نیوز سیتی!
15 خرداد 1402 - 12:18

«مزون» روایتی عاشقانه از جنگ است/ قصه انتظار همسران و مادران شهدا

کارگردان نمایش «مزون» عنوان کرد این اثر نمایشی روایتی عاشقانه از انتظار همسران و مادران شهدا را در دوران جنگ به تصویر می‌کشد.

بیژن مرادی کارگردان نمایش «مزون» که از کرمانشاه در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه می‌رود درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: من به عنوان کارگردان و خصوصاً بازیگر چه در نمایش‌های اجتماعی و چه در آثاری با موضوع جنگ همیشه به دنبال آثاری هستم که از درامی جذاب برخوردار باشد و شخصیت‌های پخته‌ای را به تصویر بکشد که در زندگی بیرونی هم مابه ازا داشته باشند.

وی افزود: در انتخاب نمایشنامه‌هایی با مضمون جنگ به شدت از کارهای شعاری دوری می‌کنم و با توجه به اینکه شناخت کافی نسبت به قلم اصغر گروسی داشتم این نمایشنامه را انتخاب کردم. قصه خوب و شخصیت پردازی‌های بی نقص «مزون» من را متقاعد کرد که این نمایشنامه را روی صحنه ببرم.

مرادی درباره مضمون نمایش توضیح داد: «مزون» روایتی عاشقانه از جنگ است؛ روایتی از عشق و انتظار در فضایی سوررئال. گویی واقعیت، خیال، گذشته و حال در هم تنیده شده‌اند. این نمایش روایتگر قصه انتظار همسران و مادران شهداست. از آنجایی که خودم جنگ را در منطقه غرب در دوران کودکی حس کرده‌ام و جنگ با خون و گوشت مردمان مناطق غرب نشین گره خورده وظیفه خودم دانستم که روایتگر گوشه‌ای از مصائب جنگ باشم.

وی ادامه داد: این نمایش با نخستین «مهرواره نمایشنامه خوانی» در سال ۱۴۰۰ در کرمانشاه کلید خورد و با جشنواره فجر استانی کرمانشاه مسیر خود را ادامه داد و جوایز مختلفی در بازیگری، کارگردانی، نویسندگی و طراحی صحنه کسب کرد از جمله اثر برتر «مهرواره نمایشنامه‌خوانی»، جوایز بازیگری، کارگردانی و طراحی صحنه در فجر استانی کرمانشاه و اثر برتر جشنواره «فانوس». مریم‌السادات موسوی بازیگر زن نمایش به عنوان یک بازیگر حرفه‌ای سال‌هاست در این گروه با بنده همکاری دارد و از آنجا که نقش فرشته در این نمایش تلفیقی از حس و تکنیک است وی تلاش زیادی برای شکل‌گیری آن کرد که مزد زحمت‌هایش را هم با دریافت جوایز بازیگری در جشنواره‌های مختلف گرفت.

بازیگر و کارگردان نمایش «مزون» درباره چگونگی اجرا در حوزه هنری عنوان کرد: بعد از فراخوانی که حوزه هنری برای اجرا در سالن‌های زیرمجموعه خود داده بود، برای اجرا اقدام کردیم که در نهایت نمایش به عنوان پنج کار حمایتی از سوی حوزه هنری انتخاب شد که جا دارد از واحد نمایش حوزه هنری خصوصاً کوروش زارعی و همکاران وی برای حمایتی که از ما کردند، تشکر کنم.

مرادی در پایان درباره میزان استقبال از نمایش عنوان کرد: خوشبختانه تا امروز که نمایش «مزون» به نیمه راه رسیده استقبال از اجرا و بازخوردهای مخاطبان بعد از دیدن نمایش رضایت بخش بوده و هنرمندانی بسیاری به تماشای این اثر نشسته‌اند.

اجرای نمایش «مزون» تا ۱۹ خرداد ماه ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه ماه حوزه هنری واقع در خیابان سمیه تقاطع خیابان حافظ ادامه خواهد داشت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1262850

مهمترین اخبار ایران و جهان: