نیوز سیتی!
17 فروردین 1402 - 18:08

تحول در سبک زندگی زمینه ساز استفاده بهینه از انرژی ها/ تصویب قوانین جامع و مانع، راه را بر مخلان اقتصادی می بندد

عضو اسبق شورای شهر کوار گفت: قوانین باید به گونه ای وضع شود که احتمال کم ترین سوء استفاده و دور زدن در آن ها وجود داشته باشد.

سیده زهرا رحیمی در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: شعار سال، باید به مرحله عمل برسد و با در راس قرار گرفتن مردم و سرمایه گذاری از سوی انان، دخل و تصرف به خودشان واگذار شود. در این میان یک مدیریت و نظارت کلی نه به شکل کنونی بلکه با رفع موانع و اشکال های زیرساختی از سوی دولت صورت گیرد.

وی با اشاره به وجود خلاهایی در وضع قوانین و امور اداری گفت: باید خلاهای قانونی با تصویب قوانین برطرف شود و اگر از کانال اداری هم موانعی در مسیر فعالیت های اقتصادی تراشیده می شود، خود دولت باید این موانع را رفع کند و گاهی هم نیاز به ورود قوه قضائیه است.

رحیمی، کارشناسان اقتصادی را فعالان کف میدان دانست و افزود: حرف های اقتصاددانان و فعالان حوزه اقتصاد، که راه های مختلف را تجربه نموده اند، باید شنیده شود. دستگاه های فرهنگی و صدا و سیما هم باید مشوق مردم در سرمایه گذاری باشند، البته صرف تشویق مردم به سرمایه گذاری بدون رفع موانع، گره ای را از مشکل باز نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه یکی از موانع، وجود قوانینی است که امکان دور زدن در آن ها وجود دارد، تصریح کرد: مخلان اقتصادی و اختلاسگران، با استفاده از قوانینی که می توان آن ها را دور زد، به منفعت می رسند. قانون باید به گونه ای باشد که امکان‌کم ترین سوء استفاده را به دیگران ندهد و امکان دو ر زدن نیز در آن وجود نداشته باشد. قوانین علاوه بر شفاف سازی از سوی دولت باید همه جانبه و با استفاده از نظرهای کارشناسان تصویب شود. 

رحیمی، فساد اداری را از دیگر مشکلات فعالیت در حوزه اقتصاد برشمرد و افزود:  برخی افراد که در  ادارات فعالیت می کنند، روش های میانبری را به مراجعه کنندگان نشان‌می دهند که از طریق آن خودشان به سود برسند، در صورتی که ممکن است خیلی از مردم عادی این را ندانند. هم چنین قوانینی وجود دارد که در آن تعارض منافع دیده می شود. مثلا یک‌نفر نماینده مجلس و خودش ذی نفع است که خودش هلدینگ جایی را دارد و یا اینکه شرکتی را در مجموعه خود دارد. چنین فردی می داند اگر قانونی را وضع کند به ضرر خودش تمام می شود‌، پس قانون را به گونه ای وضع می کند که به داشته هایش آسیبی وارد نشود.

او با تاکید بر موفقیت آمیز بودن اقدامات گروه های جهادی گفت: گروه های جهادی بدون هیچ حمایت دولتی موفق بوده اند. واگذاری بعضی از امور اقتصادی طبق قراردادهایی به این‌گروه ها، کارها را بسیار سریع تر به پیش می برد.

این بانوی فعال اجتماعی تحول را از کلید واژه های مهم مقام معظم رهبری طی ماه های اخیر برشمرد و اذعان داشت: تحول، یک امر جهانی بوده و مختص کشور ما نیست.  تغییر عصر و زمانه، نیازمند تحولات جدید است‌ و در مباحث اقتصادی مثل گذشته‌ نمی توان عمل کرد. این طور نیست که یک بازار معاملاتی وجود داشته باشد، عده ای کالاهایشان را عرضه و بقیه هم خریداری کنند. 

وی بازاریابی های مجازی و شرکت های دانش بنیان را نمونه روشنی از تحولات اقتصاد جهانی برشمرد و گفت: اوضاع کنونی و آینده جهان به سمتی پیش می رود که دو مولفه  علم و دانش و به روز بودن از شرایط رقابت و حضور در عرصه اقتصادی است.

عضو اسبق شورای شهر کوار با بیان اینکه تحول در سبک زندگی از ملزومات فرهنگی است، اظهار داشت: باورها و فرهنگ های غلطی که باعث هدررفتن بسیاری از انرژی ها و توانمندی ها شده است، باید کنار گذاشته شود. مثلا مصرف صیفی جات به صورت فله ای باعث دورریز بین ۳۵ تا۴۰ درصد از آن و غذای حیوانات و دفع در خاک می شود.

وی تحول در صنعت بسته بندی را مهم عنوان و بیان کرد: بسته بندی ها باید با علم های مدرن روز دنیا تطبیق داده شود که علاوه بر سلامت بیشتر در مصرف انرژی نیز صرفه جویی شده و بهره برداری از محصولات نیز افزایش یابد.

وی با اشاره به تحول در حوزه معادن اظهار داشت: ما تاکنون نتوانسته ایم ظرفیت های خام معادن را استخراج و فرآوری نماییم. این مواد خام از کشور ما خریداری شده و با انجام عملیات فرآوری، چندین برابر قیمت یا مجددا وارد کشور ما می شود و یا اینکه به نام سایر کشورها به کشورهای سوم صادر می شود. 

رحیمی، ساخت منازل و اماکن دولتی را طبق مولفه های جهانی نوین از الزامات تحول در مهندسی و معماری دانست و گفت: ساخت بناها و خانه ها باید به گونه ای باشد که انرژی هایی هم چون آب، برق و گاز هدر نروند و با اقدامات اصولی و ساده ذخیره سازی شوند و تحول در بخش های مختلفی هم چون کشاورزی، آموزش و پرورش و ... نیز اتفاق بیفتد.

پایان پیام/د

منبع: فارس
شناسه خبر: 1132006

مهمترین اخبار ایران و جهان: