نیوز سیتی!
20 شهریور 1401 - 18:19

گزارش| مطالبه ۳۰ ساله لرستانی‌ها رنگ واقعیت گرفت

عملیات اجرایی احداث راه‌آهن لرستان که مطالبه ۳۰ ساله مردم است با دستور ویژه رئیس‌جمهور پس از سال‌ها تعطیلی آغاز به‌کار کرد. - اخبار استانها -به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، راه‌آهن یکی از مهم‌ترین سازوکارهای کارآمد در زمینه حمل‌ونقل دورن‌شهری و برون‌شهری محسوب می‌شود و هرکجا که شبکه‌های سراسری راه‌آهن ایجاد شده، رشد و توسعه اقتصادی را برای آن منطقه به‌دنبال داشته است. خبرگزاری تسنیمخرم‌آبادخرم‌آبادکارشناسان اقتصادی بر این باورند که بین کارآیی در بخش حمل‌ونقل و کارآیی عمومی در بخش اقتصاد و رشد آن ارتباط مستقیمی وجود دارد. صنعت ریلی کشور طی سالیان متمادی با فرازوفرودهای بسیاری همراه بوده و گرچه چشم‌انداز هدف اصلی آن همیشه رسیدن به جایگاهی مطلوب و فردایی بهتر بوده‌است، اما لرستان در میان سایر استان‌های دارای خطوط ریلی از توسعه کمتری برخوردار بوده است. اتصال مرکز لرستان به خط ریلی جنوب کشور یکی از اهداف احداث راه‌آهن خرم‌آباد- دورود - اندیمشک بوده، پروژه‌ای که طی این سال‌ها به اما و اگرهای زیادی کشیده شده‌است. این طرح که یکی از پروژه‌های عمرانی لرستان است در صورت تکمیل و بهره‌برداری می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت همه‌جانبه و توسعه پایدار این استان داشته باشد. طرح راه‌آهن لرستان که سال 1390 کلنگ احداث آن با حضور مسئولان ارشد به زمین زده و سال 1393  نیز عملیات اجرایی‌ آن آغاز شد، بنا بود در شهریور سال 1398 به بهره‌برداری برسد اما هنوز خبری از ریل، راه‌آهن و سوت قطار نیست و همچنان قطار وعده‌های ردیف‌شده برای تکمیل این پروژه برای این استان راه‌آهن نشده‌است. پروژه راهبردی لرستان علی‌رغم وعده‌های مکرر مسؤلان استانی و کشوری در دولت یازدهم و دوازدهم اما فقط 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و متوقف شد. تکمیل پروژه راه‌آهن اولویت مهم استاندار لرستان تکمیل پروژه راه‌آهن اولویت مهم استاندار لرستانتکمیل پروژه راه‌آهن اولویت مهم استاندار لرستانپس از روی کارآمدن دولت سیزدهم و انتصاب فرهاد زیویار به‌عنوان استاندار لرستان، وی تکمیل پروژه راه‌آهن این استان را یکی از اولویت‌های مهم خود قرار داد. استاندار لرستان بیستم آبان سال گذشته پیش از سفر رئیس‌جمهور به این استان در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار داشت: بنده معتقدم قطار توسعه لرستان در گرو آب و راه است و اگر این استان به‌عنوان کریدور شمال به جنوب نتواند زیرساخت‌های راه خود را درست کند از قطار توسعه عقب می‌ماند. وی افزود: در دوره‌ای که بسیاری از استان‌ها درکی از راه‌آهن نداشتند در استان لرستان 80 سال پیش راه‌آهن راه‌اندازی شده‌است، ولی این راه‌آهن شرایط روز و زیرساخت‌های به‌روز را ندارد. استاندار لرستان عنوان کرد: تنها 10 تا 15 هزار نفر از مردم هم‌اکنون از راه‌آهن فعلی این استان استفاده می‌کنند، این در حالی است که بخش عظیمی از جمعیت لرستان به این راه‌آهن دسترسی ندارند. وی بیان کرد: تکمیل پروژه راه‌آهن دورود-خرم‌آباد- بروجرد از برنامه‌های بسیار مهم لرستان بوده که به‌صورت یک بسته کامل برای تمام نقاط این استان تعریف شده است. خروج لرستان از بن‌بست با احداث راه‌آهن خروج لرستان از بن‌بست با احداث راه‌آهنخروج لرستان از بن‌بست با احداث راه‌آهنزیویار گفت: در صورت تکمیل و راه‌اندازی پروژه راه‌آهن از طرف اندیمشک در خوزستان به‌سمت پلدختر به‌عنوان جنوبی‌ترین نقطه لرستان تا بروجرد به‌سمت استان مرکزی و تهران و الیگودرز به‌سمت استان اصفهان و شرق کشور از راه‌آهن استفاده خواهند کرد. استاندار لرستان تصریح کرد: راه‌آهن مطالبه بسیار مهمی است که به مثابه شریان‌های ارتباطی عمل می‌کند و در نظر است از این موقعیت به نفع تمام مردم این استان بهره‌برداری شود. زیویار اظهار داشت: احداث راه آهن خرم‌آباد ـ دورود سبب می‌شود استان لرستان از بن‌بست خارج شود ولی هم‌اکنون این راه آهن با حدود 34 درصد پیشرفت نیمه‌کاره مانده است. وی افزود: وزارت راه نیز نظر مثبتی بر روی پروژه راه‌آهن لرستان و امیدواریم در چشم‌انداز چند ساله دوره اول ریاست‌جمهوری سوت قطار در این استان به صدا درآید. پس از پیگری‌های استاندار لرستان راه‌آهن  دورود- خرم آباد- اندیمشک  به‌عنوان یک طرح ضروری توسعه‌ای در سفر 19 آذر ماه سال 1400 رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به لرستان به‌عنوان یکی از پروژه‌های راهبردی این استان مطرح شد تا بار دیگر امید به شنیدن سوت قطار توسعه و پیشرفت اقتصادی لرستان در بستر احداث راه‌آهن در قلب مردم زنده شده و آنان در سایه عدالت و خدمات دولت سیزدهم بتوانند از برکات حمل‌ونقلی پایدار و ایمن با احداث راه‌آهن بهره‌مند شوند. شنیدن سوت قطار در خرم‌آباد ظرف 3 سال آینده شنیدن سوت قطار در خرم‌آباد ظرف 3 سال آیندهشنیدن سوت قطار در خرم‌آباد ظرف 3 سال آیندهرستم قاسمی وزیر راه‌وشهرسازی نیز در سفر 19 آذرماه 1400 به لرستان، به خطوط ریلی اشاره کرده و گفته بود یکی از کارهای بزرگی که مورد انتظار است بحث راه‌آهن بوده که مطالبه‌ای مردمی و ملی است، این پروژه برای کشور بسیار مهم است و اعتباری برای آن پیش‌بینی شده تا سرعت بگیرد و هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود. وی اظهارداشت: راه‌آهن یکی از مطالبه‌های مردم لرستان است که 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما سه سال است که این پروژه تعطیل بوده و قبل از سفر راه‌آهن خرم‌آباد -دورود- اندیمشک در جلسات بحث شد و 60 درصد باقی‌مانده پروژه سخت است و چندین مسیر کوهستانی سخت و پرهزینه دارد، ولی باید تمام شود. وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه پیمانکار این طرح قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) است، افزود: در این سفر بنا شد یک برنامه زمان‌بندی از سوی پیمانکار و دستگاه اجرایی ظرف 10 روز ارائه و مشخص شود که اگر منابع تأمین شود، احداث این خط آهن چقدر طول می‌کشد. وی عنوان کرد: پیش‌بینی من این است که پروژه راه‌آهن لرستان در یک برنامه زمانی سه ساله و تا پایان دولت به سامان برسد. منابع مورد نیازاحداث این خط ریلی نیز از محل‌هایی خارج از منابع سفر استانی تأمین می‌شود. آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور نیز در سفر 19 آذرماه 1400 به لرستان در دیدار با اقشار مختلف مردم با تأکید بر اینکه ما مسئله ریل و راه‌آهن این استان را جزو مصوبات سفر آورده‌ایم، اظهار داشت: قضیه ریل سال‌ها پیش باید حل می‌شد نه اینکه امروز موجب نگرانی مردم شود. آیت‌الله رئیسی: راه‌آهن خرم‌آباد جزو مصوبات سفر است آیت‌الله رئیسی: راه‌آهن خرم‌آباد جزو مصوبات سفر استآیت‌الله رئیسی: راه‌آهن خرم‌آباد جزو مصوبات سفر استوی با بیان اینکه ما در دولت فعلی ضمن اینکه تلاش می‌کنیم عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم طرح‌های جدیدی هم داریم که بعداً از آن‌ها سخن خواهیم گفت، افزود: راه‌آهن خرم‌آباد جزو دستور است و در مصوبات هم ذکر شده و آن را جزو اولویت‌های لرستان می‌دانیم. رئیس‌جمهور همچنین در جلسه شورای اداری لرستان تأکید کرد:  باید زمان‌بندی اجرای پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد تا 10 روز آینده مشخص شود، زیرا این پروژه جزو موارد حقه مردم لرستان و از عقب‌ماندگی‌هایی است که باید جبران شود. رئیس‌جمهور گفت: خیلی زودتر از این‌ها باید صدای سوت قطار در  خرم‌آباد شنیده می‌شد، بنابراین این طرح با جدیت در دولت سیزدهم دنبال می‌شود تا تأمین اعتبار و بهره‌برداری شود. سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به لرستان 179 مصوبه داشت که تکمیل راه‌آهن این استان جز مهم‌ترین و راهبردی‌ترین مصوبات این سفر بود. فرهاد زیویار استاندار لرستان پس از سفر رئیس‌جمهور به این استان پیگیری‌های متعددی برای برطرف‌کردن مشکلات اداری بازمانده از دولت قبل در پروژه راه‌آهن انجام داد تا این مطالبه مردم لرستان و مصوبه سفر رئیس‌جمهور عملیاتی شود. استاندار لرستان نهم اردیبهشت ماه امسال در بازدید از پروژه راه‌آهن اظهار داشت: این پروژه در ردیف پروژه‌های مصوب سفر 19 آذر ریاست‌جمهوری به لرستان است، از این رو با دیگر پروژه‌ها متفاوت بوده و هزینه و اعتبار آن بسیار بیشتر از دیگر مصوبات سفر است. عزم دولت برای راه‌اندازی پروژه‌های راهبردی لرستان عزم دولت برای راه‌اندازی پروژه‌های راهبردی لرستانعزم دولت برای راه‌اندازی پروژه‌های راهبردی لرستاناستاندار لرستان با اشاره به پیگیری‌های وزیر راه‌وشهرسازی برای تکمیل پروژه راه‌آهن این استان بیان داشت: وزیر راه تأکید داشت که این مجموعه در قالب طرحی سه ساله پیش‌بینی شود که در همین راستا طرح تکمیل پروژه تهیه و به وزارت راه‌وشهرسازی ارائه شد. وی راه‌آهن لرستان را از جمله ابرپروژه‌های کشور عنوان و تصریح کرد: اعتبارهای این پروژه چند هزار میلیاردی است و از این‌ رو باید تأمین اعتبارها و پشتوانه‌های مالی متفاوتی از جمله تهاتر نفت برای آن پیش‌بینی شود. تلاش‌های استاندار در طی ماه‌های گذشته برای حل مشکلات قراردادی و اداری راه‌آهن لرستان که مربوط به سال‌های قبل است در پایتخت همچنان ادامه داشته و خبرهای خوبی از برطرف‌شدن این مشکلات شنیده می‌شود. فرهاد زیویار استاندار لرستان شنبه هفته گذشته مورخه 22 مرداد ماه در جلسه شورای اطلاع‌رسانی با بیان اینکه احداث راه‌آهن و سد معشوره یک تکلیف برای دولت شده است، عنوان کرد: دولت برای راه‌اندازی پروژه‌های راهبردی در این استان عزم جدی دارد. وی بیان کرد: احداث راه‌آهن و سد معشوره بالغ بر 10هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد ولی برای شروع کار بین 300 تا 1000 میلیارد تومان به این پروژه‌ها اختصاص داده شد. برطرف‌شدن مشکلات قراردادی راه‌آهن لرستان برطرف‌شدن مشکلات قراردادی راه‌آهن لرستانبرطرف‌شدن مشکلات قراردادی راه‌آهن لرستانزیویار گفت: وزارت راه‌‌وشهرسازی طی یک گزارش چند پروژه را در اختیار مقام معظم رهبری قرار داده است که راه‌آهن لرستان نیز جزء این پروژه‌ها به‌حساب می‌آید. وی عنوان کرد: قرارداد پروژه راه‌آهن لرستان مربوط به سال 1392 بود و یک سری مشکلات اداری داشت که طی چند مرحله اصلاح و تصویب شد و در آینده نزدیک ابلاغ می‌شود. بعد از خبر خوب اول استاندار لرستان مبنی بر اینکه مشکلات قراردادی و اداری راه‌آهن این استان رفع شده و وزیر راه‌وشهرسازی و معاون اجرایی رئیس‌جمهور هم از آغاز عملیات اجرایی این پروژه کلیدی که مصوبه سفر آیت‌الله رئیسی است حمایت می‌کنند، روزهای گذشته قبل شایعه‌ای عجیب در فضای مجازی مبنی بر توقف عملیات ساخت راه‌آهن لرستان مطرح که تعجب مردم و دلسوزان این استان را در پی داشت! برای پیگیری این شایعه ابتدا به سراغ رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه لرستان رفتیم تا از آخرین وضعیت اَبَرپروژه این استان مطلع شویم. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رابطه با آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن لرستان اظهار داشت: پروژه راه‌آهن  دورود- خرم‌آباد- اندیمشک یکی از پروژه‌های مهم و کلیدی این استان است که مصوبه سفر رئیس‌جمهور را دارد و در این سفر جان تازه‌ای گرفت. قرارگیری پروژه راه‌آهن لرستان روی ریل اجرا با مصوبه رئیس‌جمهور قرارگیری پروژه راه‌آهن لرستان روی ریل اجرا با مصوبه رئیس‌جمهورقرارگیری پروژه راه‌آهن لرستان روی ریل اجرا با مصوبه رئیس‌جمهوررئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان عنوان کرد:  پس از سفر رئیس‌جمهور و مصوبه و دستور ویژه برای تکمیل راه‌آهن با پیگیری‌های استاندار امسال اعتبار این پروژه از محل تهاتر نفت در نظر گرفته شده است. وی بیان کرد: پیگیری‌های زیادی برای حل مشکلات قراردادی پروژه انجام شد و موضوع در شورای عالی فنی کشور طرح و مشکلات قراردادی این پروژه مرتفع شده‌است و به‌زودی روی ریل اجرا قرار می‌گیرد. حسن‌پور در رابطه با میزان اعتبار پروژه راه‌آهن به خبرنگار تسنیم گفت: خوشبختانه پروژه راه‌آهن در سال 1401 علاوه بر 960 میلیارد تومان اعتبار تهاتر نفت و 240 میلیارد تومان از پیوست شماره یک به پروژه راه‌آهن تخصیص داده شده است. وی با بیان اینکه پروژه راه‌آهن لرستان بر اساس مصوبه و دستور رئیس‌جمهور طی سه سال باید به بهره‌برداری برسد تصریح کرد: پس از رفع مشکلات قراردادی پروژه با توجه به اعتبارات در نظر گرفته شده انجام می‌شود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان خاطرنشان کرد: بر اساس برآورد اولیه حدود 6 هزار میلیارد تومان جهت تکمیل قطعه دورود - خرم‌آباد و برای تکمیل کامل راه‌آهن از دورود تا اندیمشک حدود 10 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر  اهمیت راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیمشک اظهار داشت: حمل‌ونقل ریلی زیرساختی است که سر ریز آن به کلیه حوزه‌های اقتصادی می‌رسد، حمل‌ونقل جهت جهش به‌سمت پیشرفت اقتصادی بسیار مهم است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان افزود: حمل‌ونقل ریلی و ایجاد راه‌آهن در حوزه‌ی اقتصادی با ورود مواد اولیه ارزان به استان لرستان بهای تمام‌شده کالا کاهش یافته و بازار رسانی‌ها را بهتر و بیشتر می‌کند. فرهاد زیویار استاندار لرستان نیز صبح شنبه 29 مردادماه 1401 در مورد آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن این استان اظهار داشت: این پروژه که مصوبه سفر 19 آذرماه 1400 رئیس‌جمهور به لرستان بودهیک اَبَرپروژه ملی است که مورد حمایت و تأکید شخص رئیس‌جمهور، وزیر راه‌وشهرسازی و معاون اجرایی رئیس‌جمهور است. وی افزود: 179 پروژه در سفر سال گذشته رئیس‌جمهور به لرستان با 6500 میلیارد تومان اعتبار عمرانی برای توسعه این استان مصوب شد که جزو چهار استان برتر کشور در اعتبارات است. خبرهای خوش از اَبَرپروژه راه‌آهن لرستان خبرهای خوش از اَبَرپروژه راه‌آهن لرستانخبرهای خوش از اَبَرپروژه راه‌آهن لرستاناستاندار لرستان با بیان اینکه بودجه پروژه راه‌آهن با دیگر مصوبات سفر رئیس‌جمهور متفاوت و جداست، عنوان کرد: حدود 10 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این اَبَرپروژه نیاز است که جدای از 6500 میلیارد تومان اعتبارات مصوب‌شده عمرانی در سفر رئیس‌جمهور است. زیویار با بیان اینکه تکمیل پروژه راه‌آهن لرستان یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم این استان در 30 سال اخیر بوده است، گفت: راه‌آهن جزو مهم‌ترین مصوبات سفر رئیس‌جمهور به لرستان است و باتوجه به اینکه اعتبارات ویژه برای تکمیل این اَبَرپروژه نیاز است،  باید تأمین اعتبارها و پشتوانه‌های مالی متفاوتی از جمله تهاتر نفت برای آن پیش‌بینی شود. زیویار با اشاره به حمایت وزیر راه‌وشهرسازی و معاون اجرایی رئیس‌جمهور از پروژه راه‌آهن لرستان بیان کرد:  قرارداد این پروژه در سال 1392 بسته شده بود و یک سری مشکلات اداری داشت که بعد از سفر رئیس‌جمهور و اعلام موافقت، تصویب و تأکید وی بر اجرای این پروژه، فرآیندهای پیچیده اداری آغاز شد. استاندار لرستان تصریح کرد: پیگیری‌های فراوانی در چند ماه گذشته برای اصلاح قرارداد و رفع ایرادات پروژه راه‌آهن این استان انجام و حتی در شورای عالی فنی کشور هم کارهای کارشناسی انجام شد و بالأخره در طی چند مرحله، اصلاح و تصویب شد که در آینده نزدیک خبرهای خوشی در مورد این اَبَرپروژه راهبردی برای مردم داریم. وی افزود: دولت سیزدهم توجه و برنامه ویژه‌ای برای راه‌اندازی پروژه‌های راهبردی و کلیدی لرستان دارد تا این استان در مسیر توسعه قرار بگیرد. پروژه‌ راه‌آهن لرستان در ایستگاه احیا پروژه‌ راه‌آهن لرستان در ایستگاه احیاپروژه‌ راه‌آهن لرستان در ایستگاه احیامعاون وزیر راه‌وشهرسازی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل هلدینگ راه‌وشهرسازی قرارگاه خاتم‌الانبیاء پس از این سخنان فرهاد زیویار استاندار لرستان امروز 20 شهریور 1401 به این استان سفر کردند تا عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیمشک آغاز شود. خیرالله خادمی معاون وزیر راه‌وشهرسازی در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک اظهار داشت: محور دورود- خرم‌آباد- اندیشمک یکی از مسیرهای اصلی در ترانزیت کشور است و ما باید مسیر ریلی و جاده‌ای این محور را از تهران به‌سمت خوزستان احیا کنیم. وی افزود: پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک ارزان‌ترین، باصرفه‌ترین و بهترین مسیر حمل‌ونقل اتصالی آب‌های جنوب به مرکز کشور است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک در برنامه‌های این وزارت قرار گرفته‌است، عنوان کرد: شروع این پروژه از سال‌های گذشته بود، اما مدتی به دلایل اعتباری متوقف شده بود. وی با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور در سفر به لرستان برای راه‌اندازی  پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک بیان کرد: ما دوباره موظف شدیم که عملیات اجرایی این پروژه را به هر شکل ممکن شروع کنیم. خادم با بیان اینکه پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک دارای دو مشکل قراردادی بود، گفت: این مشکل با پیگیری استاندار و  نمایندگان لرستان، قرارگاه خاتم‌الانبیاء و توجه ویژه سازمان برنامه و بودجه رفع شده‌است. اختصاص 500 میلیارد تومان به راه‌آهن لرستان در مرحله اول اختصاص 500 میلیارد تومان به راه‌آهن لرستان در مرحله اولاختصاص 500 میلیارد تومان به راه‌آهن لرستان در مرحله اولمعاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به پیگیری مداوم استاندار لرستان برای پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک تصریح کرد: توقف این پروژه مشکلی مالی داشت، اما  مشکل اصلی در قراداد آن بود. خادمی با بیان اینکه رفع مشکل قراردادی پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک دو هفتنه گذشته به ما ابلاغ شد، اظهار داشت: ما این ابلاغ را به قرارگاه خاتم‌الانبیاء انعکاس دادیم. وی با تأکید به اینکه تأمین اعتبار پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک در قالب سایر منابعی که در اختیار وزیر راه‌وشهرسازی بود قرار گفت و با تأکید وزیر راه از محل منابع تهاتری که در اختیار است منبع خوبی در کنار بودجه به این پروژه اختصاص یافته است، افزود: مرحله اول این اعتبارات هم ابلاغ شده‌است و امیدواریم مراحل بعدی هم که مصوب است پرداخت شود. معاون وزیر راه‌وشهرسازی عنوان کرد: مرحله اعتبارات پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک به قرارگاه خاتم‌الانبیاء ابلاغ شده‌است و ما امیدواریم مراحل بعدی هم که مصوب است پرداخت شود. وی با تأکید به اینکه 500 میلیارد تومان اعتبار در مرحله اول به اعتبارات پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک مصوب شده‌است، بیان کرد: اعتبار سالانه این پروژه هم 200 میلیارد تومان است و اگر بتوانیم تخصیص آن را بگیریم تا سقف 700 میلیارد تومان برای امسال منابع مالی خواهیم داشت. خادمی گفت: تأمین مالی سایر بخش‌ها هم از کانال‌های مختلف به دستور وزیر راه‌وشهرسازی پیش‌بینی شده‌است و امیدواریم بتوانیم روند خوبی برای ادامه این پروژه داشته باشیم. معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه حداکثر زمانی که سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل مسیر ریلی دورود- خرم آباد داده‌، 40 ماه است و ما باید این پروژه را در این تکمیل و تحویل دهیم، تصریح کرد: هدف پروژه این نیست که فقط به خرم‌آباد برسد و حتماً باید به ریل جنوب نیز متصل شود. خادمی با بیان اینکه ما تلاش داریم که کارهای مطالعاتی، برآوردی و قراردادی مسیر خرم‌آباد- پلدختر و پلدختر به اندیمشک را در اسرع وقت اتصال دهیم، اظهار داشت: مشکل اتصال گلوگاه ریلی جنوب کشور در محدوده بین دورود و اندیمشک را با احداث این مسیر جدید رفع می‌کنیم و همچنین می‌توانیم با استفاده از ظرفیت بالای بنادر خوزستان از طریق این ریل به مرکز و غرب کشور ترانزیت داشته باشیم. عملیات اجرایی راه‌آهن پلدختر ـ اندیمشک شروع شود عملیات اجرایی راه‌آهن پلدختر ـ اندیمشک شروع شودعملیات اجرایی راه‌آهن پلدختر ـ اندیمشک شروع شودعملیات اجرایی راه‌آهن پلدختر ـ اندیمشک شروع شودسید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک اظهار داشت: مایه تأسف بود که این پروژه از سال 1397 به بعد که امیدی را در بین مردم احیا کرده بود و می‌توانست زمینه‌های ارتباط ریلی را ایجاد کند متوقف مانده بود. وی افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی و ابرپروژه‌های لرستان در بدو شکل‌گیری دولت جدید و در جلسات با استاندار و نماینده ولی‌فقیه در این استان احیا و پیشرفت پروژه خط آهن دورود- خرم‌آباد- پلدختر و اندیمشک بود. سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات عدیده‌ای در حوزه‌های فنی و مالی در بررسی‌های اولیه برای  پروژه راه‌آهن لرستان وجود داشت، عنوان کرد: فضای این پروژه به تعبیر استاندار فضای ناامیدی بود و بسیاری در سطوح کلان تصورشان این بود که این پروژه با توجه به رقم‌های کلان باید به بوته فراموشی سپرده شود. وی با تأکید به اینکه پروژه راه‌آهن لرستان با برگزاری جلسات متعدد و مکرر، پیگیری‌های استاندار و نشست‌‌های کارشناسی که در تهران شاهد بودیم، احیا شد، بیان کرد: این پروژه با توجه به سفر  رئیس‌جمهور به این استان و تأکید آیت‌الله رئیسی در دستور کار مجدد قرار گرفت. سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسئولان وزارت راه‌وشهرسازی و به‌ویژه خادمی معاون این وزارتخانه متعصبانه پروژه راه‌آهن لرستان را پیگیری  و آن را جزو پروژه‌های اصلی کشور طراحی کردند. موسوی با تأکید به اینکه مشکلات مالی راه‌آهن لرستان رفع شده است و قرارگاه خاتم‌الانبیاء دوباره این پروژه را پیگیری کرد، اظهار داشت: چشم‌انداز آینده این را باید به‌نحوی ببینیم که تا اندیمشک حتماً اجرا شود؛ ما در مجلس این آمادگی را داریم و بارها به استاندار لرستان عرض کرده‌ایم که مجلس عنایت ویژه ای به راه‌آهن لرستان دارد. وی با تأکید بر اینکه پروژه راه‌آهن لرستان فقط محلی نیست، افزود: این استان علاوه بر حقوقی که به‌واسطه نقش‌آفرینی در دفاع مقدس بر گردن نظام و انقلاب دارد به‌لحاظ موقعیت جغرافیایی هم نقطه اتصال کریدورهای جنوب به شمال و شرق به غرب است. سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نقطه اتصال کریدورهای ریلی و راه‌های ارتباطی بزرگراهی کشور در لرستان است و می‌تواند شرق و غرب و جنوب و شمال را به‌هم پیوند دهد. وی بیان کرد: کار اجرایی خط راه‌آهن پلدختر و اندیمشک پس از خرم‌آباد هم باید نهایی و شروع شود تا این مسیر به‌عنوان کریدور اصلی جنوب به شمال مورد استفاده قرار بگیرد و ترانزیت بارهای اساسی بنادر جنوبی بتواند از این مسیر حرکت کند و مردم لرستان از این پروژه بهره‌مند شوند. اجرای پروژه ریلی لرستان ‌4500 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد اجرای پروژه ریلی لرستان ‌4500 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهداجرای پروژه ریلی لرستان ‌4500 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهدرضا رحمانی مدیرعامل هلدینگ راه‌وشهرسازی قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیز  در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک با اشاره به جدیت استاندار لرستان برای تحقق این پروژه اظهار داشت: هلدینگ راه‌وشهرسازی سهم 40 درصدی را در کل کشور برای احداث راه‌آهن دارد. وی افزود: ما احاطه خوبی بر محورهای مواصلاتی کشور داریم و تصور نمی‌کردیم که پروژه راه‌آهن لرستان به‌سرعت در اولویت وزارت راه‌وشهرسازی قرار بگیرد. مدیرعامل هلدینگ راه‌وشهرسازی قرارگاه خاتم‌الانبیاء با اشاره به تلاش‌های زیاد برای اجرایی‌شدن پروژه راه‌آهن لرستان عنوان کرد: این پروژه از دستور ویژه رئیس‌جمهور برای اجرایی‌شدن برخوردار است. وی با بیان اینکه مأموریت قرارگاه خاتم‌الانبیاء با وجود تنگناهای مالی در پیشبرد پروژه‌های کشور است، بیان کرد: 130 پروژه در حوزه راه، راه‌آهن، مترو و ابنیه در کشور فعال است. رحمانی گفت: پروژه راه‌آهن لرستان دارای دو مشکل بود که با عنایت همه مسئولان، پیگیری استاندار و معاونان او و سازمان برنامه و بودجه مشکل قرارداری این پروژه رفع شد. مدیرعامل هلدینگ راه‌وشهرسازی قرارگاه خاتم‌الانبیاء تصریح کرد: پروژه راه‌آهن لرستان برای اتصال به خرم‌آباد به اعتبار چهار و 500 میلیارد تومان نیاز دارد که با تمدید سه ساله باید به یک منبع مالی مطمئن وصل شود. رحمانی از قول مجلس برای کمک به اعتبار اجرایی پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک خبر داد و اظهار داشت: این پروژه علی‌رغم اینکه پیچیدگی‌های فنی خاصی دارد، اما از نظر اجرا دارای مشکل نیست. وی افزود: تونل‌های مسیر پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک منحصربه‌فرد است و ما بزرگ‌ترین تونل آزادراهی را نیز در خرم‌آباد اجرا کرده‌ایم. مدیرعامل هلدینگ راه‌وشهرسازی قرارگاه خاتم‌الانبیاء عنوان کرد: تکمیل پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک منوط به تأمین اعتبار است که از مسئولان کشوری درخواست می‌کنیم که ما را در این تحقق این امر حمایت کنند تا شاهد افتتاح این پروژه در دولت سیزدهم باشیم. عملیات اجرایی راه‌آهن پلدختر ـ اندیمشک شروع شود عملیات اجرایی راه‌آهن پلدختر ـ اندیمشک شروع شودپروژه ‌راه‌آهن "دورود ـ خرم‌آباد ـ اندیشمک" لرستان را متحول می‌کند پروژه ‌راه‌آهن "دورود ـ خرم‌آباد ـ اندیشمک" لرستان را متحول می‌کندآغاز عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن دورود ـ خرم‌آباد ـ اندیشمک آغاز عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن دورود ـ خرم‌آباد ـ اندیشمکتکمیل و راه‌اندازی راه‌آهن خرم‌آباد ـ دورود-اندیمشک و اتصال لرستان به شبکه ریلی کشور یکی از مطالبات اساسی و بسیار مهم مردم در دهه گذشته بوده که در دولت‌های قبل محقق نشده‌است، ولی دولت سیزدهم و استاندار برنامه ویژه برای آغاز عملیات اجرایی و تکمیل این اَبَرپروژه لرستان در دستور کار قرار داد. انتهای پیام/
منبع: تسنیم
شناسه خبر: 731459

مهمترین اخبار ایران و جهان: