نیوز سیتی!
08 بهمن 1401 - 10:18

تحولات اوکراین|نگرانی غرب از تکرار سناریوی جنگ جهانی اول

اعتراض ۴ نماینده کنگره آمریکا به ارسال تانک به اوکراین، توضیح دولت آلمان درباره عبارت "جنگ علیه روسیه"، اعتراض زلنسکی به دیر رسیدن تانک‌های آبرامز به اوکراین و مخالفت بلژیک با ممنوعیت عرضه الماس از روسیه، ، از مهمترین رویدادهای جدید پیرامون جنگ است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  ایالات متحده و اتحادیه اروپا نگران هستند که درگیری نظامی در اوکراین مطابق سناریوی جنگ جهانی اول توسعه یابد. آژانس خبری بلومبرگ روز جمعه در گزارشی با اشاره به این مسئله، به نقل از منابع دیپلماتیک خود نوشت: «شخصیت‌های نظامی آمریکایی و اروپایی بیم آن دارند که رویارویی نظامی کنونی در اوکراین به زودی به نبردهای توپخانه‌ای به سبک جنگ جهانی اول با شدت زیاد در خط مقدم جبهه تبدیل شود».

نویسندگان این مقاله بر این باورند که چنین سناریویی در واقع به نفع روسیه تمام خواهد شد که از نیروهای نظامی بیشتر و قدرت نظامی برتری برخوردار است و این وضعیت نگران کننده است. 

بلومبرگ همچنین اعتراف کرد که اقدامات نیروهای مسلح روسیه، نیروهای نظامی اوکراینی را از فرصت هر نوع عملیات ضدحمله محروم کرده است.

روز گذشته، فلوریان فیلیپو، رهبر حزب میهن پرستان فرانسه و نماینده سابق این کشور در پارلمان اروپا، ابراز عقیده کرد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با درخواست‌هایش برای تامین هواپیمای جنگنده و موشک‌های دوربرد، سعی دارد درگیری کنونی را به سمت یک جنگ هسته‌ای بین ناتو و روسیه هدایت کند. این سیاستمدار فرانسوی پیش از این نیز گفته بود که ایالات متحده خواهان راه اندازی یک جنگ جهانی در اروپا است و برای این منظور به تامین سلاح‌های سنگین به اوکراین ادامه می‌دهد.

در همین رابطه، چند روز قبل، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز با اشاره به اینکه ایالات متحده از هر دو جنگ جهانی سود برده است، یادآور شد که مقامات واشنگتن در حال کشاندن کشورهای اروپایی به سمت جنگی بزرگ با روسیه با هدف تضمین ارزش دلار و حفظ رشد اقتصادی آمریکا هستند.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه در واکنش به سخنان جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید که هشدار داده تحویل تانک‌های آبرامز آمریکایی به کی‌یف ماه‌ها طول خواهد کشید، یادآور شد که ورود تانک‌های آبرامز آمریکایی به اوکراین تا ماه آگوست دیگر بسیار دیر شده و فایده نخواهد داشت. وی تاکید کرد که کی‌یف در کوتاهترین زمان ممکن به تسلیحات نظامی جدید غربی نیاز دارد.

این در حالی است که مقامات مسکو هشدار داده‌اند که تسلیحات غربی پیشرفته ارسالی به اوکراین هم به زودی به خاکستر تبدیل خواهند شد.  

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و سی‌ و نهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا خواستار توضیح بایدن و آستین درباره ارسال تانک به اوکراین شدند

چهار نماینده جمهوری‌خواه کنگره در نامه‌ای خطاب به جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا و لوید آستین، وزیر دفاع این کشور، خواستار توضیح آنها درباره اجازه ارسال 31 دستگاه تانک آبرامز برای نیروهای مسلح اوکراین شدند.

نویسندگان این نامه - تروی نلز، الی کرین، پل گوسار و لورن بوبرت، کمک نظامی به اوکراین را محکوم کردند، در  شرایطی که ایالات متحده مشکلات امنیتی داخلی زیادی دارد که توسط مقامات واشنگتن نادیده گرفته می شود.

قانونگذاران آمریکایی یادآور شدند که این تصمیم چندین مشکل لجستیکی ایجاد می کند. به ویژه، چند ماه طول می کشد تا نظامیان اوکراینی برای کار با تانک ها آموزش داده شوند و چندین ماه دیگر نیز برای انتقال تانک ها به میدان نبرد زمان لازم است.

آنها همچنین به این مسئله اشاره کردند که آستین، رئیس پنتاگون، و ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، "پیش از این توصیه کرده بودند که تانک های M1 به اوکراین ارسال نشود". نمایندگان کنگره خواستار توجه به پیچیدگی این تانکها و هزینه بالای نگهداری آنها شدند.  قانونگذاران جمهوری خواه یادآور شدند: «ساخت هر تانک M1 Abrams حدود 9 میلیون دلار هزینه دارد و تا به امروز بسته های کمک مالی و نظامی برای اوکراین بیش از 97 میلیارد دلار  بوده است.»

کاخ سفید وعده داد به سالگرد آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین واکنش نشان دهد

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید بامداد امروز، در یک نشست خبری تاکید کرد که مقامات ایالات متحده قصد دارند به سالگرد پیش روی آغاز جنگ که در روسیه بعنوان "عملیات ویژه برای حفاظت از مردم دونباس" نامیده می شود (در تاریخ 24 فوریه سال 2022/ 5 اسفند ماه سال گذشته)، پاسخ دهند. 

وی گفت: «برنامه ریزی برای اینکه چگونه به این سالگرد واکنش نشان دهیم، از هم اکنون در کاخ سفید و هم در ساختارهای دیگر دولتی به خوبی در حال انجام است. اما، همانطور که معمولاً اتفاق می‌افتد، من وارد بحث‌های داخلی نمی‌شوم یا هیچ گزینه‌ای برای اقدام که در حال حاضر در حال بررسی است را فهرست نمی‌کنم.»

ژان پیر در عین حال تایید کرد که مقامات واشنگتن در حال حاضر برنامه‌ای برای سفر جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا به اروپا برای این سالگرد ندارد. روز جمعه، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت که رهبر آمریکا «نه در حال حاضر، بلکه در فرصت مناسبی» ممکن است از اوکراین بازدید کند.

ماکرون بدون توجه به عواقب آن، به گفتگو با روسیه ادامه خواهد داد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، اعلام کرد که بدون توجه به اینکه چگونه به خاطر چنین اقدامی مورد سرزنش دیگران قرار بگیرد، قصد دارد به گفتگو با روسیه ادامه دهد.

ماکرون در سخنرانی خود در یک مراسم رسمی در کاخ الیزه گفت: ممکن است مرا به خاطر گفتگو با روسیه سرزنش کنند. اما من به گفتگو با روسیه ادامه خواهم داد. تضمین نظم جهانی یک مسئولیت مشترک است که باید به آن توجه نمود و برای این کار باید گفتگو کرد.»

وزارت خارجه آلمان سخنان وزیر بائربوک درباره جنگ علیه روسیه را توضیح داد

کریستین واگنر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان شب گذشته درباره سخنان آنالنا بائربوک، وزیر خارجه درباره «جنگ اروپا علیه روسیه» اظهار نظر کرد. 

 واگنر توضیح داد که رئیس این وزارتخانه تنها می‌خواست بر نیات اتحادیه اروپا، ناتو و کشورهای گروه هفت برای اقدام در یک جبهه متحد در برابر "تجاوز روسیه" تاکید کند.

واگنر به خبرنگاران گفت: "این سخنان با هدف تاکید مجدد بر این موضوع بود که ما، اتحادیه اروپا، ناتو و شرکای گروه G7 علیه اقدامات نظامی روسیه در اوکراین متحد هستیم."

در همان روز، کروپالا، رئیس حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) پس از سخنان بائربوک در مورد جنگ اتحادیه اروپا علیه روسیه، خواستار استعفای وزیر خارجه آلمان شد. به گفته وی، رفتار غیرحرفه‌ای بائربورک موجودیت آلمان را به خطر انداخته است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز روز جمعه تاکید کرد که وزارت خارجه آلمان باید موضع خود در خصوص جایگاه این کشور در درگیری در اوکراین را روشن کرده و توضیح دهد که آیا آنها واقعاً خود را در حال جنگ علیه روسیه می دانند.

برزیل از ارائه مهمات تانک‌های لئوپارد آلمانی برای کی‌یف خودداری کرد

 لوئیس ایناسیو داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل اعلام کرد که کشورش درخواست دولت آلمان برای تامین مهمات تانک های لئوپارد را رد کرده است.

رئیس جمهوری برزیل تامین مهمات از برزیل برای تانک های آلمانی در اوکراین را وتو کرده است. به گفته وی، این تصمیم به منظور حفظ بی طرفی و عدم تحریک روس‌ها اتخاذ شده و درخواست آلمان در این باره را رد کرد.

ارتش برزیل به 261 تانک لئوپارد-1 مجهز است، در حالی که خود گلوله های کالیبر 105 میلی متری برای آنها را تولید می کند.

کربی: علامتی که نشان دهنده پایان درگیری در اوکراین باشد وجود ندارد

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، شب گذشته، جمعه، گفت که هیچ نشانه‌ای مبنی بر پایان درگیری در اوکراین دیده نمی شود. وی در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص وضعیت موجود در اوکراین گفت: هیچ نشانی از پایان یافتن درگیریها وجود ندارد.

کربی در گفتگو با شبکه سی.ان.ان اظهارات دیگری نیز داشت. وی به ویژه گفت که فعلاً برنامه ای برای سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به اوکراین ریخته نشده و چنین اقدامی در شرایط مناسب انجام خواهد شد.

کاخ سفید: آمریکا یک طرف درگیری نظامی در اوکراین نیست

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده به هیچ وجه یک طرف درگیری نظامی در اوکراین نیست. وی گفت:  این آمریکا نیست که علیه روسیه می جنگد، ناتو هم در مقابل روسیه قرار ندارد. این روسیه است که جنگ را علیه اوکراین آغاز کرده است.

این مقام کاخ سفید همچنین یادآور شد که تحویل تانک های آبرامز به کی‌یف ماه ها طول خواهد کشید. وقتی از کربی در مورد تحویل جنگنده های آمریکایی پرسیده شد، پاسخ مشخصی نداد، وی یادآور شد که واشنگتن در مورد بسته های کمک های نظامی آینده با مقامات کی‌یف در تماس است.

زلنسکی: اگر تانک‌های آبرامز آگوست به اوکراین برسند، دیگر دیر شده است

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی انگلیسی اسکای نیوز اعلام کرد که ورود تانک های M1 آبرامز آمریکایی به اوکراین تنها تا ماه آگوست، دیگر بسیار دیر شده و فایده نخواهد داشت. 

زلنسکی این مسئله را در واکنش به سخنان جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید مطرح کرد که، هشدار داده تحویل تانک های آبرامز به کی‌یف ماه ها طول خواهد کشید.

رئیس جمهوری اوکراین تاکید کرد که کی‌یف در کوتاهترین زمان ممکن و همین حالا به سلاح های جدید نیاز دارد. هنگامی که یک روزنامه نگار از او پرسید که آیا ورود تانک ها تا ماه آگوست را نابهنگام می داند، زلنسکی تأیید کرد: «تا آن زمان خیلی دیر شده است.»

به گفته وی، زمان تحویل تانک های اروپایی که کی‌یف باید قبل از تانک های آمریکایی دریافت کند نیز مشخص نیست. علاوه بر این، وی دوباره اشاره کرد که کی‌یف به وسایل نقلیه سنگین جنگی در مقادیر زیاد نیاز دارد و "پنج، ده، بیست تانک مشکل ارتش اوکراین در میدان جنگ را حل نخواهد کرد."

روسیه از آژانس خواست تا موضوع استقرار تسلیحات در نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین را بررسی کند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه، روز جمعه در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که این کشور از دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) می‌خواهد تا گزارش‌های اطلاعاتی روسیه مبنی بر ذخیره سازی  سلاح‌های کی‌یف در نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین را بررسی کند. 

هفته گذشته، سرویس مطبوعاتی سرویس اطلاعات خارجی روسیه گزارش داد که مهمات و سلاح های دریافتی از غرب در محوطه نیروگاه های هسته ای اوکراین ذخیره شده است. چند روز بعد، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که بازرسان آژانس در جریان بازرسی‌های خود، تجهیزات نظامی در نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین پیدا نکردند.

پیش از آن، استفان دوجاریک، نماینده رسمی دبیرکل سازمان ملل متحد، از پاسخ دادن به سوال خبرنگاران در مورد وجود سلاح های غربی در  محوطه نیروگاه های هسته ای در اوکراین طفره رفت و آن را به آژانس واگذار کرد.

 آسیب رسیدن به پنج پست برق فشار قوی در اوکراین طی هفته گذشته

دنیس اشمیگال، نخست وزیر اوکراین، روز جمعه در نشست دولت اعلام کرد که پنج پست برق فشار قوی این کشور طی یک هفته گذشته آسیب دیدند. 

وی یادآور شد: در مناطق مرکزی، جنوب و جنوب غرب به پست های برق آسیب جدی وارد شد.

به گفته اشمیگال، این هفته مقامات کی‌یف موفق شدند با کشورهای شریک غربی در مورد افزایش حمایت آنها از سیستم انرژی اوکراین به توافق برسند.

صبح روز گذشته هشدار حمله هوایی در سراسر اوکراین اعلام شد. پس از آن، رسانه های اوکراینی از وقوع انفجارهایی در مناطق کی‌یف، اودسا، نیکولایف، دنپروپتروفسک و وینیتسا خبر دادند.

بعداً، وزارت دفاع روسیه تأیید کرد که نیروهای هوا-فضای این کشور حملات موشکی گسترده ای را با استفاده از سلاح های هدایت شونده دقیق و هواپیماهای بدون سرنشین به تأسیسات انرژی در مناطق مختلف اوکراین انجام دادند.

بلژیک از ممنوعیت عرضه الماس از روسیه حمایت نخواهد کرد

بلژیک هرگز ممنوعیت عرضه الماس از روسیه به اتحادیه اروپا که برخی کشورهای دیگر این جامعه در چارچوب بسته تحریمی دهم اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده اند را تصویب نخواهد کرد.

همانطور که الکساندر دی کرو، نخست وزیر پادشاهی بلژیک روز جمعه توضیح داد، چنین محدودیت هایی فقط در سطح جهانی قابل اعمال هستند. این سیاستمدار در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل گفت: ما از ممنوعیت عرضه الماس از روسیه حمایت نمی کنیم.به عقیده ما، ایجاد سیستمی برای ردیابی منشاء الماس ضروری است. در غیر این صورت، الماس همچنان راه خود را به بازار پیدا خواهد کرد.

به گفته رئیس جمهوری بلژیک، عرضه الماس از روسیه به این کشور از زمان آغاز درگیری های نظامی در اوکراین به دلیل تغییر در زنجیره تامین آن تا 80 درصد کاهش یافته است.

وزیر دفاع آلمان ارسال جنگنده به اوکراین را رد کرد

دولت آلمان به اوکراین جنگنده نمی فرستد. این مسئله را بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان روز جمعه اعلام کرد.

وی گفت: «فکر می‌کنم این موضوع بسیار دور از ذهن است. جنگنده ها سیستم های بسیار پیچیده تری نسبت به تانک های جنگی هستند، آنها برد پرواز و قدرت آتش کاملاً متفاوتی دارند. در غیر این صورت، ما چنین اقدامی را انجام می‌دادیم که اکنون به شدت نسبت به آن هشدار می‌دهم.»

اخیراً تعدادی از کشورهای غربی به طور فعال در مورد امکان تأمین جنگنده های مدرن برای نیازهای نیروهای مسلح اوکراین صحبت می کنند.. به ویژه، کشورهای حوزه دریای بالتیک و اوکراین بر گنجاندن جنگنده در بسته های کمک های نظامی جدید غرب به کی‌یف اصرار دارند.

در همین  رابطه، یک روز قبل، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در پاسخ به سوالات نمایندگان بوندستاگ، گفت که برلین هواپیما به کی‌یف نخواهد فرستاد. وی افزود که منطقه پرواز ممنوع نیز بر فراز اوکراین ایجاد نخواهد شد. پیستوریوس همچنین از موضع گیری شولز در مورد امتناع از تامین جنگنده برای اوکراین حمایت کرد.

دولت اوکراین سفر مقامات رسمی به خارج  را محدود کرده است

دولت اوکراین قطعنامه ای را تصویب کرده است که سفر مقامات به خارج از کشور را بدون دلیل موجه ممنوع می کند. این مسئله را روز جمعه  توسط نخست وزیر دنیس اشمیگال اعلام شد.

او در کانال تلگرامی خود گفت: «نمایندگان مردمی، مقامات دولتی، مقامات بلندپایه محلی، دادستان ها، قضات و بسیاری از مقامات رسمی از این به بعد تنها در صورتی می توانند از مرزهای ملی کشور عبور کنندکه سفر آنها کاری باشد. امکان رفتن به خارج از کشور برای مذاکره، درمان، مراقبت از کودکان ممکن است. ولی این کار دیگر برای گذراندن در تعطیلات انجام نخواهد شد.»

اشمیگال یادآور شد که تصمیم مربوطه از سوی شورای امنیت ملی و دفاع در این مورد اتخاذ شده و رئیس جمهور  ولادیمیر زلنسکی نیز فرمان آن را صادر کرده است.

وزارت خارجه روسیه خواستار خروج سفیر لتونی ظرف دو هفته شد

ماریس ریکستینش، سفیر جمهوری لتونی در مسکو باید ظرف دو هفته خاک روسیه را ترک کند. این مسئله روز جمعه در بیانیه منتشره از سوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام شده است. در این رابطه دایس روتکا، کاردار سفارت لتونی روز جمعه به این وزارتخانه احضار شد، وی در رابطه با تصمیم این کشور برای کاهش سطح روابط دیپلماتیک مورد اعتراض جدی قرار گرفت.

در بیانیه وزارت خاجه آمده است: توجیه این اقدام با اشاره به نوعی «اعلام همبستگی» با دیگر کشورهای حوزه بالتیک (جمهوری استونی) قابل پذیرش نیست. «همبستگی» بین آنها در مسائل دیگری است - در روسوفوبیا (روس هراسی) کامل و تمایل به آغاز اقدامات خصمانه علیه روسیه، که توسط ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر که با ما غیردوست هستند مورد تشویق قرار می گیرد.

وزارت امور خارجه همچنین هشدار داد که اقدام مقامات لتونی برای کاهش سطح روابط دیپلماتیک عواقبی مشخصی برای این کشور خواهد داشت.

چند روز قبل، وزارت امور خارجه لتونی، از تصمیم این جمهوری برای کاهش سطح روابط دیپلماتیک با مسکو خبر داده و از سفیر روسیه درخواست کرد تا خاک این کشور را ترک کند. این اقدام در همبستگی با جمهوری استونی انجام شده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1001872

مهمترین اخبار ایران و جهان: