نیوز سیتی!
05 فروردین 1402 - 19:52

تورم را با رشد تولید در بخش کشاورزی می توان کنترل کرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی برنامه های بخش کشاورزی این استان را در جهت تحقق شعار سال و منویات رهبرمعظم انقلاب تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی سال « مهار تورم و رشد تولید » نامگذاری شده است، برنامه ریزی کرده است.  بخش کشاورزی به عنوان یکی از بخش های اقتصادی و تولیدی برنامه هایش در راستای افزایش تولید خواهد بود. در اقتصاد کلان، کنترل تورم به کنترل رشد نقدینگی ارتباط پیدا می کند اما آن چیزی که باید در بخش ها و زیربخش های مختلف در استان ها برنامه ریزی شود و  مقام معظم رهبری هم به آن به حق اشاره کرد، رشد تولید و مهار تورم است، دو مولفه ای که به همدیگر وابسته اند. با رشد تولید می توان، تورم را کنترل کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از علل تورم، کم بودن عرضه است اظهار کرد: در استان ها، در بخش کشاورزی باید بیشتر به این سمت و سو حرکت کنیم که تولیدمان را رشد و افزایش بدهیم. این رشد هم باید در کشاورزی رایج مثل بخش دام و طیور از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح اتفاق بیافتد و هم با افزایش ضریب نفوذ در بخش کشاورزی به اضافه تامین سرمایه در گردش اتفاق بیافتد که کشاورزی قراردادی در این راستاست. از طرفی باید در بخش کشاورزی برای سرمایه گذاری سرمایه‌گذاران  انگیزه ایجاد کنیم تا در زمینه گلخانه، تولید در محیط های کنترل شده، زیربخش دام و طیور، صنایع تبدیلی و تکمیلی و گیاهان دارویی سرمایه گذاری کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: ما باید موانع تولید را از بین ببریم، در امر صدور مجوزها تسهیل گری کنیم، تسهیلات مورد نیاز را برای فعالان ایجاد کنیم تا رشد تولید اتفاق بیافتد. اگر رشد تولید اتفاق بیافتد درصدی از تورم را می تواند کنترل کند.

فتحی بیان کرد: تسهیلاتی که برای رشد تولید در بخش کشاورزی لحاظ شده است تسهیلاتی است که از منابع داخلی بانک ها برای کشاورزی رایج ارائه می شود. علاوه بر این از طریق تبصره 18 و 16 نیز تسهیلات ارائه می شود. همچنین باید میزان سرمایه گذاری دولتی نیز افزایش یابد مثل سرمایه گذاری در کانال ها و تامین آب مورد نیاز کانال های آبیاری، بهسازی کانال ها، اصلاح سیستم های آبیاری تا رشد تولید اتفاق بیافتد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1109928

مهمترین اخبار ایران و جهان: