نیوز سیتی!
04 مرداد 1401 - 13:21

هشدار‌ از دست دادن بازار صادرات‌ کاشی و سرامیک‌ ایرانی

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با انتقاد از بروز رقابت‌های منفی در حوزه صادرات کاشی و سرامیک، گفت: این وضعیت منجر به از دست دادن بازارهای صادراتی در این صنعت می‌شود. یحیی آل‌اسحاق در همایش مشترک اتاق بازرگانی ایران و عراق و انجمن صنفی تولید کنندگان کاشی و سرامیک کشور تحت عنوان «فرصت‌ها، چالش‌ها و افق پیش روی توسعه صادرات کاشی و سرامیک با تاکید ویژه بر بازار عراق» که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار داشت: در این همایش به نقاط قوت در این حوزه اشاره شد و حتما ما نیز نقاط قوت بسیار بالایی داریم اما آنچه که در این فرصت لازم است مورد توجه قرار گیرد پرداختن به نقاط ضعف و جبران آن است. رئیس اتاق مشترک ایران و عراق افزود: سالانه در دنیا 16 میلیارد مترمربع کاشی و سرامیک تولید می‌شود که از این میزان 8.5 میلیارد مترمربع توسط چین تولید می‌شود و مابقی نیز توسط کشورهای هند، ترکیه، ویتنام، اسپانیا و ایتالیا تولیدمی‌شود و در تولید کاشی و سرامیک ایران در دنیا رتبه ششم دارد. مترمربعمترمربعتولیدمیوی بیان داشت: از 16 میلیارد مترمربع تولید کاشی و سرامیک در جهان 2.5 میلیارد مترمربع صادر می‌‌شود که 623 میلیون مترمربع آن را چین، 437 میلیون مترمربع آن را هند، 422 میلیون مترمربع آن را اسپانیا، 318  میلیون مترمربع را ایتالیا و ایران نیز 179 میلیون مترمربع کاشی و سرامیک صادر می‌کند. مترمربعمترمربعمترمربعمترمربعمترمربعمترمربعمترمربعآل اسحاق اظهار داشت: ایران ظرفیت تولید 700 میلیون مترمربع کاشی و سرامیک را در سال دارد که از این ظرفیت سالانه حدود 400 میلیون مترمربع آن محقق می‌شود و از این میزان تولید نیز حدود 180 میلیون مترمربع صادر می‌شود. مترمربعمترمربعمترمربعرئیس اتاق مشترک ایران و عراق با انتقاد از توسعه بی‌قاعده در این صنعت اظهار داشت: 400 میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در سال تولید می‌شودکه البته این میزان با نگرانی از مصرف و صادرات آن تولید می‌شود. مترمربعشودکهوی افزود: ما به دلیل مزیت‌های نسبی و فرصت‌های منطقه اگر نظام مدیریتی، برنامه‌ریزی و فرصت‌ و تهدیدها را واقع‌بینانه بررسی کنیم می‌توانیم از بازارهای منطقه هم به خوبی استفاده کرد. * فقط  30 میلیارد دلار از بازار 1200 میلیارد دلار منطقه را بدست آورده‌ایم * فقط  30 میلیارد دلار از بازار 1200 میلیارد دلار منطقه را بدست آورده‌ایم* فقط  30 میلیارد دلار از بازار 1200 میلیارد دلار منطقه را بدست آورده‌ایمآل اسحاق با اشاره به اینکه 15 کشور همسایه داریم گفت: سالانه یک‌هزار و 200 میلیارد دلار‌ تعاملات تجاری این کشورها با هم است ایران نیز با همین استانداردهای موجود می‌تواند حدود 300 میلیارد دلار از این بازار را به دست آورد در حالی که فقط حدود 30 میلیارد دلار از بازار منطقه را بدست آورده‌ایم. رئیس اتاق مشترک ایران و عراق اظهار داشت:‌ زمینه توسعه مخصوصا در زمینه ساختمانی در برخی از کشورهای منطقه از جمله عراق بسیار بالا است و عراق یکی از کشورهایی است که به لحاظ مالی امکانات بسیار خوبی در آینده خواهد داشت زیرا در ماه گذشته این کشور با وجود همه محدودیت‌ها 11 میلیارد دلار بود و بنابراین با توسعه صادرات مشکل مالی ندارند. وی افزود: ‌فرصت‌های بسیاری در منطقه وجود دارد که باید از آن استفاده شود ضمن اینکه در زمینه تولید نیز ما دارای مزیت‌های بسیاری هستیم اما در کنار این مسائل باید به بعضی نکات توجه کرد. * انتقاد از قیمت پایین صادراتی کاشی و سرامیک * انتقاد از قیمت پایین صادراتی کاشی و سرامیک* انتقاد از قیمت پایین صادراتی کاشی و سرامیکآل اسحاق‌ با انتقاد از قیمت پایین صادراتی هر مترمربع کاشی و سرامیک کشور گفت: قیمت متوسط صادراتی هر متر مربع کاشی و سرامیک در ایتالیا 15 دلار، اسپانیا 7.9 دلار ، لهستان6.8 دلار، مصر کمی بیش از 4 دلار اما در ایران بطور متوسط قیمت صادراتی کاشی و سرامیک 1.3 دلار است. مترمربع* ایران 83 درصد کاشی و سرامیک وارداتی به عراق را تامین می‌کند * ایران 83 درصد کاشی و سرامیک وارداتی به عراق را تامین می‌کند* ایران 83 درصد کاشی و سرامیک وارداتی به عراق را تامین می‌کندوی با اشاره به اینکه 83 درصد از واردات کاشی و سرامیک به عراق مربوط به ایران است، گفت: طبیعی است با قیمت پایین کاشی و سرامیک این اتفاق بیفتد و این بستگی به مزیت‌های نسبی ندارد. آل اسحاق گفت: اگر یک مقدار وضعیت امنیتی عراق سامان یابد قطعا شرایط صادرات کاشی و سرامیک پایدار نخواهد ماند زیرا هم مصرف‌کنندگان متقاضی کالاهای با کیفیت بیشتر می‌شوند و هم فعالان اقتصادی که در حوزه هستند با کشورهای دیگر مراودات تجاری برقرار می‌کنند و هم رقبای شما در حوزه کاشی و سرامیک به این بازار هجمه وارد می‌کنند. بازاررئیس اتاق مشترک ایران و عراق بیان داشت: با توجه به ظرفیت بازار این کالا و رقابت‌های سخت در دنیا، رقبا این بازار بزرگ را حتما خواهند گرفت. آل اسحاق با بیان اینکه نسبت به از دست دادن بازار صادراتی کاشی و سرامیک هشدار می‌دهم، گفت: در زمینه صادرات این محصول بازار آسیای میانه را از دست دادیم بنابراین درخصوص از دست دادن این بازار صادراتی نگران هستم. وی بیان داشت: برای حفظ بازار صادراتی باید ارزیابی‌هایی دقیق انجام شود. باید امکانات مختلف درباره ظرفیت توسعه در نظر گرفته شود ضمن اینکه در این خصوص معدن، نیروی انسانی و سایر موارد مورد نیاز وجود دارد بنابراین از ظرفیت توسعه برخوردار هستیم و به‌صورت بالقوه دارای امکان رشد هستیم اما گیر کار در نظام مدیریتی این فرآیند است و این زنجیره در قسمت‌های مختلف دارای آسیب است که باید آن‌ها را مرتفع کرد. آل اسحاق بیان داشت: در اولین قدم باید «من» را به «ما» تبدیل کرد؛ رقابت‌های منفی که در داخل این صنعت وجود دارد منجر به از دست بازار صادراتی کاشی و سرامیک می‌شود و این در حالی است که در صنایع دیگر وضعیت رقابتی به این صورت نیست و در صنایع دیگر به این اندازه تخریب وجود ندارد که دست به دست هم دهند و کالایی که متوسط قیمت صادراتی آن 6 تا 7 دلار است به قیمت 1.3 دلار در هر مترمربع صادر شود. مترمربعوی افزود: مفهوم تبدیل من به ما به معنای نفی من نیست زیرا در اقتصاد با قیمت تمام شده، سود، زیان و بهره‌وری مواجه هستیم اما اگر نگاه جمعی داشته باشیم می‌توان مشکلات را حل کرد. * 70 درصد تولیدات کاشی و سرامیک ایران صادر می‌شود * 70 درصد تولیدات کاشی و سرامیک ایران صادر می‌شود* 70 درصد تولیدات کاشی و سرامیک ایران صادر می‌شودآل اسحاق با بیان اینکه 70 درصد تولید کاشی و سرامیک کشور صادر می‌شود بیان داشت: بنابراین لازم است که انجمن مربوطه به یک انجمن حرفه‌ای تبدیل شود و ضمن اینکه لازم است اتحادیه صادرکنندگان کاشی و سرامیک تشکیل شود. وی افزود: یکی از مسائل ما در رقابت‌های خارجی ما مساله مدیریت فرآیند صادرات است. بازارهای دنیا بی صاحب نیست بنابراین برای به دست آوردن پارامترهای مختلفی مورد نیاز و بازاریابی یک کار کاملا تخصصی است. رئیس اتاق مشترک ایران و عراق بیان داشت: یکی از مشکلات ما نداشتن سازمان بازاریابی و مدیریت صادرات است. صادرات نیازمند شناسایی بازار دارد و لذا لازم است که چند شرکت مدیریت بازاریابی کاشی و سرامیک تاسیس شود و این شرکت‌ها به تولید‌کنندگان متصل شوند. وی با اشاره به مساله برندینگ بیان داشت: یکی از مشکلات ما در این بخش معرفی برند است که باید به آن نیز به صورت ویژه نیز توجه شود. انتهای پیام/ انتهای
منبع: فارس
شناسه خبر: 467550

مهمترین اخبار ایران و جهان: