نیوز سیتی!
18 خرداد 1402 - 11:20

چاه‌های غیرمجاز اکوسیستم تالاب هشیلان را تهدید می‌کند

کرمانشاه- معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه گفت: تالاب هشیلان به عنوان یکی از اکوسیستم های ویژه در غرب کشور است که چاه‌های مجاز آن را در معرض خشکسالی قرار داده است.

زهرا قربانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تالاب هشیلان به عنوان یک زیست بوم منحصر به فرد محسوب می‌شود که بعد از ماه‌ها خشکی با وجود بارش‌های بهاری پر آب شده اما فعالیت چاه‌های اطراف و کشت‌های پر آب خطری جدی برای آن محسوب می‌شود.

وی افزود: تالاب هشیلان یکی از اکوسیستم‌های ویژه منحصر به فرد در غرب کشور است که در آن شاهد تنوع زیستی بالایی هستیم و این تالاب ده‌ها جزیره بزرگ و کوچک دارد.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه تصریح کرد: این تالاب از ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ با حداقل مساحت ۱۰۰ متر و حداکثر یک هکتار تشکیل شده است.

قربانی گفت: اطراف این جزیره را نیزارهایی پوشانده است که این نیزارها محیط مناسبی برای تخم گزاری و زاد آوری بسیاری از پرندگان و جانوران منطقه را فراهم کرده است.

وی با اشاره به محل زاد آوری و زیستگاه انواع دوزیستان، پرندگان، ماهی‌ها و خزندگان، بیان کرد: علاوه بر زیست پرندگان در این تالاب ۷۳ گونه گیاه آبزی، کنار آبزی و خشک زیست وجود دارد.

قربانی خاطر نشان کرد: با همه اینها در حوالی تالاب چاه‌های مجاز و غیر مجاز فراوانی است که ۱۹ عدد چاه غیر مجاز شناسایی شده و این پرونده‌ها در مراجع قضائی در دست بررسی است.

وی عنوان کرد: اگر برداشت‌ها به همین شکل ادامه داشته باشد خشک شدن تالاب‌ها طی یک یا ۲ ماه آینده بسیار بالا است.

قربانی در پایان بیان کرد: تالاب هشیلان مجموعه‌ای است از شبکه‌های درهم تنیده از فضای خشک و آبی به مساحت ۴۵۰ هکتار، برای حفاظت از این اکوسیستم باید هم به مدیریت مصرف آب چاه‌های اطراف و هم اصلاح الگوی کشت توجه داشت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1270150

مهمترین اخبار ایران و جهان: