نیوز سیتی!
12 دی 1401 - 04:43

لولا داسیلوا به عنوان رئیس جمهور جدید برزیل سوگند یاد کرد

لولا داسیلوا به عنوان رئیس جمهور جدید برزیل در پارلمان این کشور سوگند یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» به عنوان رئیس جمهور جدید برزیل سوگند یاد کرد.

او با حضور در مراسمی که از تلویزیون دولتی پخش شد، قدرت سیاسی را در بزرگترین کشور آمریکای لاتین برای یک دوره از اول ژانویه ۲۰۲۳ تا ۴ ژانویه ۲۰۲۷ بدست گرفت.

لولا داسیلوا گفت: «در سال ۱۹۸۹، در یک سفر انتخاباتی در ایالت پیائوی، یک خودکار هدیه به من داده شد و از من خواستند تا در صورت پیروزی در انتخابات، از آن برای امضای سوگند ریاست جمهوری استفاده کنم. سپس شکست خوردم.»

داسیلوا که در مراسمی در ساختمان کنگره ملی (مجلس دو مجلسی) حضور داشت، همچنین افزود که در سال ۲۰۰۳ قصد داشت با این خودکار سوگندنامه را امضا کند، اما آن را در خانه رها کرد و سپس در سال ۲۰۰۷ او فراموش کرد که خودکار کادو را هم به مراسم ببرد.

لولا داسیلوا گفت: «اما این بار قلم با من است. باشد که به عنوان نشانه‌ای از احترام برای مردم ایالت پیائوی باشد.»

مراسم تحلیف داسیلوا به عنوان رئیس جمهور برزیل در شرایطی برگزار شد که پلیس برزیل روز یکشنبه اعلام کرد که عامل خرابکاری در مراسم تحلیف «لولا داسیلوا» رئیس جمهور منتخب این کشور را پیش از موفقیت در عملی کردن تصمیم خود بازداشت کرده است.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، ضارب قصد داشت با مواد منفجره و چاقو به صورت مخفیانه وارد مراسم تحلیف لولا داسیلوا رئیس جمهور منتخب برزیل شود که پیش از ارتکاب جُرم، از سوی نیروهای پلیس این کشور شناسایی و بازداشت شد.

پلیس برزیل اعلام کرد که تحقیقات پیرامون این حادثه را آغاز کرده است؛ اما در زمان کنونی نمی‌تواند جزئیات بیشتری را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

۵ دی ماه هم پس از کشف و خنثی سازی یک وسیله انفجاری در نزدیکی فرودگاه بین المللی برازیلیا، پایتخت برزیل؛ فلاویو دینو وزیر دادگستری آتی این کشور متعهد شد تا مراسم تحلیف لوئیز ایناسیون لولا داسیلوا، رئیس جمهور منتخب این کشور که قرار است اول ژانویه (۱۱ دی) برگزار شود را دوباره بررسی کند.

دینو در توئیتر نوشته بود: مراسم ادای سوگند لولا در آرامش و صلح برگزار خواهد شد. تمام آئین مراسم با در نظر گرفتن و تقویت تدابیر امنیتی، دوباره ارزیابی و مبارزه با تروریست‌ها و شورشیان تشدید می‌شود. دمکراسی همیشه پیروز بوده و خواهد بود.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که رابسون کاندیدو، رئیس پلیس برزایلیا، از بازداشت فردی مظنون به کار گذاشتن ماده منفجره در نزدیکی فرودگاه مذکور خبر داده بود.

کاندیدو همچنین اضافه کرد که مظنون ۵۴ ساله اعتراف کرده که قصد داشته در فرودگاه بین‌المللی برازیلیا مرتکب جرم شود. پلیس برزیل این وسیله انفجاری را در نزدیکی این فرودگاه و در داخل یک تانکر سوخت، کشف کرد.

گفته می‌شود مظنون بازداشت‌شده، حامی ژائر بولسونارو، رئیس جمهور پیشین برزیل است. بولسونارو در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۳۰ اکتبر (۸ آبان)، با اختلافی جزئی (۴۹.۱ مقابل ۵۰.۹ درصد) رقابت را به لولا واگذار کرد. البته هنوز به طور رسمی شکست را نپذیرفته و به دفعات اتهاماتی درباره اعتبار ناکافی ساختار رأی‌گیری برزیل مطرح کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 949006

مهمترین اخبار ایران و جهان: