامی نیازمند تاسیس پژوهشگاه هستیم که در کنار دانشکده دین و هنر صداوسیما برای به کار گیری فقه و حکمت اسلامی در حوزه معماری ظرفیت ها را به کار گیریم.

تاکید بر ورود جدی دانشگاه قم در حوزه بین الملل

وی با تاکید بر ورود جدی دانشگاه قم در حوزه بین الملل بیان داشت: بدنبال آن هستیم تا دانشگاه قم به قطب جذب دانشجویان بین المللی در کشور تبدیل شود.

حجت الاسلام شریفی عنوان داشت: در قم از ۱۲۰ ملیت دانشجو و طلبه حضور دارند که ضرورت دارد تا قم در مجمع دانشگاهیان جهان اسلام حضور داشته باشد که رایزنی هایی در این زمینه صورت گرفته تا دانشگاه قم به عنوان نماینده دانشگاهیان کشور در مجمع دانشگاهیان جهان اسلام حضور داشته باشد.

رئیس دانشگاه قم بیان داشت: برای قم در روایات نیز نقش مهمی در عرصه علمی برشمرده اند و این امر امروز نیز باید در عرصه بین المللی ظهور و بروز کند که در این راستا جذب دانشجویان جهان اسلام و تبدیل نشریات از حوزه ملی به بین المللی در عرصه کمی و کیفی از جمله برنامه ها در دوره جدید فعالیت دانشگاه قم است.

وی تاکید کرد: برنامه ریزی داریم تا در دوره ۵ ساله از ۲۰ کشور جهان اسلام در دانشگاه قم دانشجو جذب شوند و فارغ التحصیلان این دانشگاه سرآمد در کشور باشند.

حجت الاسلام شریفی ادامه داد: وزارت علوم جذب ۲۵۰ هزار دانشجوی بین المللی تا ۱۴۰۴ را از دانشگاه های کشور مطالبه دارد که امروز ۹۰ هزار دانشجو داریم ودر این عرصه نیازمند همراهی رسانه ها و همچنین ارتقاء فرهنگ عمومی هستیم.

رئیس دانشگاه قم در ادامه عنوان داشت: نخبگان در کشور همواره مورد دغدغه رهبر معظم انقلاب و سایر مسئولان هستند که تشکیل بنیاد نخبگان که وزیر علوم فعلی آن را راه اندازی کرد در همین راستا بوده است.

وی گفت: در عرصه نخبگان ورود کردیم و در این مدت کوتاه مدت تلاش شد تا نخبگان در دانشگاه قم مورد توجه قرار گیرند و در سال آینده نیز تسهیلات ویژه ای در اختیار رتبه های برتر کنکور قرار می گیرد تا این افراد در این دانشگاه ادامه تحصیل دهند.

وی اضافه کرد: تاکنون دو نوبت با بنیاد ملی نخبگان رایزنی شده و افرادی که قابلیت جذب در هیات علمی داشتند مورد توجه هستند و نخبگان می‌توانند در این دانشگاه در رشته های مختلف به عنوان هیئت علمی فعالیت کنند.

رئیس دانشگاه قم بیان داشت: یکی از خیرین استان قم اعلام کرد تا ۲۰۰ شغل زود بازده را در اختیار دانشجویان قرار دهد و در این راستا حمایت های مالی ازدانشجویان صورت می پذیرد تا در کنار تحصیل به امر مهارت افزایی نیز توجه داشته باشند.

برنامه دانشگاه قم در حوزه خوابگاه های متاهلی

حجت الاسلام شریفی عنوان داشت: در حوزه خوابگاه های متاهلی یکی از خیرین ده واحد در دانشگاه قم ساخته و امیدواریم ۴ خوابگاه متاهلی دیگر در روزهای آینده کلنگش زده شود تا نخبگان بتوانند ضمن اشتغال به مباحث علمی؛ زندگی مشترک خود را هم داشته باشند و در آینده نیز مجتمع هایی یا خانه های ۵۰ متری ساخته می شود و این ظرفیت در این دانشگاه وجود دارد و خیرین نیز پای کار هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه قم بر ۱۸ مرکز دانشگاهی استان قم نظارت دارد ابراز داشت: این نظارت ها در عرصه های مختلف کیفیت و کمیت آموزش و عرصه های اداری و دانشجویی است که در این سالها کمتر بدان توجه شده است و در این سه ماه اخیر نظارت هایی انجام شد و حتی برخی از مراکز که شرایط لازم را نداشتند درخواست لغو امتیاز آنان به وزارت علوم داده شد.

در این سالها دانشگاه های قم پای کار حل مسائل استان نیامدند

رئیس دانشگاه قم با بیان اینکه در این سالها دانشگاه های قم پای کار حل مسائل استان نیامدند افزود: مسئولان استان نیز از دانشگاه ها درخواست جدی در این حوزه نداشتند که اخیراً این مطالبه مورد پیگیری قرار گرفت و جلسات مختلفی با استانداری قم در این زمینه برگزار شده تا دانشگاهیان قم در عرصه مختلف بتوانند خدمات علمی خود را ارائه دهند و گرهی از مشکلات استان بردارند.

حجت الاسلام شریفی عنوان داشت: ۸ استاد یک درصدی دنیا را در دانشگاه قم داریم که این ظرفیت های علمی باید دیده شود.

۱۰ پژوهشکده در دانشگاه قم پایه ریزی می شود

وی بیان داشت: در این دوره بنا داریم به امر پژوهش توجه جدی شود و در صدد هستیم تا ده پژوهشکده در علوم پایه و فنی و مهندسی و علوم انسانی در دانشگاه قم پایه ریزی کنیم.

رئیس دانشگاه قم افزود: امروز ظرفیت کار برای دانشجویان در استان قم فراهم اما متاسفانه فرهنگ کار در کشور ما آنگونه که باید و شاید مناسب نبوده است و وقتی شغل هایی به افراد پیشنهاد می شود آن را نمی پذیرند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1003282

مهمترین اخبار ایران و جهان: