نیوز سیتی!
26 دی 1401 - 18:19

تخصیص ۱۰ میلیون متر مکعب آب شرب گچساران برای کشت گوجه فرنگی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: ۱۰ میلیون متر مکعب آب از سد کوثر برای ۶۵۰ هکتار گوجه فرنگی در دشت لیشتر گچساران اختصاص داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، سید علی معتمدی‌پور ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تمام کشورهای دنیا این سیاست‌ها را دارند که منابع اصلی خود را به راحتی از دست ندهند، اما در استان کهگیلویه و بویراحمد 10 میلیون متر مکعب آب از سد کوثر که بیشتر کاربری‌اش آب آشامیدنی بوده را برای 650 هکتار گوجه فرنگی در دشت لیشتر گچساران اختصاص داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به ازای هر هکتار گوجه فرنگی هفت هزار و 600 متر مکعب آب نیاز است و اگر به طور متوسط 50 تن در واحد سطح، تولید داشته باشیم به ازای هر کیلویی 152 لیتر آب مصرف می‌شود.

معتمدی‌پور این را هم گفت که آبی هم که برای این محصول استفاده می‌شود آب شرب است که ترجیحا باید برای آب معدنی استفاده شود همه می دانیم کشور ایران مملو از آب شیرین بوده ولی دیگر کشورها به این آب آشامیدنی فوق العاده نیازمند هستند.

وی با طرح این پرسش که آیا در سطح کلان سیاست مناسبی اتخاذ شده که برای یک کیلوگرم گوجه فرنگی 600هزار تومان آب مصرف شود و آیا این نوع سیاست اقتصادی بوده مبتنی بر توسعه پایدار است؟، افزود:  اگرچه گوجه‌کاران شاید ناراحت باشند ولی می بینیم که در سطح کلان در گذشته سیاست مناسب و منطقی نداشته‌ایم و بنابراین وظیفه داریم که منابع را به سمت کالاهای استراتژیک و با یک سیاست مبتنی بر توسعه پایدار، هدایت کنیم. 

معتمدی‌پور بیان کرد: بیش از 55 سال بوده که در کل کشاورزی دنیا بحث کشت قراردادی و اصلاح الگوی کشت مطرح بوده و از سال‌ها در حال اجرا است که به تبع آن در کشور ما نیز، در حال پیگیری بود.

وی هدف از اصلاح الگوی کشت را نیاز جامعه،  اقتصادی کردن تولید و شرایط اقلیمی هر منطقه دانست و گفت: با در نظر گرفتن ظرفیت، شرایط، مسایل زیرساختی و اقلیم و نیاز استان، تولید را به سمت اقتصادی کردن دنبال کنیم.

معتمدی‌پور تاکید کرد: رویکرد سازمان جهادکشاورزی استان تاکنون در استان تماما مطابق با این الگوی پذیرفته شده نبود، که به صورت مصداقی اگر مثالی بزنیم ،کشت فراوان "گوجه فرنگی" بدون برنامه ریزی و بیش از نیاز را شاهد هستیم که این شیوه تولید به هیچ وجه اقتصادی نیست.

وی خاطرنشان کرد،: در منطقه سپیدار بویراحمد که ظرفیت کاشت بادام را دارد چرا که نیاز آبی کمتری دارد ولی کل سطح زیر کشت آن منطقه را "سیب" کاشتند و رودخانه‌ای خشکی را در آنجا شاهد هستیم بنابراین الگوی کشت ما، متناسب با شرایط منطقه، توسعه نیافته است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 981128

مهمترین اخبار ایران و جهان: