نیوز سیتی!
16 خرداد 1402 - 11:57

عدم تطابق ساعات کاری سیستم حمل و نقل شهری و ادارات شیراز

شیراز- عدم تطابق ساعت کار سیستم حمل و نقل شهری و ساعت فعالیت دستگاه های اجرایی، موجب شد برخی از کارمندان در کلان شهر شیراز با تاخیر به محل کار برسند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: تغییر ساعات اداری در کشور موضوعی است که از ۱۵ خرداد ماه اجرایی شد اما به علت مناسبات ملی و تعطیل بودن این روز روند تغییر ساعت خدمت رسانی دستگاه‌های اجرایی از یک روز بعد از تاریخ اعلامی یعنی ۱۶ خردادماه آغاز شد.

بارزترین مشکلی که در این موضوع به وضوح دیده می‌شود می‌توان به عدم فعالیت سرویس‌های حمل و نقل شهری در کلان شهر شیراز اشاره کرد.

همزمان با نخستین روز از تغییر ساعت فعالیت دستگاه‌های اجرایی مشکل عدم فعالیت برخی از زیرساخت‌های سیستم حمل و نقل شهری در شیراز نیز ایجاد شد مشکلی که باعث شد بسیاری از کارمندان با تأخیر به محل کار خود برسند.

پیش‌تر توسط مسئولین حوزه حمل و نقل در کلان شهر شیراز اعلام شده بود که ساعت فعالیت اتوبوس‌ها و قطار شهری شیراز از تاریخ ۱۶ خرداد ماه تغییر کرده و همه خطوط مترو و ناوگان اتوبوسرانی از ساعت ۵:۳۰ دقیقه بامداد فعالیت خود را آغاز و این فعالیت در ناوگان اتوبوسرانی تا ساعت ۲۱ و در خطوط مترو تا ساعت ۲۲ ادامه خواهد داشت.

عدم فعالیت و تأخیر قطار شهری و اتوبوس در برخی از مسیرهای حمل و نقل شهری موجب شد تا بسیاری از کارمندان در ۱۶ خردادماه با تأخیر در محل کار خود حاضر شوند.

نظارت استانداری بر فعالیت ادارات و دستگاه‌های متولی

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس پیش‌تر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص نظارت بر فعالیت دستگاه‌ها پس از تغییر ساعت فعالیت ادارات گفته بود: استانداری فارس با ایجاد اکیپ‌های نظارت بر فعالیت دستگاه‌های اجرایی روند ارائه خدمات این نهادها به مردم را مورد پایش قرار می‌دهد.

عبدالعلی کریمی ادامه داد: ساعات کار ادارات استان فارس بر اساس مصوبه هیأت وزیران قرار بود از ۱۵ خردادماه تغییر کند اما به علت تعطیل رسمی بودن این روز تغییر ساعت کار دستگاه‌های اجرایی از روز سه شنبه ۱۶ خردادماه اعمال خواهد شد.

وی افزود: بر اساس مصوبه هیأت وزیران ساعت کار دستگاه‌های اجرایی در روز ۱۶ خردادماه از ساعت ۶ صبح لغایت ۱۳ خواهد بود و روزهای پنج شنبه نیز ادارات به صورت دور کاری انجام فعالیت خواهند کرد.

کریمی تاکید کرد: این مصوبه برای کاهش مصرف انرژی در دستگاه‌های اجرایی صادر شده و استانداری فارس نیز نسبت به نظارت ویژه در اعمال این مصوبه اقدام خواهد کرد.

معاون استاندار فارس ادامه داد: مدیران دستگاه‌های اجرایی مسئولیت نظارت بر دستگاه در روزهای دور کاری را بر عهده دارند این در حالی است که این مصوبه به مدت سه ماه تعیین شده است.

به گفته این مقام مسئول دستگاه‌های خدمت رسان نظر اورژانس، نیروی انتظامی و… همچون روال قبل نسبت به خدمت رسانی به آحاد مختلف مردم اقدام خواهند کرد.

تأخیر کارمندان و زمان بندی نادرست

مشاهدات میدانی خبرنگار مهر در اولین روز از تغییر ساعت فعالیت ادارات نشان دهنده تأخیر تعداد قابل توجه‌ای از کارمندان برای حضور در محل کار بوده این در حالی است که فعالیت اتوبوس‌های شهری تا ساعت ۶ صبح روز ۱۶ خرداد ماه بسیار محدود بوده و بسیار اندک در سطح شهر شیراز تا ساعت ذکر شده مشاهده شدند.

قطار شهری شیراز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و استفاده کنندگان از مترو نیز این گلایه را به خبرنگار مهر مطرح کردند که با توجه به فعالیت قطار شهری در ساعت ۵:۳۰ دقیقه صبح و شروع فعالیت ادارات از ساعت ۶ صبح بخش قابل توجه‌ای از کارمندانی که از مترو استفاده می‌کنند با تأخیر به محل کار خود می‌رسند.

عده‌ای از کارمندان نیز به علت فاصله زیاد منزل تا محل کار و عدم فعالیت اتوبوس یا قطار شهری قبل از ساعت ۵:۳۰ دقیقه مجبور شدن با استفاده از تاکسی‌های اینترنتی خود را به محل کار برسانند که این اقدام در صورت استمرار موجب افزایش هزینه حمل و نقل برای کارمندان خواهد شد.

عدم برنامه‌ریزی یا غافلگیری؟

فعالیت سرویس‌های حمل و نقل درون شهری و ساعت فعالیت دستگاه‌های اجرایی موضوعی بوده که مشکلاتی را برای بخش قابل توجهی از کارمندان استفاده کننده از سیستم حمل و نقل عمومی ایجاد کرده است.

تغییر ساعت فعالیت دستگاه‌های اجرایی موضوعی بود که طی یک ماه گذشته توسط مسئولین ملی و استانی از طریق رسانه‌های مختلف اطلاع رسانی شده از این رو برنامه‌ریزی برای فعالیت سیستم حمل و نقل شهری باید یکی از اولویت‌های اصلی مدیران کلان شهر شیراز باشد.

عدم تطابق فعالیت سیستم حمل و نقل شهری با ساعت فعالیت ادارات بیانگر این موضوع است که عدم برنامه‌ریزی صحیح توسط مدیران شهری شیراز موجب شده تا کارمندان هزینه‌های بیشتری برای رسیدن به محل کار پرداخت کرده و جامعه هدف سیستم حمل و نقل شهری خارج شوند البته امید است این موضوع تنها عدم برنامه‌ریزی بوده و باز هم غافلگیری نباشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1265106

مهمترین اخبار ایران و جهان: