نیوز سیتی!
26 اسفند 1401 - 15:50

سعادت انسان در دنیا و آخرت نیازمند اصلاح نفس است

بوشهر- امام جمعه اهل سنت سیراف گفت: سعادت انسان در دنیا و آخرت نیازمند اصلاح نفس است.

به گزارش خبرنگار مهر، شیخ حسین افروز در خطبه‌های امروز نماز جمعه اهل سنت سیراف اظهار داشت: منشأ تمام اعمال، حرکات، گفتار، خوبی‌ها و بدی‌های انسان نفس است و اگر نفس اصلاح شد سعادت انسان در دنیا و آخرت تأمین خواهد شد.

وی اضافه کرد: انسان اگر در زندگی خود راه انسانیت پیش گرفت می‌تواند از فرشتگان مقرب الهی نیز بالاتر برود و چنانچه انسان یک لحظه غفلت کند و هوای نفس بر او غلبه کند آلوده به گناه می‌شود.

امام جمعه اهل سنت سیراف بیان کرد: انسان باید به کرامت خود فکر کند و اگر انسان توجه کند که موجود گرانبهایی است و از علم و کمال و جمال الهی برخوردار است و مقامی بلند و رفیع دارد. امام علی (ع) فرمودند هرکس که نفس خودش را گرامی بدارد غریزه‌ها برایش کوچک و بی ارزش خواهد بود.

وی افزود: یکی از موارد بسیار مهمی که پیوند خانوادگی را پایدار می‌سازد رعایت عفت دل است و مبارزه با نفس سرکش که انسان را به گناه وادار می‌کند و راه مبارزه با آن پاکدامنی، دوری از حرام و وسوسه شیطان است.

افروز تاکید کرد: برای مقابله با شیاطین، رفیق و همراه صالح است که انسان را ارشاد و راهنمایی می‌کند. قلب بیدار به ما یادآوری می‌کند که همه جا محضر خداست و خداوند سبحان بر اقامه نماز تأکید دارد.

وی تصری حکرد: نفس لوامه و نفس اماره به اندازه‌ای اهمیت دارد که پروردگار عالم در قرآن کریم آن را در کنار روز قیامت قرار داده و به هر دو قسم خورده است.

امام جمعه اهل سنت سیراف گفت: نفس لوامه نفس سرزنشگر انسان هست وقتی که انسان به گناه آلوده می‌شود و اما برعکس نفس اماره که فرمان دهنده انسان به گناه هست و هر دو این درونی هستند و نفس اماره نفسی است که انسان را به بدی و گناه دعوت می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1097728

مهمترین اخبار ایران و جهان: