نیوز سیتی!
05 خرداد 1402 - 14:32

درخواست تاجیکستان برای بررسی بازداشت و شکنجه اتباع این کشور در روسیه

وزیر کشور تاجیکستان در نامه‌ای به همتای روس خود از وی خواست تا موارد ضرب و شتم و شکنجه شهروندان این کشور در برخی مناطق روسیه بررسی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «رمضان رحیم‌زاده» وزیر کشور تاجیکستان در نامه‌ای به «ولادیمیر کالاکالتس‌اف» وزیر کشور روسیه خواستار بررسی عینی موارد ضرب و شتم و شکنجه شهروندان این کشور در روسیه شد.

در این نامه آمده است: در مورد ضرب و شتم و شکنجه بیش از صد دانشجوی تاجیک دانشگاه دولتی «کامسامولسک بر آمور» منطقه خاباروفسک روسیه و یورش نیروهای امنیتی روسیه به مهاجران تاجیک در شهر کوتلنیک در حومه شهر مسکو، درخواست داریم تا این موارد مورد بررسی قرار گیرد.

بنابر گزارشات قبلی، 24 می «امید بابازاده»، کمیسر حقوق بشر در تاجیکستان بلافاصله به حادثه ضرب و شتم دانشجویان تاجیک در شهر کومسومولکیس در رودخانه آمور روسیه واکنش نشان داد و درخواستی را به «تاتیانا ماسکلکوا»، همتای روس خود ارسال کرد.

پیش از این وزارت خارجه تاجیکستان در بیانیه‌ای به عدم تطابق چنین حوادث با روحیه شراکت راهبردی و روابط هم‌پیمانی بین دوشنبه و مسکو اشاره کرد.

به نوشته نهاد دیپلماتیک تاجیکستان ممکن است وقوع چنین حوادثی به تلاش های دو کشور برای توسعه بیشتر روابط در زمینه آموزش آسیب برساند.

شایان ذکر است که اطلاعاتی مبنی بر ضرب و شتم بیش از 100 دانشجوی تاجیک در دانشگاه دولتی «کامسامولسک بر آمور» توسط نیروهای امنیتی منطقه «خاباروفسک» روسیه 23 می منتشر شد.

این در حالی است که حدود 100 مهاجر تاجیک شامگاه 23 مه در پی یورش‌های پلیس روسیه به کافه‌تریاهای متعلق به تاجیک‌ها بازداشت شدند که بنابر گزارش برخی رسانه ها 30 تن از آنها همان شب اخراج شدند.

بر اساس این گزارش، نیروهای ویژه روس با مهاجران گستاخانه رفتار و آنها را تحقیر و توهین کردند.

مقامات روسیه دلیل یورش بر مهاجران تاجیک و ضرب و شتم بی‌رحمانه آنها را توضیح نداده‌اند. سفارت روسیه نیز از توضیح این موضوع تاکنون خودداری کرده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1239294

مهمترین اخبار ایران و جهان: