نیوز سیتی!
11 خرداد 1402 - 16:37

۲۸۰۰ هکتار معابر بافت فرسوده گلستان آسفالت می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: امسال با توجه به ابلاغ وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران معابر خاکی ۲ هزارو ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده استان گلستان آسفالت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، مهدی‌ ملک بعد از ظهر امروز در مراسم افتتاح همزمان پنج هزار واحد نوسازی مردمی در محلات هدف بازآفرینی شهری در ۶۷ شهر کشور و ۲۸۳ واحد مسکونی در استان گلستان که با حضور وزیر راه و شهرسازی بصورت ویدئو کنفرانس در محله الغدیر گرگان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم توجه به مسائل و مشکلات مردمی است که در این راستا حوزه مسکن از توجه ویژه‌تری برخوردار است.

وی تصریح کرد: فعالیت و رونق تولید و ساخت مسکن علاوه بر اشتغالزایی در وضعیت اقتصادی جامعه نیز تاثیرگذار بوده و باعث کاهش مشکلات مردم می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان خاطرنشان کرد: با تصویب قانون جهش تولید مسکن و احداث و تولید مسکن در کشور در راستای اجرای طرح نهضت ملی، توجه و تلاش برای زیرساخت اولیه اجرای این طرح که همان تهیه و تامین زمین بود آغاز شد.

وی ادامه داد: بیش از ۱۵۰ هکتار از اراضی سازمان ملی مسکن در اختیار شهرهای مختلف استان برای اجرای این طرح قرار داده شد و از ظرفیت ماده ۹ و ۱۰ قانون تولید جهش مسکن برای استفاده از اراضی مازاد استفاده شد.

ملک گفت: تاکنون بیش از ۲۵۰ هکتار از اراضی استان گلستان در شهرهای مختلف برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تخصیص داده شده و تعداد ۹۷ هزار نفر در سامانه مربوط به اجرای طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که از این تعداد ۷۵ هزار نفر سه شرط اولیه را داشته و چیزی حدود ۲۰ هزار نفر نیز شرط چهارم را احراز کرده و برنامه ریزی لازم برای اجرای این طرح برای این افراد در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: از تعداد ۱۷ هزار واحد مسکونی برنامه ریزی شده تعداد چهار هزار واحد مسکونی در حال احداث بوده و عملیات اجرایی سه هزار واحد دیگر نیز در سفر دوم رئیس جمهور آغاز می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان ابراز کرد: تولید مسکن در حوزه‌های مختلف باعث رشد و رونق می‌شود اما تولید آن تنها به دوش دولت بسیار سنگین خواهد بود و می بایست سرمایه گذاران، انبوه سازان و مردم در این امر به دولت کمک کرده و مشارکت کنند.

وی ادامه داد: سال گذشته شورای عالی معماری و شهرسازی ایران بسته تشویقی ۱۹ گانه را برای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده ابلاغ کرده که با ابلاغ این بسته اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داد.

ملک با اشاره به بسته‌های تشویقی ارائه شده خاطرنشان کرد: افزایش طبقات در صورت تجمیع اراضی در این بافت‌ها، تخفیف در صدور پروانه ساختمانی، تخفیف در خدمات نظام‌ مهندسی و غیره از جمله موارد مطرح شده در این بسته تشویقی است.

وی گفت: از سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۰ حدود ۲ هزارو ۸۰۰ هکتار از اراضی استان در ۱۸ شهر در بافت فرسوده واقع شده که در این مدت کمتر از ۵۰۰ فقره پروانه ساختمانی برای نوسازی و بهسازی آنها صادر شده اما در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تعداد ۲ هزارو ۸۰۰ فقره چیزی بیش از ۶ برابر افزایش، پروانه ساختمانی در این بافت ها صادر شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان ابراز کرد: علاوه بر ۳۰۰ میلیون تسهیلات بانکی برای نوسازی بافت‌های فرسوده، مبلغ ۵۰ میلیون تومان نیز از محل منابع داخلی برای پلاک‌های مستقر در بافت‌های فرسوده بصورت تسهیلات در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های خوب انجام شده در بافت‌های فرسوده در استان گلستان یادآور شد: در یک سال گذشته برای  بیش از ۳۲ کیلومتر از محلات بافت فرسوده قیر رایگان تهیه شده و بیش از ۳۰۰ هزار متر مربع از معابر بافت‌های فرسوده از محل منابع مالی ۱۴۰۱ آسفالت شده و برای معابر خاکی ۱۸۰ هزار متر مربع قیر مورد نظر تهیه شده تا شهرداری این معابر را آسفالت کند.

ملک اظهار کرد: بنا به برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران امسال تمام معابر خاکی ۲ هزارو ۸۰۰ هکتار از بافت‌های فرسوده استان گلستان آسفالت خواهد شد.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته معیار انتخاب بافت‌های فرسوده و شناسایی محلات هدف بازآفرینی به صورت کمی بوده اما برای سهولت کار شناسایی این بافت و محلات بصورت کیفی است.

در استان گلستان بیش از ۲ هزارو ۹۰۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده در حال نوسازی بوده که در  این مراسم بصورت متمرکز ۲۸۳ واحد مسکونی جزو بافت فرسوده استان گلستان که نوسازی شده بود به بهره برداری رسید.

پایان پیام/۸۳۰۲۱

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1255159

مهمترین اخبار ایران و جهان: