نیوز سیتی!
20 دی 1401 - 13:52

دموکرات‌ها خواستار اخراج ترامپ برزیل از آمریکا شدند

بعد از حمله حامیان بولسونارو به کنگره برزیل مشابه حمله ششم ژانویه 2021 طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا، برخی قانونگذاران آمریکایی از جو بایدن خواستند رئیس‌جمهور سابق برزیل را که درفلوریدا بستری است، از ایالات متحده اخراج کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برخی قانونگذاران دموکرات آمریکایی از دولت بایدن خواستند ژائیر بولسونارو ملقب به ترامپ برزیل را بعد از حمله روز یکشنبه (نهم ژانویه) حامیان راستگرای وی به کنگره ملی برزیل و سایر ساختمان‌های دولتی این کشور، از آمریکا اخراج کند. 

بولسونارو که در انتخابات ریاست‌جمهوری در مقابل رقیب چپگرای خود «ایناسیو لولا دا سلیوا» شکست خورد، دو روز قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش به تاریخ اول ژانویه، برزیل را ترک و به فلوریدا سفر کرد. وی مشارکت در این حمله را که برخی با حمله ششم ژانویه حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا مقایسه کرده‌اند، مورد انتقاد قرار داده و رد کرده است.

الکساندر اوکاسیو کورتز عضو دموکرات کنگره در توییتی نوشت: حدود دو سال از روزی که کنگره آمریکا مورد حمله فاشیست‌ها قرار گرفت، شاهد آن هستیم که جنبش‌های فاشیستی در خارج تلاش می‌کنند همان کار را در برزیل انجام دهند. باید در همبستگی با دولت [لولا] که به شکل دموکراتیک انتخاب شده، بایستیم. ایالات متحده باید پناه دادن به بولسونارو در فلوریدا را متوقف کند. 

 ایلهان عمر اظهارات همکار خود را تکرار و در توییتی اعلام کرد: دو سال قبل کنگره ما از سوی متعصبان افراطی مورد حمله قرار گرفت. حالا شاهد رخ دادن آن در برزیل هستیم. دموکراسی‌های سراسر جهان باید در محکوم کردن این حمله به دموکراسی متحد باشند. نباید به بولسونارو در فلوریدا پناه داد. 

خواکین کاسترو نماینده دموکرات هم در توییتی نوشت: «نباید به تروریست‌ها و فاشیست‌های داخلی اجازه داد از شیوه‌نامه ترامپ برای تضعیف دموکراسی استفاده کنند. نباید به بولسورنارو در فلوریدا پناهندگی داد، جایی که او از مسئولیت برای جنایاتش پنهان شده است». او همچنین در حضوری در شبکه سی‌ان‌ان از آمریکا خواست بولسورنارو را به برزیل استرداد دهد. 

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هم در تماس تلفنی با همتای برزیلی خود، اقدامات خشونت‌آمیز آشوبگران در برازیلیا را محکوم کرد.

به گزارش آکسیوس، مشخص نیست بولسونارو از چه نوع روادیدی برای ورود به آمریکا استفاده کرده است. ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دوشنبه در نشست خبری از اظهارنظر خودداری کرد اما گفت که هر کسی که با ویزای A-۱  وارد کشور می‌شود، روادیدی که مخصوص سران کشورها و سایر مقامات دولتی است، اما دیگر مشغول کار رسمی نیست باید ایالات متحده را طی ۳۰ روز ترک کند یا برای تغییر در وضعیت مهاجرت درخواست دهد. پرایس گفت: اگر فردی مبنایی برای حضور در آمریکا ندارد، از سوی وزارت امنیت داخلی اخراج می‌شود. 

رئیس‌جمهور سابق برزیل که در آستانه برگزاری مراسم تحلیف لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا به آمریکا رفت، طبق گزارش یک پایگاه خبری برزیلی به دلیل مشکلات روده در بیمارستانی در فلوریدای آمریکا بستری شده است. بولسوناروی راست افراطی در جریان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۸ برزیل هدف حمله با چاقو قرار گرفت و از آن زمان تاکنون چندین بار تحت عمل جراحی معده قرار گرفته و دست کم شش بار در بیمارستان بستری شده است.

بستری شدن وی در حالی گزارش شد که یکشنبه (هشتم ژانویه) هزاران تن از حامیان او که به پیروزی لولا داسیلوا در انتخابات اکتبر معترض بودند، به ساختمان‌های چند نهاد در برازیلیا از جمله اقامتگاه ریاست جمهوری، کنگره و دادگاه عالی حمله کردند.

نیروهای امنیتی برزیل اواخر یکشنبه موفق شدند کنترل این ساختمان‌ها را به دست بگیرند و رئیس‌جمهور برزیل با صدور یک حکم فدرال به نیروهای مسلح دستور به مهار حامیان بولسونارو داد. حدود ۱۲۰۰ تن از معترضان حامی بولسونارو در ارتباط با ناآرامی‌های رخ داده در برازیلیا دستگیر شدند و کمپ‌های این حامیان در دست کم شش ایالت برزیل جمع‌آوری شد.

بولسونارو در واکنش در توییتی نوشت: «تظاهرات صلح آمیز در چارچوب قانون بخشی از دموکراسی است. اما غارتگری و حملات به ساختمان‌های دولتی که رخ داد، همچون حملات مشابه چپها در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ مغایر با قانون هستند».

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 967759

مهمترین اخبار ایران و جهان: