نیوز سیتی!
07 فروردین 1402 - 14:52

شهربازی کرمانشاه در انتظار سرمایه گذار

کرمانشاه- شهر کرمانشاه یکی از کلانشهرهای کشور است که در ایام نوروز که همه شهرهای کشور به دنبال جذب گردشگر هستند به دنبال جذب سرمایه گذار برای اجرای شهربازی کرمانشاه است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - سمیه نوری: کشور ایران هم‌اکنون دارای ۱۸ کلانشهر است که استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت و ۳۵ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا در آخرین رده بندی کشوری نهمین کلان‌شهر کشور محسوب می‌شود این در حالی است که این استان اگرچه به لحاظ وسعت نهمین کلان‌شهر است اما به لحاظ اقتصادی، توسعه، امکانات و … از کمترین زیرساخت‌ها برخوردار است.

شهر کرمانشاه با وجود کلانشهر بودن اما شهری ضعیف در ابعاد مختلف توسعه است که به دلیل عدم توجه و نیز بی مهری مسئولان این استان طی سال‌های گذشته سبب بروز پدیده بیکاری شده است.

با توجه به قرار داشتن در ایام تعطیلات نوروزی امروز مسئله مهمی به اسم گردشگری مورد توجه است که شهر کرمانشاه با توجه به قرار داشتن در لیست کلانشهرهای کشور اما نه تنها مردم این شهر بلکه گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند از ابتدایی‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین مکان‌های تفریحی نیز محروم هستند.

اگرچه این روزها استان کرمانشاه به دلیل جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بازمانده از سال‌های دور خود مقصد تعدادی از گردشگران قرار گرفته اما باید گفت است استان از جاذبه‌های گردشگری دست ساخته انسان‌ها محروم بوده و اسیر بی تدبیری و بی برنامگی مسئولان شده است چرا که گردشگری نقطه عطف و قوتی است که در استان کرمانشاه باید برای رشد و توسعه بیشتر و همچنین رفع بیکاری مورد توجه و استفاده قرار گیرد.

یکی از جاذبه‌های گردشگری که می‌توان در کوچک‌ترین استان‌های کشور با کمترین جمعیت مشاهده کرد «مجموعه شهر بازی» است که تا به امروز مردم کرمانشاه بیش از هفت سال است که از این مکان تفریحی بی بهره هستند.

شهربازی واقع در شهر کرمانشاه با قدمتی بیش از ۳۲ سال طی سال‌های گذشته به دلایل مختلف از جمله اختلافات شهرداری و سرمایه‌گذار بخش خصوصی آن، فرسودگی و عدم تجهیز وسایل این مکان از سال ۹۴ به صورت تدریجی بسته شد و تا به امروز حدود هفت سال است که پروژه فرسوده شهربازی در استان کرمانشاه خاک می‌خورد.

در سال ۹۴ قرار بود شهربازی جدید اما موقتی برای مردم تأسیس شود اما این طرح عملی نشد و تنها در حد یک حرف باقی ماند و شهرداری کرمانشاه به عنوان مالک اصلی در طی این سال‌ها نتوانسته برای راه‌اندازی این پروژه که یک ابتدایی اما لازم مردم است جذب سرمایه‌گذار داشته باشد.

شهربازی کرمانشاه در انتظار سرمایه گذار

با این حال طبق آخرین اقدام در سال گذشته پس فراز و نشیب‌های بسیار شهرداری برای راه‌اندازی مجدد شهربازی طی فراخوانی اقدام به جذب سرمایه‌گذار کرد.

مجموعه‌های شهربازی باید جز مهمترین اولویت‌های مدیران ارشد استان باشد بهمن امیری مقدم استاندار سابق کرمانشاه در آذرماه سال ۱۴۰۱ اولین آئین تجلیل از افتخارآفرینان بین المللی و ملی کودک و نوجوان استان کرمانشاه، اظهار کرد: متأسفانه طی سال‌های گذشته نسبت به ایجاد مجموعه‌های شهربازی، شهر کتاب و نمایشگاه بسیار بی‌توجهی شده اما اکنون اجرایی شدن آنها در الویت مدیریت ارشد استان است و قطعاً انجام می‌شود.

وی افزود: در زمینه ساخت شهربازی، یک تفاهم‌نامه با یک سرمایه‌گذار منعقد شده و قرار است عملیات اجرایی این پروژه بزرگ به زودی آغاز شود.

شهر کرمانشاه به جز پارک‌های فضای سبزی فضای تفریحی و توریستی خاصی برای مردم و گردشگران ندارد با توجه به انعقاد قرارداد شهرداری با سرمایه‌گذاری باید امروز مردم این استان شاهد تغییر در روند پیشرفت و شکستن قفل چندین ساله شهربازی باشند در حالی که مردم با درهای بسته این مکان مواجه هستند.

موضوع نبود شهربازی و بی توجهی شهرداری نسبت به راه‌اندازی آن مسئله‌ای است حتی در چند ماه اخیر با واکنش اعضای شورای نیز همراه بوده و آنها با بیان اینکه در حال حاضر در شهر کرمانشاه بجز پارک‌های فضای سبزی که یادگار مدیریت‌های گذشته شهرداری است فضای تفریحی و توریستی خاصی که مردم بتوانند در آن به تفریح و سرگرمی بپردازند، وجود ندارد همراه با انتقاد از نبود مکان‌های تفریحی مناسب در شهر از شهردار کرمانشاه خواستند که احداث این مکان‌ها را در اولویت برنامه‌های شهرداری قرار دهد.

متأسفانه این نبود مکان‌های تفریحی مناسب موجب شده در کنار مردم شهر کرمانشاه، مسافران و گردشگران هم جایی برای تفریح نداشته باشند و همین امر به صنعت توریسم شهری لطمه می‌زند.

راه‌اندازی شهربازی جدید کرمانشاه نیازمند ۱۹۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است

در دی ماه ۱۴۰۱ نادر نوروزی شهردار کرمانشاه در جمع خبرنگاران با اشاره به پیگیری‌های فراوان برای راه اندازی شهربازی کرمانشاه، اظهار کرد: برنامه خوبی در این زمینه داریم و قرار است شهربازی با نام «لوتوس» در محل فعلی شهربازی کرمانشاه راه احداث شود.

وی افزود: این شهربازی در زمینی به مساحت ۱۳.۵ هکتار احداث شده و انواع بازی‌های خشکی و آبی در آن راه اندازی می‌شود.

نوروزی تصریح کرد: سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای این طرح بر اساس مطالعات انجام شده ۱۹۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

شهربازی کرمانشاه در انتظار سرمایه گذار

شهردار کرمانشاه با اشاره به فاز بندی اجرای این طرح طی سه سال، گفت: با شروع اجرای طرح، بعد از یک سال می‌توان فاز اول پروژه را به بهره برداری رساند به گونه‌ای که مردم بتوانند از بخشی از فضای شهربازی استفاده کنند.

نوروزی به انعقاد تفاهم نامه اجرای طرح شهربازی به نام لوتوس با یکی از بانک‌های عامل، گفت: در حال حاضر پیگیر تبدیل این تفاهم نامه به قرارداد هستیم و در صورت انعقاد قرارداد طرح، اجرای آن تا پایان سال کلید می‌خورد.

شهردار کرمانشاه با اشاره به تعطیلی چند ساله پروژه «فانفار» کرمانشاه (شهربازی طاق بستان)، گفت: این پروژه تفریحی و سرگرمی متأسفانه به سرمایه گذاری واگذار شد که توانایی انجام این کار را نداشت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1112324

مهمترین اخبار ایران و جهان: