نیوز سیتی!
16 دی 1401 - 16:50

واکنش طالبان به اعتراف شاهزاده هری درباره ارتکاب قتل در افغانستان

مقامات دولت موقت طالبان امروز به اعتراف شاهزاده هری درباره ارتکاب قتل از سوی وی در افغانستان واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری بی بی سی، عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان امروز جمعه در واکنش به اعتراف شاهزاده هری در کتاب خاطراتش در مورد کشتن افراد، اظهارات وی را «تصویری» از اقدامات نیروهای خارجی در افغانستان خواند که افراد را «بدون هیچ دلیلی می کشتند».

سخنگوی وزارت خارجه دولت موقت طالبان درافغانستان در پیامی که برای این خبرگزاری فرستاده است، می گوید: اشغال افغانستان از سوی غرب واقعاً رویدادی نفرت‌ انگیز در تاریخ بشریت به شمار می رود و اظهارات شاهزاده هری، تصویر کوچکی از تجربه افغانها است که انسان ها به دست نیروهای اشغالگر، بدون هیچ دلیلی کشته می‌ شدند.

عبدالقهار بلخی در این باره اضافه کرد: برخی از گزارش های اخیر میزان کشتار توسط نیروی هوایی و حملات نیروهای خارجی را نشان می‌ دهند از جمله نیروهای بریتانیایی، همان که شاهزاده هری نیز در آن شرکت داشت.

همچنین، بلال کریمی معاون سخنگوی طالبان نیز در پیامی به بی بی‌ سی گفت: این موضوع تنها منحصر به هری نمی‌ شود. نیروهای تمام کشورهای اشغالگر در کشور ما مرتکب همچون جنایاتی شده‌ اند.

وی در ادامه افزود: قابل تاسف است که کشورهای غربی که خود را مدعی حقوق بشر و بشریت می دانند در میدان عمل از چنین اخلاقی در این سطح برخوردار هستند.

شاهزاده هری کوچک ترین پسر چارلز شاه انگلیس، در کتاب جدیدی که یادداشت های وی در آن منتشر شده به قتل ۲۵ نفر در افغانستان اذعان کرده است.

وی در این باره نوشته است: در جریان دومین حضورم در جنگ افغانستان ۶ بار به این کشور اعزام شدم که در مجموع ۲۵ نفر را کشتم، اما از این مساله نه شرمنده هستم و نه به آن افتخار می کنم.

وی در کتابش که با عنوان SPARE منتشر شده نوشته است: در گرما گرم جنگ من به این فکر نمی کردم که این ۲۵ نفر از مردم (افغانستان) هستند، بلکه مانند مهره های شطرنج، آنها از روی صفحه کنار زده شدند.

روزنامه تلگراف در این باره نوشت: این برای نخستین بار است که این شاهزاده ۳۸ ساله انگلیسی به تعداد نیروهای طالبان که در زمان دوران خدمت سربازی اش در افغانستان آنها را کشته، اشاره کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 958728

مهمترین اخبار ایران و جهان: