نیوز سیتی!
31 اردیبهشت 1402 - 16:59

تفاهم‌نامه‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس با سرمایه‌گذاران خارجی، امسال عملیاتی می‌شوند

رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس با بیان این که تفاهم‌نامه‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس با سرمایه‌گذاران خارجی امسال عملیاتی می‌شوند، گفت: به دنبال راه‌اندازی کارخانجات صنایع وابسته بزرگ در منطقه ویژه اقتصادی سرخس هستیم.

محمدرضا برهمند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سرخس با اشاره به حضور  ۱۰ نفر از مدیران بخش اقتصادی و سرمایه‌گذاری از کشورهای روسیه و تاجیکستان در منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: ۵مدیرعامل مناطق آزاد تاجیکستان، ۴ سرمایه‌گذار تاجیکستانی و یک سرمایه‌گذار روسی از منطقه ویژ اقتصادی سرخس بازدید کردند.

رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس افزود: هدف ما در این بازدید، علاوه بر معرفی منطقه ویژه به سرمایه‌گذاران کشور تاجیکستان این است که بتوانیم سطح مشارکت خود را با کشور تاحیکستان به طور جدی افزایش دهیم زیرا هر دو کشور فارسی زبان هستیم و مشترکات فرهنگی زیادی داریم.

وی بیان کرد: این سرمایه‌گذاران از زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس به خصوص راه‌آهن بازدید کردند و پس از بازدید با استاندار خراسان رضوی نیز دیدار داشتند و تفاهم‌نامه‌ای نیز برای افزایش همکاری‌ها امضا شد.

جزئیات تفاهم نامه و برنامه افزایش صادرات به تاجیکستان

برهمند ادامه داد: مهمترین موضوعاتی که در این تفاهم‌نامه آمده بحث تاسیس دفاتر مشترک برای تسهیلگری اقتصادی، ایجاد و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری ویژه با تخفیفات ویژه برای سرمایه‌گذارانی که در دو طرف فعالیت اقتصادی می‌کنند، ایجاد تعرفه ترجیحی در مناطق آزاد تاجیکستان و منطقه ویژه اقتصادی سرخس است.

رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس درباره برنامه‌های سرمایه‌گذاری تاجیکستان در سرخس گفت: در این همکاری اقتصادی، صادرات به تاجیکستان و واردات به ایران انجام می‌شود و از آن جایی که بحث فرآورده‌های سوختی برای تاجیکستان بسیار اهمیت دارد، آن ها می‌خواهند که خوراک پالایشگاه‌های تاجیکستان را ما تامین کنیم و صادرات از ایران انجام می‌شود و برای ما نیز واردات دو محصول استراتژیک پنبه و جو که محصولات تاجیکستان هستند انجام می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد پایانه و پایگاه برای واردات محصولات تاجیکستان در منطقه ویژه اقتصادی سرخس عنوان کرد: طبق تفاهم‌نامه ۸۰۰ هزار تن خوراک پالایشگاه‌های تاجیکستان که نفت است را به این کشور صادر می‌کنیم.

برهمند درباره برنامه منطقه ویژه اقتصادی سرخس در سال ۱۴۰۲ گفت: نگاه ما در سال ۱۴۰۲ نگاه به درون است و برنامه جدی ما این است که پروژه‌های آغازشده را اجرایی کنیم و در مرحله اول پروژه‌های چینی‌ها، اماراتی‌ها، روس‌ها، افغانستانی‌ها و سایت‌های تخلیه و بارگیری که توافقات آن مربوط به سال ۱۴۰۱ است و در حوزه لجستیکی بوده عملیاتی می‌کنیم.

ورود منطقه ویژه اقتصادی سرخس به بخش های تولیدی

رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس بیان کرد: در یک سال و نیم گذشته نگاه جدی ما در بخش لجستیک بود و هیچ نگاهی به تولید نداشتیم اما امسال با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب و زیرساخت‌هایی که برای بخش تولید ایجاد شده قصد داریم که به طور جدی در این بخش ورود کنیم و صنایعی که دارای صنایع وابسته بزرگ هستند مانند صنایع خودروسازی، لوازم خانگی و صنایع غذایی با هدف تامین بازارهای روسی را در منطقه ویژه اقتصادی سرخس فعال کنیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی کارخانجات تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس، گفت: موضوع راه‌اندازی کارخانجات تولیدی در دو بخش پیگیری می‌شود و در بخش اول یک قرارداد با کلینیک کسب و کار اتاق بازرگانی و اشکال یابی داریم تا واحدهای تعطیل و نیمه فعال در منطقه ویژه شناسایی و مشکلات شان برطرف شود زیرا این شرکت‌ها چند قدم از کسی که بخواهد تازه شروع کند جلوتر هستند.

برهمند افزود: بخش دوم نیز ورود سرمایه‌گذار جدید است که در سفر چینی‌ها این موضوع اتفاق افتاد و با حضور چند کشور و با چندین شرکت مانند پاکشوما، موتور سیکلت کویر و کرمان موتور مذاکره کردیم زیرا چینی‌ها آمده بودند که این همکاری را با منطقه ویژه اقتصادی سرخس و با هر کسی که بخواهند این کارها را شروع کنند انجام بدهند تا بتوانیم کارخانجات جدید را راه‌اندازی کنیم.

رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: قصد داریم تا با امضا تفاهم نامه صنایع وابسته بزرگ و کارخانه لوازم خانگی را در این منطقه فعال کنیم و شاهد ورود سرمایه‌گذاران جدید باشیم.

پایان پیام/۷۰۰۷۷

منبع: فارس
شناسه خبر: 1228372

مهمترین اخبار ایران و جهان: