نیوز سیتی!
11 اسفند 1401 - 14:25

آیت‌الله اعرافی: انقلاب اسلامی در مقابل پارادایم غالب بر جهان حرف تازه‌ای آورد

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: انقلاب اسلامی در مقابل پارادایم غالب بر جهان، حرف تازه‌ای آورد که فهم آن برای بسیاری دشوار است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، آیت‌الله علیرضا اعرافی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نوبت صبح دهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین و علما و فضلای استان‌های تهران، البرز و سمنان که در مجتمع آموزشی فرهنگی آدینه تهران برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه، از اهتمام مدیریت و مجموعه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به خروجی‌های اجلاسیه‌های جامعه مدرسین و اتخاذ تصمیمات لازم از سوی شورای مدیریت و معاونین برای اجرایی سازی خروجی‌های کمیسیون‌ها و جلسات خبر داد. 

وی با بیان این که عصر انقلاب اسلامی فرصت های بی بدیلی را در اختیار حوزه و روحانیت قرار داده، گفت: آفاقی که انقلاب اسلامی به روی معارف الهی و اهل بیت -علیهم السلام- گشود قابل وصف نیست، کسانی که روزگار قبل انقلاب را سپری کرده‌اند و تاریخ رنج و محنت بزرگان دین را مطالعه می‌کردند می‌دانند این روزگار قابل قیاس با آن دوران نیست و ابواب عالم به روی حوزه گشوده شده است. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: به برکت خون‌های پاک شهیدان و مجاهدت حضرت امام که اعجوبه روزگار بود، افق‌های جدیدی به روی ما گشوده است، جامعه مدرسین نیز همواره تلالو و درخشندگی لازم را در ۶۰ سالی که از عمر آن می‌گذرد داشته است. انقلاب اسلامی در مقابل پارادایم غالب بر جهان، حرف تازه‌ای آورد که فهم آن برای بسیاری دشوار است، به برکت انقلاب اسلامی که از حوزه برخاست سخن جدید در برابر تمدن جدید و حاکم بر دنیا آوردیم که در عمق آن بدیل ارائه می‌کنیم. 

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با تبیین فرصت‌ها، بسترها و آمادگی‌هایی که برای تعمیق اندیشه دینی و الهی به عنوان گفتمان جدید فراهم شده است، خاطرنشان کرد: کسانی در جهت پیشبرد آرمان‌های بزرگ انقلاب موفق هستند که همزمان سختی‌ها راه و گرفتاری‌های مسیر را بشناسند. ما تحولات بزرگی را در دنیا مشاهده می‌کنیم که کار را بر جبهه حق و ایمان دشوار می‌کند. 

وی گسترش علم و دانش، تنوع رسانه، سرعت انتقال پیام، تنوع گروه‌های مرجع، پیچیدگی جوامع و فرو ریختن حصارهای اطلاعاتی، رقابت‌های سنگین فرهنگی و دینی و بیدار شدن جریان‌های گوناگون فرهنگی و ادیان و اندیشه‌های انحرافی و فعال شدن آنان و سیطره مفهومی و محتوایی اندیشه غرب از سختی‌های مسیر برشمرد. 

عضو فقهای شورای نگهبان تأکید کرد: همه این‌ها با زرق و برق‌ها بر یک بنیان اندیشه‌ای غیر اصولی استوار شده است، از سوی دیگر در مقابل امواج توفنده انقلاب، دشمنانی با همه وجود با جنگ ترکیبی و ادراکی و بکارگیری همه ابزارها به صف آرایی برخاسته‌اند تا این پرچم مقدس را نشانه بگیرند. امروز می‌توانیم بگوییم همه چیز را از نفوذهای پنهان و پیچیده و برخوردهای آشکار و نرم و سخت در همه ساحت‌ها و شؤون انقلاب اسلامی ما که انقلابی معرفتی است را نشانه گرفته‌اند. 

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه، سه استان تهران، البرز و سمنان را که اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین با حضور علمای این استان‌ها برگزار می‌شود را جزو استان‌های مهم کشور توصیف و نکاتی درباره برنامه ریزی و طراحی دشمنان، مذاهب انحرافی و جریان های سیاسی انحرافی برای این استان‌ها بویژه استان تهران بیان کرد. 

وی با تاکید بر این که هر اتفاقی که در تهران رخ دهد پژواک زیادی در سطح ملی و فراملی دارد، گفت: حوزه و روحانیت با اتکا بر خدای متعال و استمداد از حضرت ولیعصر -عجل الله تعالی فرجه الشریف- مأموریت خود را خدمت جامع به جامعه بشری و دنیا و مردم ایران دانست و گفت: ما باید راهنما و هدایتگر باشیم و در کنار جامعه قرار داشته باشیم، این خدمت گزاری مقدس است که اضلاع و ابعاد مختلفی هم دارد. 

وی با تأکید بر این که حوزه راقی و پیشرو و توسعه دهنده مرزهای علوم اسلامی باید بر منهج قویم اجتهادی راه و مسیر خود را طی کند، اظهار داشت: این وجه درونی باید با وجه بیرونی حوزه نیز تناسب و انطباق داشته باشد، این حوزه باید از سازوکاری برای پاسخگویی به مأموریت‌هایی که در قلمروهای مختلف بر عهده دارد، برخوردار باشد. این نکته حوزه عصر انقلاب را از حوزه عصر انزوا متمایز می‌کند، فقه، کلام، مناهج عقلی و فلسفی ستون فقرات ماست و باید بماند لکن باید نیازها را ببیند و برای آن چاره اندیشی کند.

آیت الله اعرافی بیان داشت: حوزه با هدایت‌ها و حمایت‌های رهبر انقلاب -مد ظله العالی- و بزرگان دین و شو
روح الله حمیدیان: رای عالی طرح‌ها و برنامه‌های متعددی را در دستور کار قرار داده است که برآمده از اسناد و طرح‌ها و مصوبات شورای عالی در قلمروهای پژوهش، آموزش و تبلیغ در دستور کار قرار گرفته است. 

وی افزود: در حوزه فقه معاصر برنامه‌های بسیار خوبی طراحی شده و متون جدیدی تالیف شده است، در حوزه مطالعات مورد نیاز نظام اسلامی، معاونت پژوهش کار خوبی را آغاز کرده است، در عرصه کنشگری و تبلیغی حوزه طرح آمایشی آماده شده که در آستانه تحویل به شورای عالی حوزه است. 

مدیر حوزه‌های علمیه همچنین به وجوه اجتماعی حوزه اشاره کرد و برنامه‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه را در عرصه‌هایی همچون تشکیل قرارگاه کنش گری جهادی، دبیرخانه گروه‌های جهادی، طرح هجرت، همکاری با نهادهای فرهنگی و تربیتی و آموزشی را تشریح کرد.

لزوم پیگیری و اجرایی سازی مصوبات کمیسیون‌های پنجگانه اجلاسیه دهم جامعه مدرسین و علمای بلاد

همچنین در این مراسم حجت الاسلام مطیعی یاد و خاطره علما و اعضای فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نیز شهدای حوزه و روحانیت را گرامی داشت.

وی با تقدیر از اقدام جامعه مدرسین در برگزاری دهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین با حضور علمای استان‌های تهران، البرز و سمنان، گفت: تشکیل پنج کمیسیون با موضوعات مورد نیاز جامعه و حاکمیت اقدامی بجا و مؤثر است و بابت این ابتکار از جامعه محترم مدرسین تشکر می‌کنیم.

وی جوانان را مهم‌ترین سرمایه‌های انقلاب دانست و گفت: در ۲۲ بهمن همین جوانان بودند که به صحنه آمدند و حماسه‌ای دیگر را رقم زدند؛ اگر بتوانیم دیدگاه رهبر معظم انقلاب -مد ظله العالی- درباره جوانان را محور و ملاک قرار دهیم حتما در ارتباط گیری و انس با جوانان توفیق بیشتری بدست خواهیم آورد.

امام جمعه سمنان تصریح کرد: حوزه علمیه، جامعه مدرسین و روحانیت باید جوانان را دریابند و برای آن‌ها برنامه ریزی فعال داشته باشند؛ خوشبختانه در کمیسیون‌های اجلاسیه دهم مباحث خوبی مطرح شده که امیدواریم پیگیری لازم نیز برای اجرایی سازی آن از سوی مسؤولان و دستگاه‌های ذی‌ربط صورت گیرد.

دشمن با ترویج سکولاریسم به دنبال بی تفاوت ساختن مردم نسبت به ارزش‌های دینی و انقلابی است

همچنین در این مراسم آیت الله حسینی همدانی با مغتنم شمردن مباحث مطرح شده از سوی علما و شخصیت‌ها در اجلاسیه، دیدگاه‌های خود را درباره فضای مجازی ارائه کرد.

وی فضای مجازی را یکی از مؤلفه‌های پیشرفت جوامع خواند و با تأکید بر این که کشورها با مدیریت فضای مجازی موفقیت‌هایی را بدست آورده‌اند، به کمبودها و کاستی‌های موجود در کشور در این راستا اشاره و بر لزوم برنامه ریزی برای جبران این کاستی‌ها تصریح کرد.

امام جمعه کرج با تأکید بر این که امروز همه صاحب نظران متفق القول هستند که دشمنان همه طراحی‌ها و توطئه‌ها را علیه انقلاب و ملت ایران بکار گرفته اما مدام سرشکسته و نقشه آنان نقش برآب شده است، گفت: آن‌ها امروز تمرکزشان را روی فرهنگ، عقاید و باورهای جامعه متمرکز کرده‌اند.پ

وی افزود: مردم سختی‌ها را تحمل می‌کنند اما دست از ارزش‌ها برنداشته و برنمی‌دارند؛ دشمنان هم این را به خوبی فهمیده‌اند، اما تلاش می‌کنند نسل جدید و آینده را نسبت به اصول و ارزش‌ها بی‌تفاوت کنند.

نماینده ولی فقیه در استان البرز ادامه داد: دشمنان تلاش می‌کنند تا اسلام را از متن زندگی مردم و جامعه خارج کنند، آن‌ها با ترویج سکولاریسم و اباحه گری به دنبال بی تفاوت ساختن آنان نسبت به ارزش‌های دینی و انقلابی هستند.

وی افزود: ما امروز در هجمه همه جانبه مجازی دشمن قرار داریم، باید خط تهاجمی دشمن را رصد کنیم، سیاه لشکری از تاثیرگذاران اجتماعی، بازیگران، ورزشی‌ها و .. را به صحنه آورده و ارزش‌های ما را آماج تاخت و تاز قرار داده اند.

آیت الله حسینی همدانی با تأکید بر این که باید به سلطه دشمن بر فضای مجازی پایان دهیم، اظهار داشت: باید لحظه‌ها را به درستی بشناسیم، اولویت‌ها را به خوبی درک کنیم و در فضای مجازی قوی و فعال شویم؛ چراکه شیطان با همه ابزار و لشکر شروع به حمله کرده است.

وی بر لزوم بکارگیری همه توان و قدرت برای مقابله با نقشه دشمنان در فضای مجازی تاکید و با مهم و حساس ارزیابی کردن نقش روحانیت در این راستا، تصریح کرد: روش تبلیغ ما باید به گونه ‌ای باشد که با روش‌های نوین بتوانیم ابتدا توان خود را بالا برده و بعد بتوانیم با آشنایی با زبان قوم به رسالت هدایت گری خود عمل کنیم.

آیت الله حسینی همدانی گفت: جبهه رسانه‌ای اسلام و انقلاب باید بسیار فراتر از وضعیت کنونی فکر و عمل کند، عمل و اندیشه ما در این عرصه باید متناسب با عرصه حکمرانی بین المللی مجازی باشد و در این زمینه بدون داشتن نقشه راه موفق نخواهیم شد؛ ما در این عرصه قرارگاه و قوانین مکمل نداریم و به پدافند غیر عامل توجه نکرده‌ایم.

وی خانواده، مدرسه، مسجد، هیئت، حوزه و دانشگاه و سمن‌ها را از کانون‌های اصلی تربیتی جامعه برشمرد و با تأکید بر این که در همه این عرصه‌ها باید طرح عملیاتی، انگیزه بخش و قابل اجرا داشته باشیم، خاطرنشان کرد: باید در این جنگ قوی باشیم و برای نقش آفرینی در مسیر تمدن سازی اسلامی خود را بیش از پیش آماده کنیم.

به «نظریه فرهنگ مقاومتی» نیاز مبرم داریم

در ادامه این مراسم آیت الله رشاد از آمادگی مجموعه مدیریت حوزه علمیه تهران برای پیگیری مصوبات این اجلاسیه خبر داد.

وی در ادامه به دو مشکل اقتصاد و فرهنگ موجود در جامعه اشاره کرد و با یادآوری دیدگاه‌های عالمانه و دقیق رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی تاکید کرد که متاسفانه این نظریه و نگاه عالی چندان مورد توجه قرار نگرفت و به ویژه در دولت قبل تضییع شد و به نحو شایسته در دولت فعلی نیز مورد توجه نیست.

آیت الله رشاد مشکلات اقتصادی کشور را دارای راهکار و قابل حل دانست و با تأکید بر لزوم توجه دولت به این راهکارها تصریح کرد: در عرصه فرهنگ نیز رهبر معظم انقلاب -مد ظله العالی- از همان زمان ریاست جمهوری‌شان ابتدا در قالب هشدار و انذار تحت عنوان تهاجم فرهنگی مطرح کردند و بعد از زعامت‌شان نیز در قالب‌های دیگر این هشدار را مطرح کردند و امروز نیز تحت عنوان جنگ ادارکی و شناختی این موضوع مطرح است.

وی با تاکید بر این که ما در عرصه فرهنگ به “نظریه فرهنگ مقاومتی” نیاز داریم، رها کردن جوانان در فضای مجازی را به مصلحت ندانست و گفت: رهبر معظم انقلاب اخیرا بر بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور تاکید دارند، ما در این زمینه مطالعاتی را آغاز کرده‌ایم و دیدگاه‌های محققانه را در اختیار مسؤولان قرار داده‌ایم.

آیت الله رشاد بیان کرد: اگر بنا باشد فرهنگ مقاومتی تولید شود رکن مهم آن این است که ابتدا زیرساخت‌ها را درست کنیم، تا زمانی که باورهای غلط در جامعه وجود دارد و اذهان جامعه مشحون از مسائل غلط شده، این تحول اتفاق نخواهد افتاد.

وی تقابل و درگیری دو جبهه حق و باطل را همیشگی و تمام نشدنی خواند و با تأکید بر مدیریت پذیر بودن فرهنگ، تغییر نظام جاهلیت به اسلام توسط پیامبر گرامی اسلام -صلی الله علیه و آله- و سرنگونی رژیم ستمشاهی و برقراری نظام اسلامی را مؤید این نکته ارزیابی کرد.

آیت الله رشاد با تأکید بر این که دشمنان با ابزارهای نوین سبک زندگی و تغییر باورهای جامعه را نشانه گرفته‌اند، دین بنیان بودن و درون خیز و برون گرایی را از مؤلفه‌های تحول فرهنگی جامعه دانست و یادآور شد: فرهنگ باید توسط حوزه در جامعه نهادینه شود، این کار باید توسط علما، بزرگان، شورای عالی و روحانیت انجام گردد؛ تا زمانی که متن حوزه به عرصه نیاید این معضل حل نخواهد شد.

رئیس شورای عالی حوزه استان تهران در پایان پیشنهاد توسعه و امتداد شبکه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سراسر کشور را مطرح کرد و از شورای عالی جامعه مدرسین خواست در این زمینه تدابیری را اتخاذ کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1068128

مهمترین اخبار ایران و جهان: