نیوز سیتی!
30 فروردین 1402 - 09:58

گیاه غریبه‌ای که 10 میلیارد تومان آورده دارد/ کوچ «لوفا» از آمریکای جنوبی به تویسرکان کوهستانی

آقای کارآفرین یک دوره سخت ورشکستگی را با یاری موهبت خداوندی و اراده آهنین به تولید بدل و کرور کرور «خواستن» و کرور کرور «توانستن» را در مزرعه سبز لوفا شدنی کرده، کجا و چطورش خلاصه می‌شود در مزایای فضای مجازی و تصمیم یک شبه، گام دوم هم اجرای سخت و تلاش شبانه‌روزی، دست آخر مزرعه لوفای آقای دهقانی ۳۵ اشتغال و رزق و روزی و تولید را به ارمغان آورده و گل کاشته است.

خبرگزاری فارس – همدان، سولماز عنایتی: یکی دو قدم را آهسته و باقی گام‌ها را تندتر از قبل برداشتم تا گهی تند و گهی آهسته مزرعه را زیر پا بگذارم و به مدد انگشتانم بوته‌های لوفا را بشمارم. بوته‌هایی که مهمان زمهریر تویسرکان شدند و کوچی به بلندای ارتفاعات الوند را تجربه می‌کنند. تا بوده زیست لوفاهای پرخاصیت در گرمسیری‌ها بوده اما به همت آقای کارآفرین به موسم سوز و سرما هجرت و در منزل جدید با قوت رشد می‌کنند بعد هم شغل و درآمد و تولید را رنگ می‌بخشند.

شمار بوته‌ها از تعداد انگشتان و حساب به خاطر مانده‌ام گذر کرد آخر دور تا دور تا جایی که چشم دید داشت بوته بود و مزرعه به ثمر نشسته؛ پنج یا شاید هم ۶ هزار بوته حتی بیشتر که هر کدام محصول پربار و به اصطلاح خیارهای آویزان داشتند. لوفاها با سرمای منجان تویسرکان کنار آمدند و تا می‌توانستند به بار رسیده و لایه‌بردار شدند، به تعبیری آقای کارآفرین در کمال ناامیدی با بذر لوفا امید را کاشته و جوانه زدن و به شاخ و برگ و میوه رسیدنش را نظاره گر شده است.

آقای کارآفرین یک دوره سخت ورشکستگی را با یاری موهبت خداوندی و اراده آهنین به تولید بدل و کرور کرور «خواستن» و کرور کرور «توانستن» را در مزرعه سبز لوفا شدنی کرده است. کجا و چطورش خلاصه می‌شود در مزایای فضای مجازی و تصمیم یک شبه، گام دوم هم اجرای سخت و تلاش شبانه‌روزی، دست آخر مزرعه لوفای آقای دهقانی ۳۵ اشتغال و رزق و روزی و تولید را به ارمغان آورده و گل کاشته است.

حساب و کتاب کارش چرتکه نمی‌خواهد، چند نفری در مزرعه و چند نفری دوزنده و تعدادی هم در امور بسته‌بندی همکاری می‌کنند تا لوفاهای طبیعی به کسب حلال بدل شوند و دستگیر زنان بی‌سرپرست و مردان جویای کار باشند.

آقای دهقانی به مدد خانواده که می‌شود کمک همه‌جانبه همسر و فرزندانش و صدالبته همت بلندش؛ کار نشدنی را شدنی کرده؛ یعنی بی‌اغراق یک کسب و کار طبیعی و خانوادگی را کلید زده و زیر سایه لوفاهای پرخاصیت دستگیر دیگران هم شده است.

غیر ممکنی که ممکن شد

راستش را بخواهید از ما گفتن و از شما خواندن کی بود مانند آنی که آقای علی دهقانی بگوید و همگی بخوانیم، پس سکان گپ‌وگفت را به آقای کارآفرین می‌سپاریم و سراپا گوش می‌شویم و چشم.

«شغل اصلی‌ام پیمانکار تاسیسات است، شغلی که بعد از ورشکستگی تمام و کمال از دست رفت. در بحبوحه بیکاری و موج سنگین فشارهای این و آن حدودا دو سال پیش این محصول را در اینترنت پیدا کردم.

فکر کردم شاید بشود کاری کرد، ۵۰، ۶۰ بوته آزمایشی از شمال گرفتم و کشت کردم، گام بعدی صبر بود تا نتیجه حاصل شود بالاخره سرمای استان همدان و شرایط آب و خاک فاکتورهای مهمی بودند برای رشد و نمو گیاه.

با وجود اینکه محصول لوفا، متعلق به آمریکای جنوبی و گیاهی متناسب با آب و هوای گرم و مناطق گرمسیری است نتیجه امیدبخش بود و ۵۰، ۶۰ بوته به اصطلاح دوام آوردند، گرچه دوست و آشنا و غریبه متفق‌القول معتقد بودند که ممکن نیست و این کشت به ثمر نمی‌نشیند. روحیه خراب و دغدغه‌های مختلف انگیزه کارم شد تا کاری دست و پا کنم و به آرامش روحی برسم، بعد از آزمایش و جواب گرفتن تصمیم گرفتم در باغ پدری به وسعت ۶ هزار متر ۱۰ هزار بوته لوفا بکارم پس بدون فوت وقت مشغول شدم.»

لوفای منجان، اولین در غرب کشور

آقای کارآفرین زمین و زمان را به خدمت گرفته و حالا قصه کشت لوفا را گره می‌زند به اولین کشت در غرب کشور بعد هم از روش و منش مزرعه لوفا و عدد و رقم می‌گوید. «اولین بار در غرب کشور این محصول کشت شد، البته که در سراسر کشور هم تعداد محدود کمتر از انگشتان دو دست اقدام به کشت کردند، تعدادی کشاورز در کرمان و یکی و دو نفر در شمال ایران.

این محصول را به روش داربستی کشت کردم، از فروردین سال پیش شروع و تا مرحله کشت بذر و دوبرگی شدن بوته پیش رفتم، محصول بین ۲۰ تا ۲۵ متر به طول رشد می‌کند و هر بوته پنج تا ۱۰ خیار می‌دهد گرچه کشت این گیاه در بستر گلخانه ۵۰ خیار یا محصول را تضمین می‌کند به عبارتی ۵ برابر کشت در محیط آزاد.

آخر کار هم شهریور است که محصول می‌رسد و روی بوته کامل خشک می‌شود، طول هر محصول ۳۰ سانتیمتر تا یک متر است که برابری می‌کند با پنج لیف لایه‌بردار به قیمت ۷۰ هزار تومان.

اگر حساب و کتاب کنیم به طور میانگین هر خیار حول و حوش ۴۰۰ هزار تومان آورده دارد، یعنی اگر در یک هکتار زمین، ۱۰ هزار بوته لوفا کاشت شود و با احتساب دست پایین برداشت هر بوته ۵۰ هزار خیار و باز هم دست پایین از هر خیار سه عدد لیف لایه‌بردار تولید شود، ۱۵۰ هزار لیف به قیمت ۷۰ هزار تومان خواهیم داشت که مبلغی معادل ۱۰ میلیار تومان آورده در پی دارد. کجا می‌شود تولیدی با این مبالغ داشت؟ ضمن اینکه هر هکتار از محصول برابری می‌کند با ۱۰ هکتار از محصولات دیگر مثل خیار و گوجه و چغندر و گندم.»

هر یک هکتار لوفا و چندین و چند شغل

گفتنی‌ها زیاد است، اصلا گفتن از لوفا تمامی ندارد به خصوص که کنار اراده آقای کارآفرین قرار بگیرد و کارستان شود، عین گفتن از خواص و اشتغال و تضمین که سر جمع می‌شود مثلث لوفای سودده و درآمدزا.

ادامه تشریح و توضیح لوفای استثنایی باز هم به دست دهقانی ممکن می‌شود، «لوفا یک محصول طبیعی است که کاربردهای بهداشتی و خواص درمانی دارد، در اصل یک لایه‌بردار طبیعی و تضمین شده است از برگ و گل گیاه گرفته تا محصول نهایی خواص متعدد دارند و تعجب برانگیزند.

حتی پوست خیار برای کاغذ سازی بهترین است، بدون تردید این گیاه یکی از نعمات اعجاب‌انگیز خداوند محسوب می‌شود. خواص منحصر به فرد این محصول معروف است و انکار ناپذیر، درآمدزایی و سوددهی هم که اظهر من الشمس است، با توسعه کار می‌ شود برابر گردوی شهرستان تویسرکان درآمد ایجاد کرد.

از طرف دیگر کاشت این محصول، اشتغالزایی خوبی هم به همراه دارد تا جایی که هر هکتار لوفا در حین زراعت پنج نیرو کار نیاز دارد، برداشت هم به همین ترتیب است برای پنج، ۶ نفری شغل ایجاد می‌کند و در نهایت ۲۰ نیرو مشغول دوخت و دوز خانگی لیف‌های لایه‌بردار و اسکاج‌های گیاهی هستند.

خلاصه بگویم ۳۰ تا ۴۰ نفر اشتغال مستقیم به دنبال کشت این گیاه ایجاد شده که توامان تولید و کارگاه تولیدی عجین است. انگار که کارآفرینی به سبک بهره‌گیری از امکانات جدید می‌شود، کارآفرینی از گیاه و محصول و بذر گیاه.»

کشورهای حاشیه خلیج فارس بازار بزرگ لوفا

لوفا بازار دارد آن هم بازار صادراتی، انگار از آن محصولات همه فن حریف است. بازار و تولید و اشتغال و همین طور اضلاع دیگر، گیاهی که چندبعدی است و تا دلتان بخواهد فواید دارد. البته که باید پاشنه ورکشیده درست مثل آقای کارآفرین پای دلش بالا رفت و شاهد کار خوب بود. حالا آقای کارآفرین دست به گفتنی‌های جدید می‌زند «جذب بازار صادراتی هم افزون بر ارزآوری و تولیدِ صد چندان، رونق را به روستا باز می‌گرداند.

بهترین مشتریان لوفا علاوه بر داخل، کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس هستند که آورده چشمگیر خواهند داشت. هرچند شناساندن این محصول نوپا نیازمند تلاش بسیار است، به هر حال لوفا محصولی جدید و نوظهور است و همچون تولید و مراحل سخت به ثمر نشستن آن، باید عزم جزم کرد و با جدیت شناسایی و بازاریابی را پیش گرفت.

بی برو برگرد تولید انبوه، بازار انبوه می‌خواهد و بازار عمده هم در گرو بازاریابی و شناسایی محصول است که با همراهی رسانه‌ها و مسئولان شدنی می‌شود.»

بازاریابی پاشنه آشیل تولید انبوه لوفا/ دولتی‌ها حمایت

گاهی می‌شود کار لوفا این گیاه دوست‌داشتنی و با دوام به مسئولان بیفتد و متولیان دستگیر همچین محصول منحصر به فردی شوند. دهقانی از این باب هم حرف می‌زند، «برای راه‌اندازی و توسعه کار با مشقت‌های جور و واجور روبرو بودم، با نبود حمایت مسئولان و مواردی از این دست تا مشکلات عدیده بی‌شمار.

بنده ادعایی در کار کشاورزی ندارم، اما به نظرم به استناد اعداد و ارقام می‌شود لوفا را به عنوان یک محصول پربازده و کم آب‌بر ترویج کرد.

ناگفته نماند این وادی حمایت جدی مسئولان را می‌طلبد، به ویژه در بخش بازاریابی کار که مشاوره و همراهی متولیان ضروری است. تسهیلات کم‌بهره هم جزو گلایه‌های ماست، اعطای تسهیلات با نرخ کم باعث توسعه تولید می‌شود از طرف دیگر توسعه تولید اشتغال و درآمدزایی بیشتر را به دنبال دارد. کارآفرینان نیازمند دلسوزی مسئولان هستند نه شعار و وعده و وعید؛ مشکلات زیاد است و حل و فصل آنها همت می‌خواهد.»

پایان پیام/89033/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1158982

مهمترین اخبار ایران و جهان: