نیوز سیتی!
07 خرداد 1402 - 10:32

رعایت نشدن الگوی کشت تخریب آبخوان ها را به دنبال دارد

گرگان- دستیار استاندار گلستان در مدیریت یکپارچه منابع آب گفت: کم توجهی و رعایت نشدن الگوی کشت تخریب آبخوان‌ها را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محسن حسینی صبح یکشنبه در دیدار با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: نقش سازمان جهاد کشاورزی در مدیریت یکپارچه منابع آب بسیار حیاتی و تعیین کننده است چرا که هم در مبحث اراضی شیبدار و هم در مبحث مصرف آب، این سازمان نقش تعیین کننده‌ای دارد.

دستیار استاندار در مدیریت یکپارچه منابع آب افزود: در نوار جنوبی استان ۱۱۰ هزار هکتار اراضی زراعی با شیب بیشتر از ۱۴ درجه وجود دارد که در حال حاضر این اراضی تهدیدی برای استان به شمار می‌رود، زیرا تأسیسات و نقاط جمعیتی زیادی در استان که در پای این اراضی شکل گرفته‌اند، همواره در معرض سیلاب پر رسوب ناشی از بارندگی بر سطح این اراضی هستند.

وی بیان کرد: از محل منابع آب سطحی ۹۵۰ میلیون متر مکعب و از محل آب زیرزمینی یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب در اختیار بهره برداران بخش زراعت و باغ استان قرار داده شده که با توجه به آب مورد نیاز محصولات مختلف و با توجه به سند ملی آب، مسلماً محصولات با مصرف آب کمتر مناسب‌ترین نوع کشت در استان کم آب گلستان است.

حسینی گفت: رعایت نشدن الگوی کشت مناسب، زیان‌های زیادی برای کشاورزان، اقتصاد، آب، محیط زیست و خاک دارد که بزرگ‌ترین آسیب آن، «برهم زدن تعادل منابع آب و خاک به ویژه آب‌های زیرزمینی و تخریب آبخوان‌ها» است.

دستیار استاندار در مدیریت یکپارچه منابع آب افزود: در صورت عدم رعایت الگوی کشت، بهای افزایش سطح زیر کشت بدون رعایت الگوی کشت، ورود آسیب بدون بازگشت، جبران ناپذیر و غیرقابل اصلاح به منابع آب زیرزمینی استان است که باید از آن جلوگیری کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم گفت: ۲۱۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی گلستان که در سال چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی معادل پنج درصد تولیدات کشاورزی کشور را تولید و روانه بازار می‌کنند.

محمد برزعلی اظهار کرد: خشکسالی شدید در گلستان باعث کاهش شدیدی منابع آبی زیر زمینی در استان شده و لازم است از کشت محصولات پرآببر جدا خودداری شود.

وی افزود: بسیاری از کشاورزان گلستانی عادت کرده‌اند که آب چاه را هرگونه دوست دارند مصرف کنند در حالی که این منابع جزو منابع ارزشمند و استراتژیک استان است و باید به نحو مناسب‌تر از آن بهره گرفت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1243438

مهمترین اخبار ایران و جهان: