نیوز سیتی!
10 خرداد 1402 - 22:11

فرد محکوم به قصاص نفس در کرمانشاه به حرمت امام رضا(ع) بخشیده شد

جوان محکوم به قصاص در کرمانشاه به حرمت روز ولادت امام هشتم(ع) با رضایت خانواده مقتول از چوبه‌دار رهایی یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، خون صلح از آیین‌های دیرین مردم استان کرمانشاه و غرب کشور است که با وساطت بزرگان و ریش سفیدان موجب فراهم آمدن زمینه گذشت اولیای دم مقتول از قاتل می‌شود و به عبارت دیگر انسانی به آغوش خانواده‌اش برمی‌گردد و از سوی دیگر باعث از بین رفتن کدورت‌ها می‌شود.

در مراسم خون صلح، قاتل کفن شده و با دست بسته همراه با قرآن و خنجر به نزد خانواده مقتول می‌برند، اولیاء دم یا قرآن را بر می‌دارند و دست را باز می‌کنند و می‌بخشند و یا خنجر را بر می‌دارند یعنی قصد بخشش ندارند و می‌خواهند قصاص کنند.

امروز  به حرمت ولادت امام رضا(ع) با پا در میانی ریش‌سفیدان و معتمدان، تلاش دستگاه قضایی و مسؤولان استانی آیین خون صلح دیگری در کرمانشاه برگزار شد.

حجت‌الاسلام یوسف احمدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه در این خصوص به خبرنگار فارس، گفت: امروز با حضور حاج عباس عربی (ریش‌سفید)، فتاحی (رئیس توسعه حل اختلاف استان کرمانشاه)، محمدی(مدیرکل هلال احمر استان کرمانشاه)، بنده و جمعی از بزرگان این جوان را که فرزندی داشت و از خانواده شهید نیز بود را نزد خانواده مقتول بردیم و آ‌ن‌ها هم به حرمت تولد علی ابن موسی الرضا (ع) قرآن را برداشتند و به آیه «وَ مَنْ أَحْیٰاهٰا فَکَأَنَّمٰا أَحْیَا اَلنّٰاسَ جَمِیعاً و هر کس سبب زنده ماندن کسی شود، گویا همه ی مردم را نجات داده است.المائده(آیه: ۳۲)» عمل کردند.

گفتنی است، سال گذشته در استان کرمانشاه با تلاش اعضای شورای حل اختلاف، قضات، معتمدین و خیرین، ۲۵ پرونده قتل عمد، به سازش ختم شد و متهمان از چوبه‌دار نجات یافتند.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1253850

مهمترین اخبار ایران و جهان: