نیوز سیتی!
22 فروردین 1402 - 17:32

راهکارها و مزایای مردمی سازی اقتصاد؛ دولت از شکل گیری طبقه سرمایه داری جلوگیری کند

مدیر اندیشکده رصد با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب برای تسهیل ورود سرمایه و توان مردم به عرصه اقتصاد از چگونگی و مزایای مردمی سازی اقتصاد در کشورمان سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رهبر معظم انقلاب در بیانات نوروزی خود در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی به مرور مهمترین مشکلات کشور و راه های رفع آن پرداختند.

ایشان در بخشی از سخنان خود به ضعف رشد اقتصادی و مشخص نبودن راه های مشارکت مردم در اقتصاد اشاره و تصریح کردند:  به نظر می رسد راه شکستن این چرخه معیوب، کنترل نقدینگی و باز کردن فضا برای تولید بخش خصوصی، تنگ تر کردن فضا برای انجام فعالیت های غیرمولد نظیر دلالی در کالاهای سرمایه‌ای و از همه مهم‌تر تعریف مسیر ورود سرمایه ها و نیز توان اقتصادی مردم به عرصه اقتصاد و تسهیل آن است. حال سوال اینجاست که مردمی سازی اقتصاد چه اهمیت و مزایایی دارد و چطور محقق می شود؟

کارهای اقصادی به سمت مقیاس های کوچک برود

سعید سیدحسین زاده در گفت و گو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: یکی از ظرفیت های مغفول مانده در اقتصاد کشورمان حضور عموم مردم در تولید و ایجاد اشتغال و ظرفیت های بهره برداری نشده از منابع طبیعی است که در سال های گذشته نتوانستیم استفاده درستی از این موارد داشته باشم.

وی افزود: یکی از راهکارهای استفاده از عموم مردم برای رشد تولید این است که کارها را از مقیاس های بزرگ به سمت مقیاس های کوچک و خرد مردمی ببریم.

سرمایه های خرد مردم می تواند پالایشگاه بسازد

مدیر اندیشکده رصد با اشاره به فعالیت های اقتصادی در مقیاس های کوچک گفت: به عنوان مثال برای توسعه پالایشگاه ها نیازمند منابع مالی بزرگی هستیم اما برخی از کشورها مثل چین، روسیه و... به جای توسعه و ایجاد پالایشگاه های بزرگ به سمت اعطای مجوز احداث و توسعه پالایشگاه های کوچک رفته اند. حتی شهرهای کوچکی برای این منظور ایجاد شده و تامین مالی این موارد به صورت مردمی و از طریق سرمایه های خرد مردم شکل می گیرد.

همه مردم می توانند خودرو تولید کنند

وی ادامه داد: در خودروسازی به جای این که تولید خودرو را در انحصار چند کارخانه بزرگ بگذاریم که در ابعاد بزرگ و کلان به تولید خودرو بپردازند به عموم مردم و مهندسان اجازه تولید خودرو بدهیم. در صورتی که خودرو مشخصات فنی تایید شده ای داشته باشد نیروی انتظامی موظف به اعطای پلاک باشد. سیاستی که طی سال های گذشته در اروپا هم دنبال شده است. 

تجارت خارجی نباید در انحصار عده ای باشد

سیدحسین زاده درباره راه های دیگر مردمی سازی اقتصاد گفت: در تجارت می توانیم مکانیسم های تشویقی و اعطای مجوز را داشته باشیم تا ترانزیت و تجارت ما با پتانسیل های مردمی انجام بشود و صرفا در اختیار چند تاجر بزرگ و بین المللی نباشد که هروقت اراده کردند بازار دچار تلاطم شود.

زمین هایی که می تواند به مردم واگذار شود اما...

وی افزود: تحول دیگری که برای استفاده از ظرفیت های مردمی باید صورت بگیرد آزادسازی دارایی ها و مالکیت هایی است که تحت سیطره دولت یا بخش های عمومی غیردولتی قرار دارند.

یکی از عناصر اصلی تولید کالا، زمین است. برای کشاوزی، صنعت و... اگر زمین نباشد دچار مشکل خواهیم شد. حجم گسترده ای از زمین ها بایر محسوب می شوند و طبق قواعد اسلامی قابل واگذاری و بهره برداری هستند. در حالی که حجم عمده این اراضی، تحت انحصار مالکیت دولتی یا بخش های عمومی غیر دولتی قرار دارد و اگر این ها به نفع مردم آزاد شود به رشد تولید و استفاده از ظرفیت های مردمی در اقتصاد می انجامد.

بانک های خصوصی چطور باعث بی عدالتی اقتصادی می شوند؟

این کارشناس اقتصادی با اشاره به بی عدالتی در ارائه تسهیلات بانکی گفت: اکنون درصد کمی از افراد به وام و تسهیلات بانکی دسترسی دارند.

برخی یا خودشان سهامدار بانک هستند یا سرمایه های کلانی دارند. این افراد با اخذ تسهیلات از نظام بانکی و حذف رقبا انحصار بیشتری پیدا می کنند. یکی از راه های استفاده بیشتر از ظرفیت های مردمی در اقتصاد، گسترش عدالت و بهره برداری از پول است که با تعطیلی بانک های خصوصی و اجتماع پول ها در بانک های دولتی ایجاد خواهد شد. چون با این شیوه می توان تسهیلات را در اختیار همه قرار داد، نه این که چند بانک همه منابع را به سمت زیرمجموعه های خود ببرند.

تصدی گری دولت چه زمانی کاهش می یابد؟

سعید سیدحسین زاده با اشاره به تصدی گری دولت گفت: زمانی میل به تصدی گری دولت کاهش پیدا می کند که ظرفیت های مردمی برای مشارکت در اقتصاد افزایش پیدا کند. ظرفیت های مردمی در اقتصاد هم زمانی افزایش می یابد که سرمایه ها و دارایی ها از انحصار دولت و بخش خصوصی یا عمومی خارج و آزادسازی شود تا مردم بتوانند از زمین، منابع طبیعی و... برای تولید استفاده کنند. 

دولت از شکل گیری طبقه سرمایه داری در جامعه جلوگیری کند

مدیر اندیشکده رصد بااشاره به وظایف دولت دراقتصاد مردمی گفت: دولت در اقتصاد مردمی وظیفه تسهیل و مردمی سازی را دارد. این دولت است که مردمی سازی را فراهم و بر آن نظارت می کند.

با توجه به آن که نظام سرمایه داری ذاتا به سمت ایجاد انحصار و تمرکز است بنابراین دولت باید با اقدامات و نظارت هایش از هرگونه تمرکز جلوگیری کند. برای ان که مردم بتوانند از مواهب اقتصادی به صورت عادلانه استفاده کننده تدبیر مناسبی می طلبد تا امتیازات به افراد خاص واگذار نشود. چون دولت باید از شکل گیری طبقه سرمایه داری در جامعه جلوگیری کند.

پایان پیام/۷۰۰۹۷

منبع: فارس
شناسه خبر: 1141759

مهمترین اخبار ایران و جهان: