نیوز سیتی!
05 فروردین 1402 - 01:53

خانه مشروطه تبریز مرکز فرماندهی قیام مشروطه

تبریز- خانه مشروطه تبریز یکی از مراکز مهم مشروطه خواهان و محل تجمع افراد به نامی چون ستارخان و باقرخان بوده و حالا این مکان به موزه تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه مشروطه که در خیابان تربیت تبریز قرار دارد و فاصله چندانی با بازار قدیمی این شهر ندارد، امروزه به یکی از پیاده‌راه‌های تاریخی این شهر تبدیل شده تا با قدم زدن در آن با تاریخ و تمدن فرهنگ ایرانی آشنا شوید. این خانه حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد اولین مالک آن حاج مهدی کوزه‌کنانی معروف به ابوالمله است.

به دنبال به توپ بستن مجلس توسط محمد علی شاه به دلیل ترور و سو قصدی که به جانش شده بود، حاج مهدی کوزه‌کنانی نیز برای حمایت از مشروطه خواهان خانه خود را در اختیارشان قرار می‌دهد. بنابراین این خانه محل تجمع افراد بنامی چون ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام تبریزی، حاجی میرزا آقافرشی و البته خود حاج مهدی کوزه‌کنانی برای مشورت و اتخاذ تصمیم‌های مهمی بود که باعث شد این خانه به یکی از فعال‌ترین مراکز مشروطه خواهان تبدیل شود.

از این رو این خان محلی برای تشکیل جلسات و چاپ و انتشار اعلامیه‌های ضد حکومتی در زمان مشروطه بود درنتیجه این خانه به خانه مشروطه معروف شد. سرانجام این خانه در سال ۱۳۷۵ وام دار آثار و اسناد ارزشمندی شد که از آن دوران به یادگار مانده است و تبدیل به موزه شد تا مردم با تاریخ، فرهنگ، معماری و اتفاقات آن زمان بهتر آشنا شوند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1108594

مهمترین اخبار ایران و جهان: